Mätte upp mer och fann ojämnheter. Spacklade ännu en omgång i lördags. Troligtvis pga värmen torkade spacklet snabbare än väntat, så resultatet blev inte bra. Kullen jag nu försöker få ner är ca 1 cm hög.

Fan, om man inte kan slipa ner den, vad gör man då?

Ja vet faktiskt inte hur man får bort det på bästa sätt men jag tror inte det räcker ens med en vanlig slipmaskin.
Hur stor yta täcker kullen?

M
Bila bort med huggmejsel och spackla på nytt kanske? Om det bara är en liten del

big mike skrev:
Har du borrhammare?
Alltid bra att ha om man har betongväggar
[länk]
Nä har ingen borrhammare. Har en slagborr. Den du tipsar om har ju ett högst överkomligt pris. För uppdateringens skull kan jag säga att jag inhandlade en Meec bandslipmaskin för att jämna ut kullarna på golvet. Är mycket nöjd. Den slipar ner kullarna snabbt, även om det dammar rätt förjävligt.

Passade på att inhandla en föravskiljare också, så min maskinpark växer :)

Ska slipa lite till och sedan mäta och lägga upp lite bilder, så jag får höra era synpunkter!

Inte för att va sån men detta var från början en timmes jobb för en som kan, nu har du hållt på i ett halvår.
Ska du ge dig på att börja slipa så hyr en betongfräs med slipskål och dammsugare men jag tror nästan du ska ringa en golvfirma som kommer dit och spacklar upp golvet så du kommer vidare.

Stefan N skrev:
Inte för att va sån men detta var från början en timmes jobb för en som kan, nu har du hållt på i ett halvår.
Ska du ge dig på att börja slipa så hyr en betongfräs med slipskål och dammsugare men jag tror nästan du ska ringa en golvfirma som kommer dit och spacklar upp golvet så du kommer vidare.
Jo dragit ut på tiden rejält. Största problemet är att arbetet legat nere under längre perioder pga arbete och annat. Saknar även bil, så ibland medför detta problem när jag behöver inhandla saker. Samtidigt har min utgångspunkt varit att jag vill lära mig, och göra det själv så gott det går. Det tar massa tid, och jag gör massa fel men så länge jag inte orsakar bestående skador på lägenheten så tänker jag kämpa på.

Detta rum är första (och kanske sista) renoveringsprojekt jag gett mig på. Tanken är att göra detta själv, och sedan får jag se inför nästkommande projekt om det är värt mödan att göra det igen.

Även om det går i snigelfart, och ibland är frustrerande så tycker jag fortfarande det är rätt kul att hålla på. Tycker hjälpen jag fått härifrån varit ovärderlig.

• Gilla
Lorna89
  • Laddar…
K KycklingMos skrev:
Dags för ny uppdatering och lite frågor. Fast först måste jag konstatera att jag borde lyssnat till big mike! En säck spackel visade sig vara på tok för lite. Till mitt försvar kan väl sägas att jag saknar bil, och att inhandla golvspacklet i STHLM är en rätt besvärlig process!

Har lite mer teoretiska frågor jag funderar kring. En sak jag klurar på är följande; En gissning varför golvet är så pass ojämnt är att sanden under golvspånet har förflyttat sig under årens lopp. Nu lägger jag ett lager golvspackel i förhoppning om att få det jämnt. Om jag en dag skulle vilja byta golv, och riva parketten och göra om processen, hur gör man då för att få bort spacklet? Alternativt att man skulle vilja gå till "botten" och ta bort sanden under golvspånet. Vilka sätt finns att få bort tidigare lagt golvspackel?

En annan sak jag funderar över är hur "riktiga" hantverkare gör när det kommer till allt skräp arbetet genererar. Visst, jag gissar att man både har rymliga bilar och ibland använder Ragnsell, eller liknande för att transportera bort skräp och avfall. Dock allt det vattenutblandade skräpet, typ spackelvatten och sådant man inte kan kassera i avloppet? För jag gissar att de inte går ut i "buskarna" med detta avfall?

För mig är avfallet ett problem. Särskilt det som innehåller vatten. Kan varken fraktas eller hällas ut (Har tyvärr inga bra möjligheter att gå ut i "skogen" med detta)
Varför vill du ta bort sanden?
Att minska bjälklagets massa kommer erfarenhetsmässigt och beräkningsmässigt medföra att luft- och stegljudsisoleringen horisontellt och vertikalt försämras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.