Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12

4k läst  118 svar

1. V
    Medlem · Nivå 16
    Startar en tråd här om renovering/uppfräschning av min nyinköpta Wadkin Bursgreen AGS 12, bordssåg.
    Det kommer troligen bli en ganska utdragen process. Dels därför att jag tänker göra det noggrant men också därför att jag har ganska begränsat med tid att ägna åt projektet.

Sågen är relativt fräsch. Tillverkad 1965, med följande klyvkniv. Den tar 12" klinga som standard men mindre går naturligtvis också bra. Den är köpt från @Lambr1 här på forumet. Han hade redan tagit bort den värsta ytrosten från borden.

Den enda bild jag har från innan jag tog av borden är denna. Den har @Lambr1 tagit när han köpte sågen.
    wadkin_ags12_1.jpg

Efter en lång resa för att köpa sågen så står den nu inne i min snickarbod, med borden avmonterade och delarna för justerbordet bormonterade. Jag har inte plats för justerbordet så det kommer jag inte montera tillbaka (dock behålla tror jag). Jag var tvungen att ta av borden för att över huvud taget få in sågen genom dörren.
    1.jpeg 2.jpeg

2. P
    Medlem Nivå 10
    Det var en rejäl såg minst sagt, verkar vara i bra skick dessutom. Grattis!
    Det ska bli kul att följa den här tråden, lycka till.

//Ronnie

3. Frustrator
    Verktygstokig Nivå 12
    Det här blir en tråd att följa :)

4. V
    Medlem · Nivå 16
    Har tänkt plocka ner sågen för att rengöra och måla. Hade även tänkt byta lager, men det kanske bara är onödigt. Finns inte tillstymmelse till vibrationer.

Se här:

Funderar på om jag helt sonika ska plocka bort bromsen. Tycker den ser ganska ”dithackad” ut. Finns inga manueler som nämner något om broms och har inte sett några andra på nätet som har det. Kan det kanske varit något lagkrav bara i Sverige på den tiden? Det är trots allt hål för spaken rakt genom gjutjärnsstommen. Ska jag behålla den så måste jag byta bromsband.
    64BC0FCA-8EC1-442A-BD9A-166AE1AD493E.jpeg 2B852938-87F2-4897-B757-1D4E37F4142D.jpeg

5. Ola C
    Medlem · Nivå 18
    Jag hade nog låtit lagerna va om det inte är några missljud eller glapp när du snurrar axeln för hand. Enklast att känna det är om remmarna är borta. Hade även mätt run-outen i "klumpen" bakom klingan, med remmarna på.

Drar du av lagerna från axeln måste du nog sätta dit nya, man kan inte undvika att dra i yttre lagerbanan och risken är stor att ett oglappigt lager blir glappigt av operationen.

6. V
    Medlem · Nivå 16
    Har mätt runouten redan. Det gjorde jag i Uppsala när jag hämtade sågen. Det var dåligt. Problemet var dock inte att axeln vobblade utan att de där hålen på ”klumpen” som ska användas för att hålla emot när man drar åt klingan var misshandlade. Det hade medfört att klumpen/flangen (svenskt ord, någon?) hade utbuktningar på nästan 2 tiondels mm. Runouten längst ut på klingan var ca 0,6mm!

Vi hjälptes åt och slipade ner flangen med sågen igång. Blev mycket bra. Nu är runout längst ute på 305mm klingan ca 8 hundradels mm! Ska se om jag kan mäta direkt mot flangen också, men det bör vara riktigt lågt nu.

Lambr1 gillar
  7. siggebo
    Verktygstokig Nivå 4
    Flange blir väl fläns tänker jag. Så heter det i alla fall på rör. Ser också fram emot resten av tråden!

