70 857 läst ·
331 svar
71k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Din såg är den nyare modellen AGS 250/300 och har annorlunda klyvkninsanordning är Vectrex och det ser ut som du bara saknar den lilla delen som spänner fast kniven. Se här för manualen på din maskin http://www.advancedmachinery.co.uk/content/document/AGS250300NEW.pdfSamiHus skrev:
Är det någon som vet eller har en aning om dimensionen på muttern för att låsa sågklingan.
Min är ganska sargad så får lite olika mått beroende på vilka sidor jag mäter. Skulle helst skaffa en ny mutter men de verkar kosta över 400kr för en enda.
Jag behöver skaffa en fast nyckel för att dra åt muttern med. Biltema har en 38mm, blir slack på ca 0,4mm vilket jag antar fungerar bra. Men när jag mätte på mina mindre fasta blocknycklar så verkade alla redan ha ett visst övermått, storlek 19 var t.ex. 19,3mm mellan käftarna. Vill ju inte runddra muttern.
I alla manualer jag sett så verkar sågen bara finnas med 1" sågaxel men min är 25mm (och inte 25,4), verkar tveksamt att så mycket skulle slitits bort?
På reservdelslistan står det också att det är ACME gängor men jag tycker det ser ut som fyrkantsgängor? Någon som vet något?
Min är ganska sargad så får lite olika mått beroende på vilka sidor jag mäter. Skulle helst skaffa en ny mutter men de verkar kosta över 400kr för en enda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag behöver skaffa en fast nyckel för att dra åt muttern med. Biltema har en 38mm, blir slack på ca 0,4mm vilket jag antar fungerar bra. Men när jag mätte på mina mindre fasta blocknycklar så verkade alla redan ha ett visst övermått, storlek 19 var t.ex. 19,3mm mellan käftarna. Vill ju inte runddra muttern.
I alla manualer jag sett så verkar sågen bara finnas med 1" sågaxel men min är 25mm (och inte 25,4), verkar tveksamt att så mycket skulle slitits bort?
På reservdelslistan står det också att det är ACME gängor men jag tycker det ser ut som fyrkantsgängor? Någon som vet något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är lite tveksam till om muttern är original, har den uppsvarvad "äntring" i icke fasade sidan? Min mutter och AGS12ans manual visar ingen fasad mutter. Fasningen ser för övrigt aningen hemmamekad ut.
Har muttern också sån där fyrkantig profil på gängorna? Min spontana tanke var att muttern som satts dit har annan gängstandard o har strippat axelgängorna men de ser verkligen fyrkantiga ut snarare än avklippta trianglar.
Har muttern också sån där fyrkantig profil på gängorna? Min spontana tanke var att muttern som satts dit har annan gängstandard o har strippat axelgängorna men de ser verkligen fyrkantiga ut snarare än avklippta trianglar.
Jag ska studera den noggrannare ikväll! Fasad mutter verkar en del ha åtminstone. Titta på denna AGS12:a som sätts ihop här t.ex. http://www.sawandbits.com/replacing-arbor-bearings-wadkin-12ags/Ola C skrev:
Är lite tveksam till om muttern är original, har den uppsvarvad "äntring" i icke fasade sidan? Min mutter och AGS12ans manual visar ingen fasad mutter. Fasningen ser för övrigt aningen hemmamekad ut.
Har muttern också sån där fyrkantig profil på gängorna? Min spontana tanke var att muttern som satts dit har annan gängstandard o har strippat axelgängorna men de ser verkligen fyrkantiga ut snarare än avklippta trianglar.
Den muttern ser dock mer fasad ut och har smalare 6-kantig del. Den sågen är väl dessutom lite nyare än den jag har.
Den där stoppskruven han satte temporärt i lagerdistansen ska du lägga på minnet...hade jag kommit på den idén hade jag besparat mig många grå hår och ännu fler svordomar.V vectrex skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 312 inlägg
Nytt fett i lagrena kan vara bra i alla fall.V vectrex skrev:
Man kanske bara luras av filmen för det känns som att det rör sig lite lite i längsgående med axeln? Ibland finns det ju ett litet spel som försvinner när man belastar med åtdragen klinga och påkopplad drivrem.
