901 läst ·
6 svar
901 läst
6 svar
Reservkraftsomkopplare, 3 eller 4-polig?
Elverk, då blir det att starta upp manuellt vid strömavbrott, det ska vara en reservkraftbrytare som bryter allt mellan dom två centralerna. Eldar du med ved. Hur mycket ska elverket dra, 3 fas eller 1 fas. Normalt brukar det räcka med 1 fas-aggregat för panna/reglering och pumpar, gärna LED-lyse i pannrummet med. Finns flera omkopplare som inte kostar skjortan. En del är med automatik, men kanske inte godkända för det. Så var observant på det. Bara sök på reserkraftomkopplare så hittar du säkert och installationsinstruktioner följer med.G gostapos skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om jag förstå dig rätt vill du koppla in reservkraften på centralen som matar värmen, inte hela huset?
En fyrpolig RK behöver du om matningen (nätet eller huvudledningen till värmecentralen) är TN-S. Det är viktigt att bryta bort matningens N så att den och PE inte bakmatas.
En fyrpolig RK behöver du om matningen (nätet eller huvudledningen till värmecentralen) är TN-S. Det är viktigt att bryta bort matningens N så att den och PE inte bakmatas.
Klicka här för att svara
