70 931 läst ·
331 svar
71k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Går ju bättre o bättre det här.V vectrex skrev:
Edit. Om du lossar o tar bort skruven som håller axeldistansen (sitter radiellt in mot axeln) ska det nu bara vara att knuffa/knacka ut axelpaketet (axel + distans +lager) mot hållet där klingan sitter.
Redigerat:
Haha, knuffa o knacka! Jo jag tackar.Ola C skrev:
Går ju bättre o bättre det här.. Den satt nog mest fast för att den inte varit av på 50 år. Jag brukar dra på min med tving o träkloss med hål, fixar den operationen utan att ta av toppen.
Edit. Om du lossar o tar bort skruven som håller axeldistansen (sitter radiellt in mot axeln) ska det nu bara vara att knuffa/knacka ut axelpaketet (axel + distans +lager) mot hållet där klingan sitter.
Banka med all kraft med gummiklubba så kom den kanske en tiondels mm varje slag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men till slut så!
Logga in
Skapa konto
Se det positivt, det ser ut som det var distansen som satt snarare än lagerna så lagerytorna borde va fina.
Lite kuriosa o framtida info. När man ska linjera klyvkniven så lossar man distansskruven litegrann o knackar hela paketet axiellt tills man är i linje med kniven och spänner sen distansen som i sin tur spänner hela axeln axiellt. Rätt smart lösning.
Lite kuriosa o framtida info. När man ska linjera klyvkniven så lossar man distansskruven litegrann o knackar hela paketet axiellt tills man är i linje med kniven och spänner sen distansen som i sin tur spänner hela axeln axiellt. Rätt smart lösning.
Jo, det där visste jag faktiskt. Men jag undrar ändå vad du har av remskivorna för ”stup i kvarten”. Jag trodde i min enfald att jag fixar det nu sen behöver jag inte brottas med detta mer, någonsin.Ola C skrev:
Se det positivt, det ser ut som det var distansen som satt snarare än lagerna så lagerytorna borde va fina.
Distansen gick att snurra när den var halvvägs ute så det var inte den som satt fast.
En annan fråga. När jag ska dra av lagrena. Kan jag dra av båda lagren, distansen och låsringen (den sitter också fast) samtidigt? Verkar gå att få in lageravdragaren där.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Kul tråd att följa
Ett tips är att använda rekylfri nylonklubba (med inkapslat blyhagel) istället för gummi dito. Skilnaden i den kraft som överförs till godset är rätt stor.
Tja, vet inte riktigt. Jag byggde ju egen klyvknivslösning o det var rätt mycket labbande där ett tag. Sen modda jag en grej på klyvkniven för inte så länge sen o var tvungen att plocka ut axeln...sen är mina remmar lite korta och enklaste att få på och av dom är att plocka av remskivan.V vectrex skrev:Jo, det där visste jag faktiskt. Men jag undrar ändå vad du har av remskivorna för ”stup i kvarten”. Jag trodde i min enfald att jag fixar det nu sen behöver jag inte brottas med detta mer, någonsin.
Distansen gick att snurra när den var halvvägs ute så det var inte den som satt fast.
En annan fråga. När jag ska dra av lagrena. Kan jag dra av båda lagren, distansen och låsringen (den sitter också fast) samtidigt? Verkar gå att få in lageravdragaren där.
Edit. Ja sen svarva jag axelklumpen för ett tag sen får att få ner runouten
Det finns två sätt att få av lagerna.
1. Sätt tillbaka axelpaketet i huset o spänn distansskruven och plocka bort (eller iaf lossa) tjocka låsringen utanför lagret på remsidan. Bankar du nu på axeln så driver distansen (som sitter fast) av lagret på remsidan. Vet inte om denna metod är att rekommendera men jag gjorde så innan jag fatta hur det hängde ihop. Inre lagret dras med avdragaren.
2. Dra av båda lagerna i ett tag med avdragaren. Det finns inget att greppa om på remlagret (distansen är i vägen) så du måste dra båda på samma gång.
Redigerat:
Välfungerande lågprisdito går dessutom att köpa för en spottstyver på Jula!Björn Melander skrev:
Vad gäller press skulle jag säga att höjd är viktigare än kraft. Använder ett egensvetsat hittepå med 3-tons hydraulisk domkraft hemma. Det enda jag saknar, förutom att den skulle behöva göras om, är höjd! Har väl 150mm idag.
