SamiHus SamiHus skrev:
När det gäller klyvkniven så saknar jag hela den stora delen som är bakom/nedan från två muttrarna. Jag har dock en svart plattjärn som har ett par hål där du har muttrarna
Din såg är den nyare modellen AGS 250/300 och har annorlunda klyvkninsanordning är Vectrex och det ser ut som du bara saknar den lilla delen som spänner fast kniven. Se här för manualen på din maskin http://www.advancedmachinery.co.uk/content/document/AGS250300NEW.pdf
 
Är det någon som vet eller har en aning om dimensionen på muttern för att låsa sågklingan.
Min är ganska sargad så får lite olika mått beroende på vilka sidor jag mäter. Skulle helst skaffa en ny mutter men de verkar kosta över 400kr för en enda.
Sargad mutter mäts med skjutmått som visar 31,51 mm, redo för måttbestämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag behöver skaffa en fast nyckel för att dra åt muttern med. Biltema har en 38mm, blir slack på ca 0,4mm vilket jag antar fungerar bra. Men när jag mätte på mina mindre fasta blocknycklar så verkade alla redan ha ett visst övermått, storlek 19 var t.ex. 19,3mm mellan käftarna. Vill ju inte runddra muttern.

I alla manualer jag sett så verkar sågen bara finnas med 1" sågaxel men min är 25mm (och inte 25,4), verkar tveksamt att så mycket skulle slitits bort?
På reservdelslistan står det också att det är ACME gängor men jag tycker det ser ut som fyrkantsgängor? Någon som vet något?
Sliten mutter på sågaxeln med synlig tråd nära en sågklinga, behov av dimensionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gängad sågaxel som behöver en ny mutter, möjliga ACME eller fyrkantsgängor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är lite tveksam till om muttern är original, har den uppsvarvad "äntring" i icke fasade sidan? Min mutter och AGS12ans manual visar ingen fasad mutter. Fasningen ser för övrigt aningen hemmamekad ut.

Har muttern också sån där fyrkantig profil på gängorna? Min spontana tanke var att muttern som satts dit har annan gängstandard o har strippat axelgängorna men de ser verkligen fyrkantiga ut snarare än avklippta trianglar.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Är lite tveksam till om muttern är original, har den uppsvarvad "äntring" i icke fasade sidan? Min mutter och AGS12ans manual visar ingen fasad mutter. Fasningen ser för övrigt aningen hemmamekad ut.

Har muttern också sån där fyrkantig profil på gängorna? Min spontana tanke var att muttern som satts dit har annan gängstandard o har strippat axelgängorna men de ser verkligen fyrkantiga ut snarare än avklippta trianglar.
Jag ska studera den noggrannare ikväll! Fasad mutter verkar en del ha åtminstone. Titta på denna AGS12:a som sätts ihop här t.ex. http://www.sawandbits.com/replacing-arbor-bearings-wadkin-12ags/
Den muttern ser dock mer fasad ut och har smalare 6-kantig del. Den sågen är väl dessutom lite nyare än den jag har.
 
V vectrex skrev:
Jag ska studera den noggrannare ikväll! Fasad mutter verkar en del ha åtminstone. Titta på denna AGS12:a som sätts ihop här t.ex. [länk]
Den muttern ser dock mer fasad ut och har smalare 6-kantig del. Den sågen är väl dessutom lite nyare än den jag har.
Den där stoppskruven han satte temporärt i lagerdistansen ska du lägga på minnet...hade jag kommit på den idén hade jag besparat mig många grå hår och ännu fler svordomar.:oops:
 
Fått leverans av lite smågodis!
Slipmaterial inklusive skursvampar, slipplattor och sandpapper ligger utspridda på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Se hit @Ola C med flera mekaniskt kunniga!

Verkar denna frisk? Tänker främst på ljudet! Det finns absolut inget glapp åtminstone!

 
V vectrex skrev:
Verkar denna frisk?
Tycker det låter som torra lager, med lite smuts, rost o skrap. Det där snurret ska va i princip ljudlöst om lagerna är friska.
 
  • Gilla
Mattijo43
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tycker det låter som torra lager, med lite smuts, rost o skrap. Det där snurret ska va i princip ljudlöst om lagerna är friska.
Med min väldigt begränsade erfarenhet så tyckte jag inte heller de lät helt friska!

Lagerbyte med andra ord!?
 
