24 535 läst ·
67 svar
25k läst
67 svar
Renovering - Lägga parkettgolv & Nybörjare.
Ursäkta att jag är dålig på att uppdatera mig i tråden. Som sagt, fastnat i arbetet och vet inte vilken väg jag ska ta just nu.
Har börjat ifrågasätta valet av parkettgolv. Jag utgick från det rent estetiska i min okunnighet, och nu funderar jag på annat golv som kan vara mer förlåtande mot ojämnheter. Jag vill ju gärna fortfarande ha den där trä-känslan på golvet, men kanske tarkett kan vara enklare för mig?
Är lite vilsen. Utgångspunkten i mitt renoveringsprojekt var att börja renovera ett rum själv, för att därefter göra en bedömning av resultatet och sedan eventuellt ta in hantverkare om jag inte var nöjd. Nu som sagt står jag och velar mellan att begära in lite offerter bland golvläggare och se hur de skulle gå vidare.

Plastmattan verkar släppa lätt i alla fall. Under verkar det ligga någon mjuk, sviktande skiva (?). Under skivan verkar det ligga ett plasttäcke av något slag. Jag gissar att sanden ligger under plasttäcket och skivan.
Har börjat ifrågasätta valet av parkettgolv. Jag utgick från det rent estetiska i min okunnighet, och nu funderar jag på annat golv som kan vara mer förlåtande mot ojämnheter. Jag vill ju gärna fortfarande ha den där trä-känslan på golvet, men kanske tarkett kan vara enklare för mig?
Är lite vilsen. Utgångspunkten i mitt renoveringsprojekt var att börja renovera ett rum själv, för att därefter göra en bedömning av resultatet och sedan eventuellt ta in hantverkare om jag inte var nöjd. Nu som sagt står jag och velar mellan att begära in lite offerter bland golvläggare och se hur de skulle gå vidare.
Har kikat youtube-klipp och läst om flytspackling, och tycker det verkar svårt. Läst en del som avråder amatörer för att försöka sig på flytspackling. Har i alla fall tagit lite bilder;big mike skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plastmattan verkar släppa lätt i alla fall. Under verkar det ligga någon mjuk, sviktande skiva (?). Under skivan verkar det ligga ett plasttäcke av något slag. Jag gissar att sanden ligger under plasttäcket och skivan.
Jag tycker det ser ut som ytterligare en plastmatta. Testa att skära bort den med.
Om du vill kan du borra ett stort hål så att du kan se dom olika lagren.
Kanske är det bäst om du tar in en hantverkare så att du får se hur dom gör. Vill du spara pengar kan dom göra underlaget sen kan du lägga golvet själv.
Att lägga massa pengar på en ny plastmatta på ojämt underlag tycker jag du ska se som absolut sista utvägen.
Det är bara ett golv, det där fixar vilken golvläggare som helst.
Kanske är det bäst om du tar in en hantverkare så att du får se hur dom gör. Vill du spara pengar kan dom göra underlaget sen kan du lägga golvet själv.
Att lägga massa pengar på en ny plastmatta på ojämt underlag tycker jag du ska se som absolut sista utvägen.
Lägg lumpapp och sedan massivt trägolv, jag körde med ett från söder. Ytbehandla med linoljevax typ Allbäcks. Bara ett förslag men vi blev nöjda.
Det känns inte som plast i materialet. Jag kan tydligt se plasttäcket under materialet om det kan ge någon ledtråd.big mike skrev:Jag tycker det ser ut som ytterligare en plastmatta. Testa att skära bort den med.
Problemet är att denna plastmatta ligger i hela lägenheten, som är på 68 kvm. Just nu är jag osäker på hur jag bör gå vidare, och om jag överhuvudtaget kan göra något mer själv. Kanske är det bäst att anlita någon. Dock rädd för att det kommer bli dyrt!
Hej igen! Har varit usel på att uppdatera tråden, men ser denna tråd lite som både ett sätt att dokumentera min första renovering, och att samtidigt fråga om kunnig hjälp.
Har ännu inte tagit in någon professionell hantverkare, utan fortsatt att undersöka själv. Har tagit bort plastmattan, och frilagt spånskivorna. Under spånskivorna ligger sanden, och jag har varit i kontakt med bostadsföreningen som varnat för att ta bort sanden, då det går vattenrör genom den.

Jag har börjat mäta ut ojämnheterna igen. Tycker mig upptäckt att det är mindre ojämnt än då jag mätte ovanpå mattan. Jag märker ut de områden som är ojämna med krita. Har dock ändrat mätteknik lite, och använder nu ett bladmått och rätbräda, och sticker in bladmåttet mellan rätbräda och golvet, och försöker utifrån detta avgöra hur stora ojämnheterna är.
Som sagt, finner en del ojämnheter. Dock inte några enorma sådana, utan mellan 3 - 5 mm stora. Inte över några väldigt stora avstånd heller. Börjar därför fundera kring huruvida det kommer vara nödvändigt med golvspackling...?
Beror ju lite på parketten också. Det golv jag önskar tillåter ojämnheter på 2 mm. Ett byggmax-golv. Funderar lite hur svårlagt detta golv är? Som nybörjare på allt kanske det är ett dumt val av golv? Inte minst i tråden framkommer ju en del som tycker byggmax-parkett är svårt och jobbigt att lägga. Vad anser ni?
Har ännu inte tagit in någon professionell hantverkare, utan fortsatt att undersöka själv. Har tagit bort plastmattan, och frilagt spånskivorna. Under spånskivorna ligger sanden, och jag har varit i kontakt med bostadsföreningen som varnat för att ta bort sanden, då det går vattenrör genom den.