Den där 47:an, sprinten alltså. Jag kan knacka ut den, men eftersom det sitter som det sitter så kan jag bara knacka ut 3-4mm innan det tar stopp. Jag lyckas verkligen inte dra ut den från andra hållet med de där 3-4mm:arna. Sitter stenhårt. Enda sättet jag kommer på att lösa det är att såga av skiten, knacka 3-4mm till osv. Får ju ersätta den sen i så fall, men det borde väl gå att hitta en 3/16" sådan, på ebay kanske?Ola C skrev:
Jag fattar inte riktigt. Vad tar det stopp mot, chassit? Sprinten på rattsidan sitter besvärligt map chassit men på icke rattsidan finns det väl plats att banka ut den?V vectrex skrev:Den där 47:an, sprinten alltså. Jag kan knacka ut den, men eftersom det sitter som det sitter så kan jag bara knacka ut 3-4mm innan det tar stopp. Jag lyckas verkligen inte dra ut den från andra hållet med de där 3-4mm:arna. Sitter stenhårt. Enda sättet jag kommer på att lösa det är att såga av skiten, knacka 3-4mm till osv. Får ju ersätta den sen i så fall, men det borde väl gå att hitta en 3/16" sådan, på ebay kanske?
Nej, det finns bara plats på en sida men den går ju rotera. Man kommer inte åt att knacka ur mer än 3-4mm sen tar chassit i. Du borde stött på samma problem?Ola C skrev:
Logga in
Skapa konto
Edit: På bilden ovan har jag alltså knackat ut den så långt det går och sen roterat axeln 180 grader. Man kommer inte åt att vare sig knacka eller knipa annat än i ett väldigt begränsat område.
Ja det borde jag.... när jag snabbkollade min såg häromdagen såg det tajt ut på rattsidan o tänkte jag måste börjat med den sidan du är på fast jag har ett svagt minne av att jag började med sprinten på rattsidan och aldrig tog ur den andra. Jag är i alla fall 100 på att jag inte sågat av någon sprint och inte heller dragit ut någon.V vectrex skrev:
Edit. Om du lossar 50 så får du väl lite mer att leka med? Då kan du banka axeln åt "ditt håll" tills sprinten på rattsidan tar i chassit. Vet dock inte om det räcker för att få frigång.
Edit 2. kan du posta en bild på rattsidan?
Ja, med axeln bankad så långt åt höger det gick utan att ta bort sprinten på rattsidan så fick jag precis marginal att slå ur sprinten, men det var verkligen precis på gränsen att det gick!Ola C skrev:
Ja det borde jag.... när jag snabbkollade min såg häromdagen såg det tajt ut på rattsidan o tänkte jag måste börjat med den sidan du är på fast jag har ett svagt minne av att jag började med sprinten på rattsidan och aldrig tog ur den andra. Jag är i alla fall 100 på att jag inte sågat av någon sprint och inte heller dragit ut någon.
Edit. Om du lossar 50 så får du väl lite mer att leka med? Då kan du banka axeln åt "ditt håll" tills sprinten på rattsidan tar i chassit. Vet dock inte om det räcker för att få frigång.
Edit 2. kan du posta en bild på rattsidan?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag bara få bort 50:an så jag kan ta av bromsdelen!
Logga in
Skapa konto
Sågen nu helt nedmonterad. Enda som inte är totalt isärplockat är tiltaxeln ovan. O så motorn då.
Hela chassit högtryckstvättat, avfettat och skurat noggrannt med grön scotch brite!
Spacklade igen bromsspaks-hålet.
Sågen färdigmålad 2 lager på insidan och utsidan är påbörjad!
Vad tycks om den gröna färgen? Jag är färgblind men ser ju att det är rätt långt från originalet. Tycker dock spontant det ser rätt OK ut? Får se i dagsljus imorgon!
Hela chassit högtryckstvättat, avfettat och skurat noggrannt med grön scotch brite!
Spacklade igen bromsspaks-hålet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sågen färdigmålad 2 lager på insidan och utsidan är påbörjad!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad tycks om den gröna färgen? Jag är färgblind men ser ju att det är rätt långt från originalet. Tycker dock spontant det ser rätt OK ut? Får se i dagsljus imorgon!