8. L
    Medlem Nivå 7
    Det känns bra att den kommit till ett bra hem . Ska bli kul att följa!

Jag vill minnas att jag sett Wadkinsågar med broms i något utländskt forum men hittar inte tillbaka just nu. Jag har det på den av AGS10:surprised:rna som jag använt och jag tycker att det är en ganska praktisk detalj. Nytt bromsbandsmaterial finns nog här: http://bennetter.se/friction/index.html

9. V
    Medlem · Nivå 16
    Inledde med att fixa vevhjulen! Det är verkligen rejäla saker. Gjutjärn och en diameter på nästan 20cm.
    66879B17-052E-440F-9A04-7B5F4B1A23D6.jpeg

Dessa har jag nu slipat, målat och polerat!
    Har bestämt mig för att sågen skall bli grön och utvalda detaljer skall bli svarta. Innanmätet får också bli svart.
    38180094-98C5-4411-A963-07F5AC77161E.jpeg 4DE0C600-B501-446C-90C4-D6E130E4F386.jpeg

Skooda, ceson, Pysslarn och 3 till gillar
  10. SamiHus
    Medlem Nivå 6
    Snyggt!!!
    Jag har dom fula nyare rattarna i aluminum på min såg. Någon som vet var man kan köpa snygga gjutjärns vevhjul? Jag hittade ett par som inte var så farligt dyra på Grizzy´s hemsida men antar att frakt och tull kommer dra upp beloppet.
    Jag är också inne i en renovering, har plockat ner hela och målat det mesta. Tyvärr så hittade jag en del som var trasig, finns en större del som har 2 öglor där båda brytits av! Har lämnat in den till svetsare så jag hoppas det går att ordna.
    Har du några foton på där din klyvkniv fäster? Har inte riktigt förstått hur det ska gå till på min.

(Btw, sorry att jag inte svarat på ett par frågor i andra tråden. Min dator är trasig just nu så har svårt att hitta tiden till)

11. P
    Medlem Nivå 10
  12. V
    Medlem · Nivå 16
    De där öglorna. Jag läste för ett tag som på ett annat forum om att de faktiskt inte var av utan att de gjöts som en del av en stor del men slogs sedan av för att användas lösa. Vet ju såklart inte om det stämmer dock. Jag skulle oavsett vara väldigt försiktig med att svetsa i gjutjärn.

Klyvkniven ja! Tog lite bilder igår och denna är väl den som bäst visar det. Tyvärr utan klyvkniv monterad. Klyvkniven skruvas fast till vänster under de 2 muttrarna och brickorna. Mot den lite större rektangulära stålbiten. Denna del går att skjuta i djupled (som du ser) för att fungera med olika storlekar på blad. Just nu sitter den lagom för en 12" klinga men på bilden så sitter det en 10" klinga monterad.

20171031-19.14.59.JPG

13. SamiHus
    Medlem Nivå 6
    Ofan!
    Du kan inte se om det är likadant i din maskin? I så fall måste jag stoppa svetsningen. Jag såg ju inte att de var skadade förrän jag plockat ner hela maskin och det såg ut som en så uppenvar skada.
    När det gäller klyvkniven så saknar jag hela den stora delen som är bakom/nedan från två muttrarna. Jag har dock en svart plattjärn som har ett par hål där du har muttrarna. Fick för mig att man på ngt sett kunde fästa klyvkniven där men jag vet inte om det är så.
    Vad tror ni utifrån korten?
    Ska se om jag har några på trasiga delen.

14. SamiHus
    Medlem Nivå 6
    Just ja, kan passa på och fråga. Har fiberbrickor som har storleken 38mm med hålet 20mm. Lite svårt stt hitta sådana och de i sågen var skräp, några förslag vart man kan hitta alternativt ersätta med?
    Sorry om jag kladdar i tråden men det är väl rätt bra att det samlas frågor i dessa trådar, det har hjälpt mig i alla fall:).

15. V
    Medlem · Nivå 16
    Jovars, när jag kommer så långt så kan jag kolla det. Det kommer nog dröja lite tyvärr då jag sticker 10 dagar till Las Vegas på jobbresa på fredag.

Titta på denna filmen, 1:50 in.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: