26 140 läst ·
245 svar
26k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
Jag brukar få ett tuppjuck av sådana här trådar men har blivit en aning bättre på att ignorera dem... men här är jag igen.
Det är aldrig värt det.
Allt kräver pengar/tid/arbete.. Inga föreningar har någonsin fixats med inlägg på ett forum.
Man kan få tips om vad man göra/lagar/rättigheter.
Är det någon som någonsin sett en förening rätta till sig själv utan en insats av tid/pengar/arbete?
/ATW
Det är aldrig värt det.
Allt kräver pengar/tid/arbete.. Inga föreningar har någonsin fixats med inlägg på ett forum.
Man kan få tips om vad man göra/lagar/rättigheter.
Är det någon som någonsin sett en förening rätta till sig själv utan en insats av tid/pengar/arbete?
/ATW
Lantmäteriet beskriver bara hur man kan lägga upp avgifterna, det är inget krav att göra så.K Kriss Marc skrev:Enligt lantmäteriet skrift om samfälligheter skall förrättningen vara enligt kilometer/ton belastning (längden väg och vikten på fordon. En underhålls plan måste finnas och finansieras. Det får inte gå underfinansierat då kan styrelsen bli betalninsskylldig, stämman sätter avgiften vid årsmöte eller extrasängar. Endast beslut på stämma får sätta avgifter men får inte gå underfinansierad!
En fritidsfastighet hal avgift mot permanent boende.
Föreningen bryter troligtvis inte mot lagen.W Weimik skrev:
Det jag kan göra är att sluta betala, då får de helt enkelt gå till tinget för att kräva ut pengarna, då får vi se om de har lagligt rätt till stt ta betalt, vilket de troligen inte har.
I ett sådant scenario skulle förmodligen föreningen ställa till med förrättning eller skapa en GA eller vad nu konsekvenserna skulle bli.
Det håller jag med om, så länge de inte går tillbaka till att kalla det vägavgift. Om du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte är skyldig att betala för annat än det som går till vägunderhåll misstänker jag att de skulle bli sura men låta saken bero.G gaidin skrev:
De verkar rätt snåla så det skulle jag inte tro att de gör, men det kanske är dumt att chansa 😊G gaidin skrev:
Förklara i sådana fall varför det finns en frivillig och en vägdel?W Weimik skrev:
Nej, det dramatiska var att rekommendera att gå till polisen….B Bernt Ö97 skrev:
Helt meningslöst. De kan naturligtvis vara skyldiga till alla möjliga brott, vilket inte är vad som diskuteras här. Om de har köpt snus för föreningens pengar är det inte på grund av vägavgiften som det är fel.Alfredo skrev:
Jag tror inte de är snåla, de är bara naiva.W Weimik skrev:Det håller jag med om, så länge de inte går tillbaka till att kalla det vägavgift. Om du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte är skyldig att betala för annat än det som går till vägunderhåll misstänker jag att de skulle bli sura men låta saken bero.
De verkar rätt snåla så det skulle jag inte tro att de gör, men det kanske är dumt att chansa 😊
De tror de gör rätt och att de representerar alla i området.
Styrelsen är invald av föreningen och jag skulle tro att de flesta medlemmar är nöjda med det upplägg som finns idag.
Vi är dock några som bara bor här, inte har intresse av föreningens verksamhet men betalar såklart gärna för vägarna och är med och delar på den kostnaden. Vi blir ju irriterade när våra pengar går till annat.
Jag är inte det minsta orolig för det. Jag konstaterar bara att vi inte har i närheten av den information som behövs för att ha minsta aning om något brottsligt förekommit eller ej.B Bernt Ö97 skrev: