70 932 läst ·
331 svar
71k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Är det remskivan på drivsidan? Min axel är inte gängad på den sidan därav min fråga.
Edit. Jo den är gängad men ser lite annorlunda ut.
Min remskiva sitter med två stoppskruvar, lossa dom o dra sen av skivan med en lageravdragare. Sitter en kil nerfräst i axeln (84 i din manual) det är det dom menar med keyed.
Edit. Jo den är gängad men ser lite annorlunda ut.
Min remskiva sitter med två stoppskruvar, lossa dom o dra sen av skivan med en lageravdragare. Sitter en kil nerfräst i axeln (84 i din manual) det är det dom menar med keyed.
Redigerat:
Ja, det är remskivan på drivsidan du ser. Den satt fastlåst med en 38mm mutter, precis som det ser ut i manualen. Kan inte se att det finns några stoppskruvar som håller remskivan.Ola C skrev:
Plattkilen är kilad då antar jag (dum fråga, det hörs ju på namnet), därför den sitter fast ändå? Muttern satt stenhårt så den lär ha kilat fast remskivan rejält! Har ingen avdragare ännu, men bra att veta att det bara är att vålda bort den. Tänkte prova lite försiktigt med en kofot.
Njae, kilen är för att undvika att skivan roterar runt axeln, den är bara för styrning, inte kilning, kolla manualen så fattar du.
Edit...och det är en woodruffkil snarare än plattkil men funktionen är densamma.
Mina stoppskruvar är nog nån efterhandsmoddning, finns inga i min ags 10 manual heller.
Kofot?!
...jag har läst om folk som sabbat flänsarna på remskivor när dom satt avdragaren i ett remspår istället för bakom remskivan. Skulle nog inte köra på kofot. All kraft kommer hamna mellan lager och skiva istället för mellan axel o skiva.
Edit...och det är en woodruffkil snarare än plattkil men funktionen är densamma.
Mina stoppskruvar är nog nån efterhandsmoddning, finns inga i min ags 10 manual heller.
Kofot?!
Ja, den jag skicka bild på i pm
...eller denna i 150/150 varianten http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Avdragare/Avdragare-2-armad-2000018449/
Hårt o hårt, avdragare behöver man förr eller senare så lika bra att köpa o göra det på rätt sätt.
...eller denna i 150/150 varianten http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Avdragare/Avdragare-2-armad-2000018449/
Hårt o hårt, avdragare behöver man förr eller senare så lika bra att köpa o göra det på rätt sätt.
Redigerat:
Mest jag och Ola som spammar tråden, men tänker det är bättre det hamnar här än i en gömd PM diskussion.
Funderar lite på hur mycket man måste skrubba bort fett och smuts för att få den nya färgen att fästa?
Spenderade nog minst 2 timmar med vaggan i badkaret igår kväll. Hade tänkt göra det ute med högrtyckstvätten men insåg att mörkret och kylan sätter rätt hårda begränsningar nu.
Tur man inte har nån fru längre för jävlar vad badkaret såg ut efteråt. Jag la en tjock gummimatta i botten som skydd så några permanenta skador blev det inte.
Jag skrubbade, skrapade, och gnodde med stålborste, mässingsborste, tjocka scotch-brite samt avfettning och varmvatten, därefter diskmedel och varmvatten. Tycker jag fick bort så gott som all smuts och fett, men jäklar vad det sitter alltså. Gammalt smörjmedel som torkat ihop under årtionden, blandat med sågspån och hartser.
Den gröna schotch-briten har väl en slipande effekt så jag tycker jag bör ha fått en bra matt yta för den nya färgen att fästa på, men perfekt är det ju inte i alla hörn och håligheter.
@Ola C, hur noga var du?
Avdragare inköpt på väg till jobbet i morses!
Funderar lite på hur mycket man måste skrubba bort fett och smuts för att få den nya färgen att fästa?
Spenderade nog minst 2 timmar med vaggan i badkaret igår kväll. Hade tänkt göra det ute med högrtyckstvätten men insåg att mörkret och kylan sätter rätt hårda begränsningar nu.
Tur man inte har nån fru längre för jävlar vad badkaret såg ut efteråt. Jag la en tjock gummimatta i botten som skydd så några permanenta skador blev det inte.
Jag skrubbade, skrapade, och gnodde med stålborste, mässingsborste, tjocka scotch-brite samt avfettning och varmvatten, därefter diskmedel och varmvatten. Tycker jag fick bort så gott som all smuts och fett, men jäklar vad det sitter alltså. Gammalt smörjmedel som torkat ihop under årtionden, blandat med sågspån och hartser.