V vectrex skrev:
Med min väldigt begränsade erfarenhet så tyckte jag inte heller de lät helt friska!

Lagerbyte med andra ord!
Nytt fett i lagrena kan vara bra i alla fall.
Man kanske bara luras av filmen för det känns som att det rör sig lite lite i längsgående med axeln? Ibland finns det ju ett litet spel som försvinner när man belastar med åtdragen klinga och påkopplad drivrem.

Tillägg: tycker det mest låter torrt och inte så mycket skrapigt, beroende på hur stort bekymmer det är att byta lagrena hade jag testat att smörja först lr inte.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nytt fett i lagrena kan vara bra i alla fall.
Man kanske bara luras av filmen för det känns som att det rör sig lite lite i längsgående med axeln? Ibland finns det ju ett litet spel som försvinner när man belastar med åtdragen klinga och påkopplad drivrem.

Tillägg: tycker det mest låter torrt och inte så mycket skrapigt, beroende på hur stort bekymmer det är att byta lagrena hade jag testat att smörja först lr inte.
För att komma åt att smörja lagren behöver jag ändå plocka ur axelpaketet ur gjutjärnet. Då kan jag lika gärna byta dem. Har nästintill noll erfarenhet av allt sånt här mekaniskt men mitt måtto lyder ”Hur svårt kan det va?”.

Edit: Det finns dock inget spel som går att känna. Inte i någon riktning.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
V vectrex skrev:
”Hur svårt kan det va?”.
På de få maskinerna jag plockat isär och satt ihop har svaret oftast varit: "inte särskilt svårt." Men ibland krävs specialverktyg och om inte milt våld fungerar har jag lärt mig att man ska kolla en gång till så där inte sitter någon liten låsanordning någonstans trots allt. En sprängskiss förenklar ju dock det där oavsett. (Men räknas väl som fusk? ;))
 
V vectrex skrev:
För att komma åt att smörja lagren behöver jag ändå plocka ur axelpaketet ur gjutjärnet. Då kan jag lika gärna byta dem. Har nästintill noll erfarenhet av allt sånt här mekaniskt men mitt måtto lyder ”Hur svårt kan det va?”.

Edit: Det finns dock inget spel som går att känna. Inte i någon riktning.
Det är väldigt lätt att plocka ut axelpaketet (nuförtiden fixar jag det tom med toppen kvar på sågen). Aningen svårare att byta lager men inte så svårt det heller. Du behöver inte byta lager för att du plockar ut axeln, men du får en bättre möjlighet att känna på dom när axeln är ute.

Jag hade plockat ut axeln, mycket bättre att göra det nu än när sågen är färdig och toppen är inställd...och ett ypperligt tillfälle att bekanta sig med axeldelarna.

Är dock inte säker på att du kan smörja lagerna, dom är sannolikt helkapslade.
 
Redigerat:
Jag kommer plocka ur axeln!

Nu har jag plockat ner sågen så när som på den stora vaggan. Gick smidigt och tog väl någon timme. Det som strulade mest var den där sprinten (nr. 106 nedan, "Pivot pin for slide bracket").
Exploded view diagram of a motor mounting assembly with labeled parts including a pivot pin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den satt något fruktansvärt tight in i tilt-vaggan. Och innan någon frågar, ja, jag lossade naturligtvis låsskruvarna först). Efter mycket 5-56, och en del milt våld med kofot så fick jag till slut ut den. Däremot så sitter den som gjuten kvar i själva "motor mount assembly". Jag får verkligen inte loss den.

Jag antar att den måste ha vridit sig runt här när man höjde och sänkte klingan eftersom låsskruvarna bör ha förindrat rotation i den andra delen (vaggan).
Jag har slagit på den med stöd under så hårt jag vågar men det händer ingenting. Nu får den sitta dränkt i 5-56 tills jag kommer hem från USA om en dryg vecka.
Nedmonterad sågkomponent med fastsatt pivotpinne som visas i fokus, och delar av sågvagga och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprint fäst i tilt-vaggan på en nedmonterad såg, visar tecken på rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har några ideér på hur få loss den? Kullageravdragare? Har ingen sådan men måste ändå skaffa för att byta lagren på sågaxeln.
 
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
Och lite positiva bilder istället för problemen ovan!
Skylten är klar (viktigt)! :D

Färdigställd skylt med texten "Wadkin Bursgreen" i relief på en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart skylt med upphöjda bokstäver som lyder "Wadkin Bursgreen" med en glansig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.