70 879 läst ·
331 svar
71k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Nej, det är sant, fast sitter den inte, men ruskigt trögt går det. Det frestar extremt på låsskruvarna när jag vrider den dock. Blev rejäla märken i axeln där låsskruven satt inspänd.Ola C skrev:
Jag är rädd att böja "pinnen" om jag pressar hårdare. Svårt att veta om man pressar helt rakt, trots styrhål i trä.
Tänkte jag ska försöka pressa med den isatt i den andra delen, då kommer ju hålet hindra pinnen från att böjas.
Hur var den att ratta i höjdmekanismen när den var ihopsatt? Om du kör vridandet med handtag o kuggar på plats och även styranordningen i bakkant så får du ju en mer kontrollerad vridning runt axeln. Upp o ner upp o ner...osv...
Ja, jag har gjort det. Den är så pass trög att den blir hängande när jag vänder riktning (någon mm glapp i kuggarna), det är ett antal kilo som ger ett rejält moment i pinnen.Ola C skrev:
Tycker inte det ger något direkt. Problemet är ju att jag inte kan vrida samtidigt som jag pressar eftersom jag måste ha låsskruvarna hårt åtspända när jag vrider och då går det ju heller inte pressa utåt.
Pressa var bara att glömma. Pressade så hårt att jag inte orkade dra runt skruvstädet mer. Hände absolut ingenting! Jo, käftarna på skruvstädet åt sig in en cm i träet.
Jag började istället banka, vrida, smörja och banka mera. Efter enormt mycket bankande så hade jag fått ut den ca 2mm. Efter detta blev det lättare och till slut kom den ut!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag började istället banka, vrida, smörja och banka mera. Efter enormt mycket bankande så hade jag fått ut den ca 2mm. Efter detta blev det lättare och till slut kom den ut!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Tjusigt!
Det är en extremt förlösande känsla när man vinner över dödmateria utan att göra den obrukbar. Det känns lite som man lurar den eller väntar ut den.
Flummigt men jag tror ni vet vad jag menar.
Flummigt men jag tror ni vet vad jag menar.
@Ola C, vet du om man behöver lossa på något mer för att få ur ”vaggan” ur sågbasen?
Har lossat på de två delarna ovanpå vaggan men får inte ut själva vaggan då axeln för klinghöjningen har en pigg på utsidan så jag får inte igenom den genom sågbasen utan att sänka ner vaggan och det går inte för mekanismen för klinglutningen förhindrar rörelse nedåt.
Måste jag lossa på kuggkransen för klinglutningen för att få ur vaggan?
Har lossat på de två delarna ovanpå vaggan men får inte ut själva vaggan då axeln för klinghöjningen har en pigg på utsidan så jag får inte igenom den genom sågbasen utan att sänka ner vaggan och det går inte för mekanismen för klinglutningen förhindrar rörelse nedåt.
Nä inga kuggar ska behöva skruvas av, den "klassiska" stoppskruven, nummer 59 i ags12 manualen måste lossas. Va nån på ukworkshop som missat den o börjat hamra o sabbat kuggarna. När 59an är lossad kan du dra ut 63an genom hålet i fronten och sen lyfta ut resten inifrån.V vectrex skrev:@Ola C, vet du om man behöver lossa på något mer för att få ur ”vaggan” ur sågbasen?
Ja, det var ju plättlätt när jag fick den förklaringen! Tack! Sprang ut och fick isär och ut vaggan på ett par minuter nu när barnen kollade TV.Ola C skrev:
Hade visserligen bara tittat på det ett par minuter och hade inte kikat i manualen, men i manualen var det ju inte alls självklart var 59:an satt eller att den var en stoppskruv åt hela 63an (förrän jag såg det i verkligheten).
Nu blir det avfettning, skurning och högtryckstvätt om några dagar, sen målning.
Förresten. Julas insexnyckelsats, vad är det för idiot som plockat ihop den satsen. Den hoppar från 1/4” till 5/8”, finns inget emellan. Gick visserligen bra med en metrisk insexnyckel istället, dock var den lite för liten.
Nä det var därför jag skrev klassisk, den där lilla skruven är nyckeln till att ta isär hela sågen och det nämns ingenstans.V vectrex skrev:
Du kan ta ut tilt- och höjdvagga i ett stycke utan att dela på dom innan, bara var beredd på att höjdvaggan snabbt åker ner i bottenläge när 59an lossas.
@Ola C, Vet du hur man får loss axeln för klinglutningen? Det verkar som att jag måste få loss 47 på utsidan för att kunna dra ut axeln åt andra hållet? 47 är en så kallad "spring dowel", verkar väldigt svår att slå loss.
Egentligen skulle axeln kunna sitta kvar, men jag vill montera bort bromsmekanismen som sitter runt denna axel.
Egentligen skulle axeln kunna sitta kvar, men jag vill montera bort bromsmekanismen som sitter runt denna axel.
Logga in
Skapa konto
Hmm. Vill minnas att här var enda stället jag var tvungen att hamra och det ganska hårt. 47an är väl vad som på svenska kallas rörsprint och dom kan sitta som f_n. Men vad jag minns bankade jag i axiell led, om man bortser från rörsprinten alltså.
Kan kolla på min såg ikväll för att försöka fräscha upp minnet hur jag fick ut axeln.
Kan kolla på min såg ikväll för att försöka fräscha upp minnet hur jag fick ut axeln.
Nu har jag kollat. Det sitter en bussning i chassit på både höger o vänster sida. Dessa plockade jag inte bort (dom kan nog va svårdemonterade). Med bussningarna på plats hjälper det bara delvis att plocka bort 46 och 47. Kuggarna + detalj 50 hindrar axeln från att komma ut genom hålet på vänster sida. Jag har för mig jag plockade bort 46 och 47 och sen banka från höger så kuggar + 50 åkte av. Ganska mekigt att få på kuggarna på axeln sen.
Jag hade inte gett mig på detta om jag gjort om sågrenoveringen.
Edit. Sitter bromsen höger eller vänster om kuggen? 50 har jag för mig va hyfsat lätt att få bort så sitter bromsen höger om kuggen är det en ok operation.
Edit. Sitter bromsen höger eller vänster om kuggen? 50 har jag för mig va hyfsat lätt att få bort så sitter bromsen höger om kuggen är det en ok operation.
Bromsen sitter höger om kuggen (sett framifrån sågen). Jag fattar nog inte helt hur det hänger ihop dock, axeln måste ju träs åt vänster och alltså komma igenom högra hålet i chassit, då måste väl både 50 samt bussning tas bort?Ola C skrev:
Nu har jag kollat. Det sitter en bussning i chassit på både höger o vänster sida. Dessa plockade jag inte bort (dom kan nog va svårdemonterade). Med bussningarna på plats hjälper det bara delvis att plocka bort 46 och 47. Kuggarna + detalj 50 hindrar axeln från att komma ut genom hålet på vänster sida. Jag har för mig jag plockade bort 46 och 47 och sen banka från höger så kuggar + 50 åkte av. Ganska mekigt att få på kuggarna på axeln sen.