Tillägg: tycker det mest låter torrt och inte så mycket skrapigt, beroende på hur stort bekymmer det är att byta lagrena hade jag testat att smörja först lr inte.
För att komma åt att smörja lagren behöver jag ändå plocka ur axelpaketet ur gjutjärnet. Då kan jag lika gärna byta dem. Har nästintill noll erfarenhet av allt sånt här mekaniskt men mitt måtto lyder ”Hur svårt kan det va?”.Frustrator skrev:
Nytt fett i lagrena kan vara bra i alla fall.
Man kanske bara luras av filmen för det känns som att det rör sig lite lite i längsgående med axeln? Ibland finns det ju ett litet spel som försvinner när man belastar med åtdragen klinga och påkopplad drivrem.
Tillägg: tycker det mest låter torrt och inte så mycket skrapigt, beroende på hur stort bekymmer det är att byta lagrena hade jag testat att smörja först lr inte.
Edit: Det finns dock inget spel som går att känna. Inte i någon riktning.
Verktygstokig
· Halland
· 8 312 inlägg
På de få maskinerna jag plockat isär och satt ihop har svaret oftast varit: "inte särskilt svårt." Men ibland krävs specialverktyg och om inte milt våld fungerar har jag lärt mig att man ska kolla en gång till så där inte sitter någon liten låsanordning någonstans trots allt. En sprängskiss förenklar ju dock det där oavsett. (Men räknas väl som fusk?V vectrex skrev:
Det är väldigt lätt att plocka ut axelpaketet (nuförtiden fixar jag det tom med toppen kvar på sågen). Aningen svårare att byta lager men inte så svårt det heller. Du behöver inte byta lager för att du plockar ut axeln, men du får en bättre möjlighet att känna på dom när axeln är ute.V vectrex skrev:
Jag hade plockat ut axeln, mycket bättre att göra det nu än när sågen är färdig och toppen är inställd...och ett ypperligt tillfälle att bekanta sig med axeldelarna.
Är dock inte säker på att du kan smörja lagerna, dom är sannolikt helkapslade.
Redigerat:
Jag kommer plocka ur axeln!
Nu har jag plockat ner sågen så när som på den stora vaggan. Gick smidigt och tog väl någon timme. Det som strulade mest var den där sprinten (nr. 106 nedan, "Pivot pin for slide bracket").
Den satt något fruktansvärt tight in i tilt-vaggan. Och innan någon frågar, ja, jag lossade naturligtvis låsskruvarna först). Efter mycket 5-56, och en del milt våld med kofot så fick jag till slut ut den. Däremot så sitter den som gjuten kvar i själva "motor mount assembly". Jag får verkligen inte loss den.
Jag antar att den måste ha vridit sig runt här när man höjde och sänkte klingan eftersom låsskruvarna bör ha förindrat rotation i den andra delen (vaggan).
Jag har slagit på den med stöd under så hårt jag vågar men det händer ingenting. Nu får den sitta dränkt i 5-56 tills jag kommer hem från USA om en dryg vecka.
Någon som har några ideér på hur få loss den? Kullageravdragare? Har ingen sådan men måste ändå skaffa för att byta lagren på sågaxeln.
Nu har jag plockat ner sågen så när som på den stora vaggan. Gick smidigt och tog väl någon timme. Det som strulade mest var den där sprinten (nr. 106 nedan, "Pivot pin for slide bracket").
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den satt något fruktansvärt tight in i tilt-vaggan. Och innan någon frågar, ja, jag lossade naturligtvis låsskruvarna först). Efter mycket 5-56, och en del milt våld med kofot så fick jag till slut ut den. Däremot så sitter den som gjuten kvar i själva "motor mount assembly". Jag får verkligen inte loss den.
Jag antar att den måste ha vridit sig runt här när man höjde och sänkte klingan eftersom låsskruvarna bör ha förindrat rotation i den andra delen (vaggan).
Jag har slagit på den med stöd under så hårt jag vågar men det händer ingenting. Nu får den sitta dränkt i 5-56 tills jag kommer hem från USA om en dryg vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har några ideér på hur få loss den? Kullageravdragare? Har ingen sådan men måste ändå skaffa för att byta lagren på sågaxeln.


