M_Back
Hjälper en bekant med att bygga en reservkraftsomkopplare. Detta för att kunna driva fyra stycken cirkulationspumpar i pannrummet vid ett längre strömavbrott.
Tanken är att enkelt kunna koppla in ett 230V elverk med skarvsladd till ett intag på omkopplaren.

Jag kommer inte att veta pol vändningen p.g.a. anslutning med stickpropp, samt de flesta(?) bärbara 230V elverk vad jag förstått det arbetar med 2 fas 127V (mittjordning?). Kommer detta att fungera med en 2 pol automatsäkring samt 2 polig JFB?

Ett problem jag ser är om ett elverk verkligen klarar av att lösa ut en 6A säkring med B-karaktär vid kortslutning inom rimlig tid. Värsta scenario är om någon ansluter ett litet elverk på 1000W. Elverken har förhoppningsvis ett överbelastningsskydd som löser, men ska jag kunna lita på att alla elverk har ett, som även fungerar? Eller ska jag göra något annorlunda? Underspänningskydd? Motorskydd? :thinking: Sätta stickproppar på alla pumpar och köra dom via grenuttag till elverket och skippa omkopplare helt och hållet?! :crysmile:

Räcker elverkets skyddsjord, eller bör jag även komplettera med ett jordspett som ansluts till jordpunkten i omkopplaren? Är det godkänt att göra det för nätägaren?

• Elritning, cirkulationspumpar, säkringar, jordfelsbrytare, nätinmatning, strömbrytare, reservkraft, tekniskt schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska köra med omkopplare så måste det dels var en riktig reservkraftsomkopplare med föregling, dels måste det föranmälas till nätägaren.

• Gilla
M_Back
  • Laddar…
Jag vet inte vad du menar med att bygga en omkopplare då den kan vara svårt att göra med reläer med god säkerhet. En manuell reservkraftsomkopplare är bättre.

Kontroll över vad för slags elverk som pluggas in är ju svårt. Men det är lätt i detta fall då endast några cirkulationspumpar ska drivas. En JFB tycker jag räcker som skydd. Den tar det viktiga personskyddet. Det finns annars dvärgar med märkströmmen 0.5 A och uppåt.

Omkastad L/N spelar ingen roll så länge som skydden är tvåpoliga.

Jordtag, och anmälan till nätägaren, krävs (som jag ser det) om det finns risk för jordfel direkt mot jord, alltså inte mot skyddsjord utan mot moder jord. Det är det som kan spänningssätta en PEN-ledare på linjen. Risken för sådana fel hos cirkulationspumpar är liten. Men man behöver ev ha lite kontroll på vad som ansluts till elverket. Det är ju en helt annan risk om man driver hela huset med reservkraft.

Jag ser ingen skillnad på fast installerad reservkraftsomkopplare eller stickproppslösning i detta fall då pumparna troligen ändå har kontakt med nätets PEN via vattenrören. Det är inte rimligt att kräva anmälan till nätägaren för att man pluggar in stickproppen till en cirkulationspump i ett elverk, eller sagt på ett annat sätt, ingen gör det, speciellt om man inte själv kan göra det på ett enkelt sätt och utan kostnad.

• Gilla
frhar och 1 till
  • Laddar…
Är det inte enklast med en stickpropp på matningen till pumparna som man flyttar från ett vägguttag till elverket vid behov?

• Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
Vad tror du om sannolikheten att TS redan har tänkt på den lösningen?

• Gilla
M_Back
  • Laddar…
42?

• Gilla
Kloge och 1 till
  • Laddar…
M_Back M_Back skrev:
Ett problem jag ser är om ett elverk verkligen klarar av att lösa ut en 6A säkring med B-karaktär vid kortslutning inom rimlig tid. Värsta scenario är om någon ansluter ett litet elverk på 1000W. Elverken har förhoppningsvis ett överbelastningsskydd som löser, men ska jag kunna lita på att alla elverk har ett, som även fungerar? Eller ska jag göra något annorlunda? Underspänningskydd? Motorskydd? :thinking: Sätta stickproppar på alla pumpar och köra dom via grenuttag till elverket och skippa omkopplare helt och hållet?! :crysmile:
Hej M_Back

Att bygga reservkraft kan nog vara knepigare än att bygga en konventionell strömmatning (strömfördelning).

Jag har ett elverk som kommer att mata ett antal enheter genom ett ”litet” separat elnät från ett apparatintag, vid strömavbrott. Det liknar hur jag skulle mata en husvagn/husbil från ett elverk.

Vid en kortslutning eller överlast så kopplar elverket (Honda EU-22i) bort lasten, bl.a. för att skydda invertern som inte klarar stor överström.

Jag har testat start av apparater med stor startström (1,8 kW kapsåg), då ”slocknar” belysningen från en parallellkopplad LED-lampa ett kort ögonblick, sedan återhämtar sig spänningen.

Har dock inte provat att genomföra en kortslutning, utan litar på att elverket stänger av.

Förutom jordfelsbrytare ser jag ingen vits att försöka med att koppla in ytterligare skydd t.ex. säkring, eftersom jag inte tror att det tillför något extra.

• Gilla
M_Back och 1 till
  • Laddar…
M_Back
Tack för alla era svar!!!

Demmpa Demmpa skrev:
Om du ska köra med omkopplare så måste det dels var en riktig reservkraftsomkopplare med föregling, dels måste det föranmälas till nätägaren.
Jag kommer att använda ett väggkopplingsskåp med nyckel till luckan. Vredet på omkopplaren blir då innanför luckan för att undvika klåfingriga människor och ofrivillig omkoppling. En riktig 3-fas (hittar ingen 1 fas) reservkraftsomkopplare känns väl lite overkill för cirkulationspumpar som totalt drar ca 3A?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte vad du menar med att bygga en omkopplare.
Menar att bygga ihop alla komponenterna i väggskåpet till en färdig “produkt”. Intag, omkopplare, DIN-skena med JFB, skruvplintar osv.

En JFB tycker jag räcker som skydd. Den tar det viktiga personskyddet. Det finns annars dvärgar med märkströmmen 0.5 A och uppåt. Omkastad L/N spelar ingen roll så länge som skydden är tvåpoliga.
Låter bra att jag kommer väldigt långt med endast JFB! Med tanke på osäkerheten kring vilka elverk som kan komma att kopplas in i framtiden så hade det känts betryggande att även ha säkringar utöver JFB. Jag kan dela upp pumparna i två grupper för att kunna sänka märkspänningen på säkringarna till 2-3A. Det svåra är bara att hitta 2 polig automatsäkring med rätt märkström och B karaktär.

Jordtag, och anmälan till nätägaren, krävs (som jag ser det) om det finns risk för jordfel direkt mot jord, alltså inte mot skyddsjord utan mot moder jord. Risken för sådana fel hos cirkulationspumpar är liten. Det är ju en helt annan risk om man driver hela huset med reservkraft.
Det underlättar ju en del att slippa jordtag. Just i det här fallet är det endast cirkulationspumparna som någonsin kommer att köras med elverket.

useless useless skrev:
Är det inte enklast med en stickpropp på matningen till pumparna som man flyttar från ett vägguttag till elverket vid behov?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad tror du om sannolikheten att TS redan har tänkt på den lösningen?
Haha, det roliga är att tanken med stickproppar inte slagit mig överhuvudtaget förrän igår kväll då jag satt och skrev inlägget. Vill försöka göra en fast installation som är enkel och användarvänlig.

M Martin Lundmark skrev:
Att bygga reservkraft kan nog vara knepigare än att bygga en konventionell strömmatning (strömfördelning). Jag har ett elverk som kommer att mata ett antal enheter genom ett ”litet” separat elnät från ett apparatintag, vid strömavbrott. Det liknar hur jag skulle mata en husvagn/husbil från ett elverk.
Hej Martin!
Förstår jag dig rätt att dessa enheter inte vanligtvis drivs av elnätet, utan endast drivs helt separat av elverket vid behov vid strömavbrott? I mitt fall är pumparna anslutna till nätet så länge det inte blir strömavbrott då man manuellt vrider om reservkraftsomkopplaren till drift från elverket.