Jag har börjat mäta ut ojämnheterna igen. Tycker mig upptäckt att det är mindre ojämnt än då jag mätte ovanpå mattan. Jag märker ut de områden som är ojämna med krita. Har dock ändrat mätteknik lite, och använder nu ett bladmått och rätbräda, och sticker in bladmåttet mellan rätbräda och golvet, och försöker utifrån detta avgöra hur stora ojämnheterna är.
Som sagt, finner en del ojämnheter. Dock inte några enorma sådana, utan mellan 3 - 5 mm stora. Inte över några väldigt stora avstånd heller. Börjar därför fundera kring huruvida det kommer vara nödvändigt med golvspackling...?
Beror ju lite på parketten också. Det golv jag önskar tillåter ojämnheter på 2 mm. Ett byggmax-golv. Funderar lite hur svårlagt detta golv är? Som nybörjare på allt kanske det är ett dumt val av golv? Inte minst i tråden framkommer ju en del som tycker byggmax-parkett är svårt och jobbigt att lägga. Vad anser ni?
Har precis lagt ByggMax 169kr/m2 parkett i två rum. Helt problemfritt. Dock hade vi ganska plant underlag. Knarrpappet under tar ju upp litet av ojämnheterna. Du känner när du lägger om det inte känns helt jämt. Då brukar klickandet och skarvar strula.
Edit: Vi hade perstorplaminat och plastmatta under. Förväntade oss brädgolv men var spånskiva och enstaka träbrädor. Riv mattan, just do it! Kanske finns ett fint golv under
Edit: Vi hade perstorplaminat och plastmatta under. Förväntade oss brädgolv men var spånskiva och enstaka träbrädor. Riv mattan, just do it! Kanske finns ett fint golv under
Redigerat:
Härligt! Så det låg två plastmattor ändå? 
Du kan rita upp svackor sen prima och lägga på golvspackel för finspackling typ weber 4040 http://www.beijerbygg.se/store/priv...packel-floor-4040-combi-rapid-15kg-005054430#
eller bygga upp med lumppapp om det går.
Du kan rita upp svackor sen prima och lägga på golvspackel för finspackling typ weber 4040 http://www.beijerbygg.se/store/priv...packel-floor-4040-combi-rapid-15kg-005054430#
eller bygga upp med lumppapp om det går.
Ok, lite osäker kring byggmax-golven då en del skriver att de är svåra att lägga! Eftersom jag aldrig tidigare lagt ett parkettgolv så vill jag ogärna göra det svårare för mig själv.Lime113 skrev:Har precis lagt ByggMax 169kr/m2 parkett i två rum. Helt problemfritt. Dock hade vi ganska plant underlag. Knarrpappet under tar ju upp litet av ojämnheterna. Du känner när du lägger om det inte känns helt jämt. Då brukar klickandet och skarvar strula.
Edit: Vi hade perstorplaminat och plastmatta under. Förväntade oss brädgolv men var spånskiva och enstaka träbrädor. Riv mattan, just do it! Kanske finns ett fint golv under![]()
Ja, eller om plastmattan var två-delad på något vis! Just nu håller jag på att mäta ut golvet (igen - för tredje gången i ordningen). Jag började mäta ovanpå plastmattan, och märkte ut. Fann att det var mycket ojämnt, så jag rev bort plastmattan och mätte ut på spånskivan med en 1,5 m stor rätbräda.big mike skrev:
Då rummet är relativt stort, 3,6 m * 5,06 m så blev jag osäker på om min rätbräda var för kort för att på ett korrekt sätt fånga ojämnheterna. Så nu har jag skaffat en 2,5 m lång rätbräda och mäter för tredje gången!
Förvirrande nog försvinner en del ojämnheter på denna längd, medan andra dyker upp! Blir osäker på vilken mätning jag bör gå efter. Jag tänkte nu i alla fall märka ut, rita på golvet och sedan fota ojämnheterna och lägga upp bilderna här så jag får er bedömning!
Mja, tycker det är lättare att gå och mäta springorna genom att sticka in mina mått än att mäta med tumstocken. Har hittat ett system som jag tycker fungerar bra, och när jag finner större ojämnheter så mäter jag upp med tumstocken.Andy78 skrev:
Rev ut ett golv från byggmax(inte för det var något fel på golvet) och det såg rätt simpelt ut, det kanske är lite mer jobb med att få det perfekt så det tar längre tid. Har inte lagt något själv men tror inte svårighetsgraden är så hög.
Tror inte du behöver lägga allt för stor vikt vid det. ta ett golv som du är nöjd med kvalite/pris/utséende på.
Finns ju även billigare från kährs och liknande, vet inte hur dom är dock. http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...hrs-linnea-ek-nature-mattlack-3-stav/p-449179
När du lagt igen dom ojämnheter som är nu kommer det förmodligen vara nya ojämnheter när du mäter nästa gång Så kan man hålla på i evigheter. Dra gränsen vid 2mm eller vad golvet klarar sen skit i resten så blir det nog bra.
Tror inte du behöver lägga allt för stor vikt vid det. ta ett golv som du är nöjd med kvalite/pris/utséende på.
Finns ju även billigare från kährs och liknande, vet inte hur dom är dock. http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...hrs-linnea-ek-nature-mattlack-3-stav/p-449179
När du lagt igen dom ojämnheter som är nu kommer det förmodligen vara nya ojämnheter när du mäter nästa gång Så kan man hålla på i evigheter. Dra gränsen vid 2mm eller vad golvet klarar sen skit i resten så blir det nog bra.