Den gröna schotch-briten har väl en slipande effekt så jag tycker jag bör ha fått en bra matt yta för den nya färgen att fästa på, men perfekt är det ju inte i alla hörn och håligheter.
@Ola C, hur noga var du?
Avdragare inköpt på väg till jobbet i morses!
Insidan på min såg var i princip fett och hartsfri, vill inte minnas att jag gjorde mer än tvättade med grön scotch-brite, kanske sprayade lite CMT hartslösare men inte mer än så. Ibland har man tur. Sen är det ju insidan vi pratar om, ingen mer än du (och dom som läser tråden) kommer se den sen.
Som jag skrivit tidigare så är den där sågen målad med blyfärg, kabinettet skrapade jag lite med stålborste utomhus för att få bort eventuellt löst sittande färgflagor, men inget finputsande med sandpapper, vill inte andas in det där möget.
Som jag skrivit tidigare så är den där sågen målad med blyfärg, kabinettet skrapade jag lite med stålborste utomhus för att få bort eventuellt löst sittande färgflagor, men inget finputsande med sandpapper, vill inte andas in det där möget.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Tycker det är perfekt med att allt hålls här, rätt som det är stöter man på ett liknande problem eller fundering och kan ha stöd i sitt tänkande. (Och så kan man drömma om hur grönt gräset är på andra sidan, dvs där ni ärV vectrex skrev:
Jag har inte en Wadkin såg men numera ägare till en Startrite 275 där jag också hade ett smärre h-vete att få av remskivan. Provade en avdragare men det gick inte, var dessutom rädd att skada skivan. Tog en gasolbrännare från Biltema och värmde på skivan, kilade in en huggmejsel (eller annat kilformat som är tillräckligt stort) på baksidan mellan remskivan och godset (som det ser ut att du också har på bilden) och knackade försiktigt, vred skivan kanske en åttondels varv och fortsatte runt, värmde lite mer etc. Till slut lossnade den utan att remskivan var skadad. Det såg ut att suttit nåt gammalt fett eller nåt på axeln som kanske "klistrat" fast remskivan. Kanske kan hjälpa...
Ska ge mig på det ikväll, får hoppas den inte sitter lika hårt. Jag är också rädd att böja remskivan, rätt grovt gods visserligen.A asje skrev:Jag har inte en Wadkin såg men numera ägare till en Startrite 275 där jag också hade ett smärre h-vete att få av remskivan. Provade en avdragare men det gick inte, var dessutom rädd att skada skivan. Tog en gasolbrännare från Biltema och värmde på skivan, kilade in en huggmejsel (eller annat kilformat som är tillräckligt stort) på baksidan mellan remskivan och godset (som det ser ut att du också har på bilden) och knackade försiktigt, vred skivan kanske en åttondels varv och fortsatte runt, värmde lite mer etc. Till slut lossnade den utan att remskivan var skadad. Det såg ut att suttit nåt gammalt fett eller nåt på axeln som kanske "klistrat" fast remskivan. Kanske kan hjälpa...
Gasolbrännare använde jag också för att försöka värma godset när jag knackade ur den där sprinten som håller ihop höjningsdelen med tiltdelen, den satt något infernaliskt hårt. Om värmen hjälpte vet jag inte riktigt, kanske.
Ser ut som att jag har samma problem. Den sitter utav bara h-vete. Dragit avdragaren så hårt jag orkar (visserligen med en rätt kort skiftnyckel) men det händer inte ett skvatt. Har värmt och smörjt och knackat men den sitter som fastsvetsad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
En sån här kanske skulle vara behjälplig?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...erkstadspressar/verkstadspress-20-ton-601040/
Jag saknar ofta en press i verkstan, tror en på typ 1ton hade vart smidig..
Typ en sån här: http://shop.otdtools.se/dornpress-1-ton-ap/21021-0
590:- kostar den tydligen. Men vet inte om en sån liten skulle nå runt där du behöver.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...erkstadspressar/verkstadspress-20-ton-601040/
Jag saknar ofta en press i verkstan, tror en på typ 1ton hade vart smidig..
Typ en sån här: http://shop.otdtools.se/dornpress-1-ton-ap/21021-0
590:- kostar den tydligen. Men vet inte om en sån liten skulle nå runt där du behöver.