Målar sågdelar på vardagsrumsgolvet lördag morron 02.45...som du skrev några inlägg upp; tur du inte har nån fru längre:rolleyes:

Jag rollade det mesta på min såg, tyckte det funka jättebra. Den där penseln ser lite tidskrävande ut (eller du kanske inte målat allt med den?)

Färgen ser mer turkos än grön ut men tror det kan bli bra, lite som denna http://www.timber-team.com/used_machines/images/circular10.jpg

Ola C Ola C skrev:
Målar sågdelar på vardagsrumsgolvet lördag morron 02.45...som du skrev några inlägg upp; tur du inte har nån fru längre:rolleyes:

Jag rollade det mesta på min såg, tyckte det funka jättebra. Den där penseln ser lite tidskrävande ut (eller du kanske inte målat allt med den?)

Färgen ser mer turkos än grön ut men tror det kan bli bra, lite som denna [länk]
Haha! Ja, tiden drog iväg lite!

Hade självklart hållt mig i snickarboden om det inte vore så att jag hade 2 barn på övervåningen! :rofl:

Fy satan vad tungt gjutjärnsdelen av chassit är! Måste väga minst 75kg! Lyckades bära in det ensam men det var segt!

Färgen drar lite åt turkos men det ser mer grönt ut nu i dagsljus. Det är Hammerites gröna med Hammerites vita iblandat.
Gjutjärnsdel av maskinchassi målad i turkosgrönt, inomhusrenoveringsprojekt i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jo, jag har roller också men tyckte det var för mycket skrymslen, vrår och krökta ytor för att det skulle vara värt att byta. Insidan av sågen är såpass ”rå” att där var jag tvungen att använda pensel för att jobba in färgen i alla porer.
Plåtdelen av chassit rollar jag! Färgen flyter dessutom ut så bra att man inte ser skillnad på slutresultatet.

Tänkte kolla med församlingen vad ni rekommenderar för smörjmedel till de olika glidytorna. Det är ju olika drev och bussniningar samt ytor där 2 polerade gjutjärnsytor ligger mot varandra, såsom vaggan (trunnion) och liknande.

Räcker det att använda torrsmörjmedel (i så fall vilket)? Vore skönt att slippa få spån som fastnar och bygger upp gegga.

Till vissa delar kanske det behövs något annat, motorolja?

@Ola C vad använde du?

Har nog kört nån blandning. Tiltglidytorna körde jag nog nåt fett, kuggar och höj/sänk har jag provat med grafitpulver och wd40 och kör uteslutande med wd40 nuförtiden. @Skooda har gjort ett omfattande glidmedelstest (!) och vad jag minns var wd40 vinnaren.

De flesta delarna är färdigmålade och jag har börjat sätta ihop sågen igen! Mest för att slippa ha så mycket plock löst överallt.

Nyfärgade gröna metallhandtag som ligger på en plywoodskiva.
Skapa konto
Nyfärgad sågdel på en träplatta med hjul i ett verkstadsrum med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto
Färdigmålad trädel med metallskenor, montering pågår, synliga skavmärken och lösa metalldelar på svart yta.
Skapa konto
Delvis ihopsatt grön Wadkin Bursgreen sågmaskin med synliga märken och tillbehör på ett verkstadsbord.
Skapa konto
Nymålad detaljbild av den ihopsatta tiltaxeln på en såg med synliga skavmärken och en sprint.
Skapa konto
Delvis ihopsatt såg med nyligen målade svarta och gröna metalldelar, med fokus på tiltaxelns ändstopp.
Skapa konto
Ny målad och ihopsatt Wadkin Bursgreen sågmaskin med synliga detaljer och märkesetiketter.
Skapa konto

Att sätta ihop den gick smidigt förutom sprinten till ändstoppet på tiltaxeln. Ett rent helvete hade jag att få i den! Fick i den 2/3 sen hade ringen vridit sig så det gick inte få igenom den helt.
Efter ett par timmars svärande så gick det till slut. Var tvungen slå i en sprint från andra hållet för att hålla det linjerat medans jag knackade i sprinten från andra hållet.

Närbild av en nyligen monterad sprint på en grönmålad maskin med synliga slitage och skavmärken runtom.
Skapa konto

Blev tyvärr lite fula skavmärken efter alla mina försök. Tur jag har kvar lite färg fortfarande!

• Del av en grönmålad såg med en svart logotypplåt för "Wadkin Bursgreen," indikation på en renoveringsprocess.
    Skapa konto
  • Färdigmålad grön maskindel med märkplåt från "Aktiebolaget Sigfrid Stenberg" mot en svart bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Fantastiskt bra jobbat, imponerande finnish!
Den sågen skulle vara en riktig pärla i vilket snickeri som helst.

Väldigt roligt att få se förvandlingen. Tack!
//Ronnie

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Det där blir ju skitsnyggt, bra jobbat!

Dom där "fjädrande" rörsprintarna kan va ett helv_ete. Tror jag filade mina för att få lite mer fas på ingångssidan. ("...." eftersom dom inte fjädrar nämnvärt).

Du har ju klurat på spånuppsamling, vad blir det, box vid klingan eller kapsla in hela sågen?

Tack! Jag är väldigt nöjd själv än så länge! Förvånansvärt vad lätt och fint alla tröga detaljer går efter rejäl rengöring och uppsmörjning. Den där bulten/pinnen som jag bankade som en galning på för att få ur kunde jag trycka tillbaka med bara handkraft, utan hjälpmedel!