Förutom jordfelsbrytare ser jag ingen vits att försöka med att koppla in ytterligare skydd t.ex. säkring, eftersom jag inte tror att det tillför något extra.
Det vore skönt att bara använda JFB som du och Bo säger. Om ett kvalitets elverk alltid använts hade det känts bra. Nu är jag fundersam om säkerheten över anläggningen bibehålls om nästa husägare rotar fram något gammalt elverk ur gömmorna och ansluter till pumparna. Ett elverk som kanske inte är av samma goda kvalite som nyare inverter elverk från erkända tillverkare.Därav min tanke på automatsäkringar på reservkraftsidan av omkopplaren. Men oron kanske inte är riktigt befogad i det här fallet.

Ska du ha en reservkraftsomkopplare så ska det vara en riktig, oavsett vilken effekt du tänker mata med. Alternativet är lösningen med utag. Vill du ha en fast installation kan du ju ha ett separat reservkraftsnät med parallella uttag.

En lösning som kanske inte är helt ”by the book” men som skulle vara bättre än att använda felaktiga brytare, är att hela tiden mata pumparna via ”reservkraftsnätet” men mata det via en skarvsladd. Då finns det i alla fall ingen risk att ansluta elverket till elnätet.

• Gilla
M_Back
  • Laddar…
M_Back M_Back skrev:
Jag kommer att använda ett väggkopplingsskåp med nyckel till luckan. Vredet på omkopplaren blir då innanför luckan för att undvika klåfingriga människor och ofrivillig omkoppling. En riktig 3-fas (hittar ingen 1 fas) reservkraftsomkopplare känns väl lite overkill för cirkulationspumpar som totalt drar ca 3A?
Reservkraftsomkopplaren har inget med klåringriga personer att göra, utan det har med personsäkerhet för bla linjearbetare vid arbete på elnätet.

Med andra ord så antingen en riktig reservkraftsomkopplare eller så får du använda stickkontakter på cirkulationspumparna som du flyttar mellan fasta uttag och reservkraftelverket.

• Gilla
M_Back och 2 till
  • Laddar…
kanske på sin plats att förklara vad en reservkraftsomkopplare är. Det handlar alltså om att säkert garantera att ditt kraftverk aldrig under några omständigheter kan mata ut ström på nätet. Och detta helt oavsett hur omkopplaren går sönder.

En vanlig omkopplare eller en kontaktor kan gå sönder så att kontakterna i den svetsar ihop, du tror att du bryter strömmen, det ser mekaniskt ut som strömmen är bruten, men det är inte brutet. Sådant får inte kunna hända med en reservkraftsomkopplare. Dvs. den kan fortfarande svetsa ihop, det går inte att gardera sig mot, men det är fysiskt omöjligt för den att samtidigt koppla in kontakten "åt andra hållet". Och några felvarianter utöver ihopsvetsning.

Konsekvensen av att mata ut ström på nätet från ditt kraftverk, kan vara att en linjearbetare som håller på att reparera skadan som orsakade att du fick dra igång reservkraften får en livsfarlig stöt när han arbetar med ledningar där matningen från nätet är bruten.

• Gilla
M_Back och 1 till
  • Laddar…
M_Back M_Back skrev:
Hjälper en bekant med att bygga en reservkraftsomkopplare. Detta för att kunna driva fyra stycken cirkulationspumpar i pannrummet vid ett längre strömavbrott.
Tanken är att enkelt kunna koppla in ett 230V elverk med skarvsladd till ett intag på omkopplaren.

Jag kommer inte att veta pol vändningen p.g.a. anslutning med stickpropp, samt de flesta(?) bärbara 230V elverk vad jag förstått det arbetar med 2 fas 127V (mittjordning?). Kommer detta att fungera med en 2 pol automatsäkring samt 2 polig JFB?

