8 462 läst ·
51 svar
8k läst
51 svar
Reservkraft omkopplare
Det är allt eller inget som gäller.D Derbyboy skrev:
Du får koppla in en elfirma på detta.
Kommer kosta skjortan. Men bra blir det.
Passa på att sätt solceller samtidigt.
Jag vet inte vad som gäller utan frågar av intresse. Hur kommer det sig att enkla UPS:er får kopplas in? De har ju inte mer än ett relä som skiljer reservkraften från nätet. Uppenbarligen finns det ju någon form av gräns under vilken reservkraften inte längre måste ha en riktig reservkraftsomkopplare. Men det kanske gäller andra regler om det är en generator inblandad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Ja det gäller att generatorn kopplas bort.
En av mina förra arbetsplatser hade svajig ellina, den dök rätt ofta, alla datorer hade UPS, och vi hade alla vars två datorer så man hoppade till lite när 4-5 UPSer samtidigt klickade till och började varna.
Vi hade även en rejäl generator i källaren, en dag så ville inte riktigt generatorn med så vi gick ner och kollade på den, den stod och flåsade på full kapacitet, omkopplaren hade misslyckats att skilja bort nätet
En av mina förra arbetsplatser hade svajig ellina, den dök rätt ofta, alla datorer hade UPS, och vi hade alla vars två datorer så man hoppade till lite när 4-5 UPSer samtidigt klickade till och började varna.
Vi hade även en rejäl generator i källaren, en dag så ville inte riktigt generatorn med så vi gick ner och kollade på den, den stod och flåsade på full kapacitet, omkopplaren hade misslyckats att skilja bort nätet
Antagligen. Eller en färdig UPS. Måste pumpen vara så kraftig som 700 W? Det kräver mer av en UPS. Speciellt motorer är elaka laster som drar mycket vid start och kan lösa överströmsskydd.
Var ligger huset egentligen? Är det ett hus där du inte är hela tiden? Kan ett nivålarm vara något? Larm för nätbortfall? Pumpen kan ju också gå sönder utan att nätet faller bort.
Var ligger huset egentligen? Är det ett hus där du inte är hela tiden? Kan ett nivålarm vara något? Larm för nätbortfall? Pumpen kan ju också gå sönder utan att nätet faller bort.
Har en 12VDC 600W som säkerhet på pannpumpen och den vill ha 70 amp vid full last, dina 700 W vill nog ha lite mer. Kanske en 24VDC kan komma ner till ca 35 amp, du får räkna på hur lång tid som pumpen kan gå på batteri då. Jag är alltid hemma när jag eldar och pumpen är med stickpropp och skiftar manuellt om det behövs.
Det är om sanningen ska fram egentligen två pumpar och två pumpgropar.
Det är en sommarstuga 30 min från hemmet men ibland är man ju på jobbet, utomlands osv...
Krypgrunden är just nu fylld med vatten, några cm men det kommer ju torka ut.... grunden står på berg med stora delar ”betonggolv”.
Det är en sommarstuga 30 min från hemmet men ibland är man ju på jobbet, utomlands osv...
Krypgrunden är just nu fylld med vatten, några cm men det kommer ju torka ut.... grunden står på berg med stora delar ”betonggolv”.