8 452 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Reservkraft omkopplare
Varför 2 pumpar i gropen , måste nog räcka med en, dom du har där är rätt kraftiga och ska inte ha någon backventil i sig för att inte frysa ihop. Den på länken har även 90 garders böj med och även den ska inte ha backventil.i sig.
Vad menar du med strula. dom ska inte det, för då är det något fel, det ser ut som att det är magnetnivåvakt ( en flotör som åker jojo i ett rör) och dom kan kärva lite, går att ta isär och göra rent, gänga eller bajonett på röret som går ner.
Jo jag tog isär den förra året för att göra rent men den var som ny. Hakade upp sig 1 gång av 500 men det räckte ju. Nu pumpar jag in vatten från gripen på framsidan så då får den sig en liten knuff vilken har gjort att den inte hakat upp sig på nästan 1,5 år.
Kraven för en reservomkopplare är att de ska uppfylla frånskiljningskraven, det är den delen som kostar. Möjligen kan man kanske bygga ihop något av S201 och motordon, också från ABB. Men jag vet inte var man kan få tag på dessa prylar. Kontaktorer får man inte använda på grund av risken för kontaktsvetsning (har jag för mig).
Men för en dränpump som går tillfälligt tror jag att du kommit på den klockrena lösningen, batterier och länspump utan omkoppling. Sen kan du köra antingen med en DC-pump, eller alltid via växelriktaren. Gör du ingen omkoppling slipper du allt krångel med omkopplare...
Men för en dränpump som går tillfälligt tror jag att du kommit på den klockrena lösningen, batterier och länspump utan omkoppling. Sen kan du köra antingen med en DC-pump, eller alltid via växelriktaren. Gör du ingen omkoppling slipper du allt krångel med omkopplare...
I TS enkla fall med enfas och liten last i en gruppledning går det att lösa enkelt och invändningsfritt med en kontaktor/reläkontaktor. Välj typ med NO/NC kontakterna i samma manöverok och tvångsförda dvs inte med lösa hjälpblock. Nätspänning in på NO och samtidigt till manövern sen elverket till NC. Andra sidan på kontakterna parallella och vidare till pumpen. Startsignal till verket kan man ta via ytterligare någon fri hjälpkontakt.
I andra fall (de flesta) är det annars som Millox mfl nämnt andra don som gäller men här är ett där det kan göras enkelt och helt korrekt på alternativa sätt. Annars är ju batteri, laddare och DC-pump ren och fin lösning.
I andra fall (de flesta) är det annars som Millox mfl nämnt andra don som gäller men här är ett där det kan göras enkelt och helt korrekt på alternativa sätt. Annars är ju batteri, laddare och DC-pump ren och fin lösning.
Lite utanför grundfrågan och inte ett billigt alternativ. Har på jobbet sett något som kallas statiska switchar för att kunna koppla in ström från 2 olika källor. Självklart krävs ju styrningen för elaggregatet fixas utanför.
En sådan borde väll vara klassad enligt alla regler? Knappast gjorda för att vara nere i en krypgrund heller.
En sådan borde väll vara klassad enligt alla regler? Knappast gjorda för att vara nere i en krypgrund heller.
Glöm tanken på omkopplare
Som du redan är inne på så kan du få både 12 och 220v om spänningen försvinner utan att röra till det.
Sätt en kontaktor som är nc, har den spänning på sig så är den öppen men om strömmen går så sluts kontaktor.
Om den sen matar en 3dje pump med 12v eller 230v från en inverter spelar mindre roll.
En batteriladdare för långtidsdrift ser till att batteriet är laddat och pumpen går igång om spänningen försvinner och vippan på pumpen sluts.
Elverket måste ändå ha ett laddat batteri så det är bara omständigt att gå den vägen.
Jag hade använt samma storlek på batteri som du har i bilen och sen bytat mellan bil och pump en gång om året...
Som du redan är inne på så kan du få både 12 och 220v om spänningen försvinner utan att röra till det.
Sätt en kontaktor som är nc, har den spänning på sig så är den öppen men om strömmen går så sluts kontaktor.
Om den sen matar en 3dje pump med 12v eller 230v från en inverter spelar mindre roll.
En batteriladdare för långtidsdrift ser till att batteriet är laddat och pumpen går igång om spänningen försvinner och vippan på pumpen sluts.
Elverket måste ändå ha ett laddat batteri så det är bara omständigt att gå den vägen.
Jag hade använt samma storlek på batteri som du har i bilen och sen bytat mellan bil och pump en gång om året...
De är ju främst tänkta för ökad tillgänglighet, driftsäkerhet och inte direkt frånskiljaregenskaperna som krävs här. Så osett bör man anta att de du menar inte är lämpliga även om de är bra och av hög prestanda i övrigt.snuttjulle skrev:
Lite utanför grundfrågan och inte ett billigt alternativ. Har på jobbet sett något som kallas statiska switchar för att kunna koppla in ström från 2 olika källor. Självklart krävs ju styrningen för elaggregatet fixas utanför.
Tusen tack allihopa!
Nu har jag räknat lite. Jag behöver en länspump som klarar av att pumpa bort minst 3,5 m3 per timme. Tror inte den kombon med ett bilbatteri går att ordna utan ett riktigt kraftigt batteri.
Nu har jag räknat lite. Jag behöver en länspump som klarar av att pumpa bort minst 3,5 m3 per timme. Tror inte den kombon med ett bilbatteri går att ordna utan ett riktigt kraftigt batteri.