70 885 läst ·
331 svar
71k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Det roligaste av allt, finliret med rattar o skylt...du börjar med den lågt hängande frukten må jag säga
Min sån pinne hade ingen skalle. Jag tror på att pressa ut den, skruvstäd (kan kanske funka med tving också) o lämpliga träklossar med borrade hål, i ena klossen icke genomgående för styrning o för att inte göra åverkan på pinnen o i andra så pinnen kan komma ut.
Edit. Ja pinnen ska kunna snurra fritt i delen utan stoppskruvar
Min sån pinne hade ingen skalle. Jag tror på att pressa ut den, skruvstäd (kan kanske funka med tving också) o lämpliga träklossar med borrade hål, i ena klossen icke genomgående för styrning o för att inte göra åverkan på pinnen o i andra så pinnen kan komma ut.
Redigerat:
Känner att jag måste försvara mig lite! Anledningen till skyltar och annat småpill är för att det kan jag greja med på kvällarna inne i huset när barnen ligger och sover. Ensamstående varannan vecka sen ett drygt år tillbaka!Ola C skrev:
Det roligaste av allt, finliret med rattar o skylt...du börjar med den lågt hängande frukten må jag säga
Tänkte förresten på klossar med hål men hann inte så långt! Blir en jobbig operation att få i den i skruvstädet. Den väger säkert 20kg och är otymplig och stor att hantera. Provar nog med tvingar först!
En avdragare där sätter centrumpinnen mot bulten så kan du pressa ut den där. Om jag fattat rätt hur den sitter dvs
Jag skoja med dig, inget allvarligt mentV vectrex skrev:
Om du drar bulten med avdragare får du låtsas att stora järnklumpen är lagret som ska dras av axeln. Det är inte jättebra ytor för avdragaren att greppa om, klumpen är ju typ i 90 graders vinkel, trearmad avdragare funkar inte, tvåarmad kan funka.
Fast jag tycker ändå det är mer pressa bult ur järnklump än dra av järnklump från bult övning, dvs ingen avdragare.
Jo, fattade att du inte var helt allvarlig!Ola C skrev:
Jag skoja med dig, inget allvarligt ment
Om du drar bulten med avdragare får du låtsas att stora järnklumpen är lagret som ska dras av axeln. Det är inte jättebra ytor för avdragaren att greppa om, klumpen är ju typ i 90 graders vinkel, trearmad avdragare funkar inte, tvåarmad kan funka.
Fast jag tycker ändå det är mer pressa bult ur järnklump än dra av järnklump från bult övning, dvs ingen avdragare.
Tror också på träkloss och skruvstäd!
Undrar bara hur jag ska få in den igen? Kanske blir lite enklare när man rengjort och smörjt upp. Får väl lägga bulten i frysen en halvtimme först kanske?
Om du sätter i och spänner fast bulten igen i den delen där den ska sitta fix, kan du snurra andra delen då? Är det rost o skit får du ju rätt bra hävarm med denna metod. Och får du väl snurr runt bulten borde den gå att få ut också.
Också mindre barn här känner igen mig så i detta.V vectrex skrev:
Om du vill använda avdragsregler till det kan jag tipsa om att ta en mutter som är någon millimeter större än pinnen och sätta med en eller två loppor på avdragsraren. Sen ett gummiband runt armarna. Underlättar riktigt mycket när man ska sätta spänn på den typen av delar och inte är någon bläckfisk
Se bara till att få rak träff på pinnen så du inte böjer der...
Ja, får kanske prova det. Tycker det är konstigt att den sitter så hårt då stoppskruvarna satt rejält åtspända innan så den måste ha snurrat i den delen där den sitter fast nu.Ola C skrev:
Lite målarpyssel såhär på kvällskvisten!
Klyvknivsfästet har jag först skurat som en liten dåre. Tog dessvärre ingen förebild, men det var rejält med gammalt harts, kåda, sågspån och olja på den. La den i diskhon med 4 liter kokande vatten och 3 diskmaskinstabletter. Makalöst vad bra det löser upp skiten. Tog all befintlig färg också!
Klyvknivsfästet har jag först skurat som en liten dåre. Tog dessvärre ingen förebild, men det var rejält med gammalt harts, kåda, sågspån och olja på den. La den i diskhon med 4 liter kokande vatten och 3 diskmaskinstabletter. Makalöst vad bra det löser upp skiten. Tog all befintlig färg också!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemma igen och på’t igen!Ola C skrev:
Pinnen sitter något överjävligt hårt. Har försökt med träklossar och tving. Drog så hårt att träklossen sprack, men pinnen har inte rubbats.
Logga in
Skapa konto
Satte sen tillbaka hela delen för att se om det gick vrida och när jag låst fast pinnen med låsskruvarna så gick det att vrida. Det går dock väldigt trögt.
Logga in
Skapa konto
Känner att jag inte vet hur jag ska lösa detta? Känns tröstlöst!
Värma godset? Andra idéer?
Går det att vrida sitter den ju inte fast
. Jag hade fortsatt med vridandet och försökt jucka lite på den samtidigt.
Det där är nog förresten en stor anledning till att den var trög i höj o sänken (som ju snurrar runt den axeln).
Det där är nog förresten en stor anledning till att den var trög i höj o sänken (som ju snurrar runt den axeln).
Håller med Ola. Hade en del till aggregatslyften på gräsklipparen igår som kärvat ihop. Smorde mycket med både symaskinsolja och 5-56. Men hände inget. Sedan spände jag armen och smorde igen. Då verkade oljan komma till på "rätt" ställe och det släppte. Så förslaget är att låta den sitta i maskinen och smörja med axeln i de båda ändlägena och allt däremellan.