Räcker elverkets skyddsjord, eller bör jag även komplettera med ett jordspett som ansluts till jordpunkten i omkopplaren? Är det godkänt att göra det för nätägaren?
I ditt fall kan du ersätta omkopplaren med en kontaktor med minst konfiguration 22 dvs två NO och två NC kontakter. Ena matningen via NC och andra via NO sen sammankopplade parvis mot pumparna. Manöver till kontaktorn kan du lägga via en omkopplare i princip en enpolig brytare så du kan förvälja driftsättet. Du får välja så att sluten brytare drar kontaktorn via manöver från källan kopplad till NO huvudpoler.

I övrigt håller jag med de som skriver att JFB är ett tillräckligt extra skydd. Vill du sätta in säkring också inget fel i det även om kanske inte klassiska utllsningsvillkoret vid jordslutning uppfylls. Och ev jordspett använder du som vanligt där verket är uppställt när du kör och anslutet till det. Alltså inget som blir speciellt när du matar via den här delen och därför inte lagt mot PE här.

Det blir ett både enkelt och effektivt sätt att lösa din fråga. Någorlunda prisvärt och säkerhetsmässigt invändningsfritt.

• Gilla
M_Back
  • Laddar…
M_Back M_Back skrev:
Hej Martin!
Förstår jag dig rätt att dessa enheter inte vanligtvis drivs av elnätet, utan endast drivs helt separat av elverket vid behov vid strömavbrott? I mitt fall är pumparna anslutna till nätet så länge det inte blir strömavbrott då man manuellt vrider om reservkraftsomkopplaren till drift från elverket.
Hej M_Back

Det är ett urval av de apparater i huset som normalt används som även behöver drivas i reservkraftfallet. Dessa apparater är placerade i olika rum, elverket är placerat utomhus och därför har jag ett separat enfas elnät (nödkraft) som når alla platser där apparaterna är placerade utan att jag behöver dra kablar genom dörröppningar eller fönster.

Det separata enfas elnätet matas via ett apparatintag (stickkontakt till elverket) som är placerat utanför huset. Det liknar det sätt man matar husvagn/husbil.

Jag kan nu välja att t.ex. mata alla enheter som behöver reservkraftfallet (kyl, frys, cirkulationspump, nätverk etc. även i normalfallet via nödkraft-nätet och bara göra en omkoppling vid strömavbrott (vid elverkets stickkontakt) eller koppla om varje apparat vid strömavbrott. Jag behöver i mitt fall ingen reservkraftomkopplare.

Det separata nödkraft-nätet och dess inkoppling via stickkontakt till elverket garanterar att ingen dubbelmatning kan ske och jag kan upprätta separat övervakning, skydd (jordfelsbrytare) samt eventuell avstörning av det ”svaga” nödkraft-nätet. Jag har även en flexibilitet om fel inträffar.

Jag har t.ex. valt kyl, frys cirkulationspump med varvtalsstyrning då jag därmed minimerar effektbehovet och undviker ”störande” startströmmar i det "svaga" nödkraft-nätet.

I mitt fall så är den primära strömkällan, batterier och inverter som klarar de första 12 till 24 timmarna. Mitt elverk används för att ladda batterierna (några timmar per dygn) och som en backup, om den primära strömkällan, (batterier och inverter) av någon anledning inte fungerar (räcker till).

Här och på följande sidor finns ytterligare beskrivning av hur jag byggt och tänker bygga.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Mitt reservkraftsystem är inte helt färdigt än, men det fungerar om det skulle behövas vid ett strömavbrott.

Som jag skrev tidigare ”Att bygga reservkraft kan nog vara knepigare än att bygga en konventionell strömmatning (strömfördelning).”

• Gilla
M_Back
  • Laddar…
Det rör sig om en kontaktor så prismässigt mycket mindre är omkopplare. Det övriga TS ville ha är ju samma oavsett.

• Gilla
M_Back
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.