Ola C Ola C skrev:
Det där blir ju skitsnyggt, bra jobbat!

Dom där "fjädrande" rörsprintarna kan va ett helv_ete. Tror jag filade mina för att få lite mer fas på ingångssidan. ("...." eftersom dom inte fjädrar nämnvärt).

Du har ju klurat på spånuppsamling, vad blir det, box vid klingan eller kapsla in hela sågen?
Tanken är att det blir en box vid klingan. Jag tror potentialen till riktigt effektiv dammupptagning blir störst så. Den boxen kommer dock bli väldigt klurig att bygga. Det är rejält tight mot vänstra chassiväggen när sågen står lutad 45 grader. Dessutom så är delarna till klyvkniven luriga att få in i konstruktionen. Jag ska ge det ett försök när resterande grejer till sågen är klara. Jag kommer dock ändå försöka kapsla in sågen (tror jag), hela spånuppsamlingen borde bli effektivare om sågen är relativt tät, trots box vid klingan.

Förutom lite bultar o småpill som måste göras rent så återstår 3 saker.

1. Få av kullager och få beställt och få på nya.
Visade sig att 150mm var för litet djup för att kunna dra av lagrena. Behöver minst 2-3cm till. Troligen har AGS12:an lite större dimensioner på sågaxeln.

2. Göra rent, putsa upp och måla motorn. Eftersom den går i princip ljudlöst och helt utan vibrationer så struntar jag i att ta isär och byta lager i motorn. Motorn är dessutom rätt så enkel att ta loss utan att ta isär resten av sågen.

3. Borden. Borden behöver göras rent på undersidan, målas och sen rostputsas på ovansidan. Det jobbiga med detta är att framförallt huvudbordet är vansinnigt tungt att hantera.

Kom på att jag kunde använda den befintliga avdragaren genom att flytta armarna ett bulthål nedåt!
Avdragare med flyttade armar på axel och lager, bredvid en skiftnyckel, på arbetsbänk.
Skapa konto

Men då kom snart nästa problem. Hur i @%*# är det tänkt att man ska kunna få av dessa lager när innerdiametern är mindre än vad ”key” på axeln sticker ut? Lagren är ju dessutom rejält mycket bredare mot insidan än mot utsidan? Vicka? Går knappast då de sitter rejält tight? Jag fattar inte alls!
@Ola C snälla hjälp!
Axel med kilspår och lager som behöver demontering, uppvisar problem med att kilen är större än lagrets inre diameter.
Skapa konto
Närbild på en maskinaxel med ett fast kilspår och ett intilliggande lager som ser svårt att demontera.
Skapa konto
Närbild av en axel med insatt kil och ett lager som sitter fast.
Skapa konto

EDIT: Jaha (tar på sig dumstruten). Kilen (key) är löstagbar? Av någon anledning fick jag för mig att den var ett med spindeln. Frågan är då hur man får bort den?

Redigerat:
Kilen sitter nog "bara" lite tight i axelspåret. Borde gå att "bända" loss.

Hehe. Kilen fick jag loss med en skruvmejsel. Den är formad som en halvcirkel så knackar du i axiell led borde den lossna.

Kan hålla med om att lagerna ser lite skumma ut men borde inte påverka avdragningen(?)

Tror ni man kan använda dessa kullager. De har rätt dimensioner och är av fabrikat SKF vilket jag antar borgar för hög kvalité? Det jag är osäker på är om det funkar då de har samma bredd på innerringen som ytterringen vilket inte de befintliga har.

Ska försöka få bort kilen senare! Lagren gled av med betydligt mindre kraft än vad som krävdes för remhjulen så bara jag får bort kilen så blir det nog enkelt!

Vag jag lärt mig är gummitätade lager bättre map damm o andra småpartiklar. Skulle isåfall betyda ändelsen 2RS istället för zz.

Hmm, kollar man snittbilden på din axel ser det ut som dom där stegade lagerna har nåt sorts syfte. Kör du lager lika breda som bredaste delen kommer axeldistansen att knuffa lagerna längre ut (jag tror dock det kan vara ok, du får mäta o kolla). Kör du lager lika breda som smala delen på de som sitter nu kommer inre lagret närmre flänsen och yttre låsringen längre in (kan också va ok, mät o kolla).

Edit. Denne gubben har ju ersatt sina med vanliga lager, historien förtäljer dock inte om han moddat något för att få det att funka http://www.sawandbits.com/replacing-arbor-bearings-wadkin-12ags/

Snittbild av axel med stegade lager och markerad distansbit, från en maskinrenovering.
Skapa konto

Redigerat:
Nu är iaf lagrena av! Det var relativt enkelt att knacka bort kilen.
Två demonterade kullager bredvid en skiftnyckel på en arbetsbänk.
Skapa konto
Axel med avlägsnade lager och en bortknackad kil på ett verkstadsbord.
Skapa konto
Avlägsnade maskindelar inklusive lager, kil och skruv på en betongyta.
Skapa konto

Jag tror jag beställer de lagren jag länkade till, fast med gummitätning om jag hittar. Kan inte se varför det inte skulle fungera.

Skjutmått visar mätning på 24.01 mm på en maskindel i en verkstad.
Skapa konto
Skjutmått visar 62,01 mm på en borttagen lagerenhet under renovering.
Skapa konto
Måttverktyg visar 30,00 mm bredvid en borttagen maskinkomponent på ett arbetsbord.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.