Tänkte lyfta tråden igen. Arbetet har legat nere, men lite har blivit gjort i alla fall. Håller på att kämpa med att handspackla golvet.

Tycker det är riktigt svårt att få till en bra blandning av spackel. Jag handspacklar, och använder weber 4040. Trots att jag följer instruktionerna så har jag svårt att få till ett lättarbetat spackel. Mycket har tyvärr kasserats på grund av att det torkat för snabbt.

Har nu lagt ut ett andra lager spackel på den svacka jag har i golvet. Lite mätningar med rätbräda visar att det fortfarande är en del ojämnheter. Kommer därför bli tvungen att lägga ut ett tredje lager spackel.

Eftersom spacklet varit svårarbetat, så har det uppstått många små "revor" i spackelmassan på golvet. Jämfört med när jag spacklade väggarna, så ser det förskräckligt ut. Samtidigt ska det ju läggas foam och sedan golv ovanpå, så jag gissar att det inte spelar någon roll? Jag funderar på att skippa slipa spacklet, då det ändå ska spacklas på ännu ett lager. Är detta dumt? Missar jag något?

Att spackla flera lager i omgångar som jag gör, finns det några faror med det? Slutligen undrar jag; Ni som kan detta, hur gör ni med avfallet? Just nu har jag flera vatten- och spackelfyllda hinkar som jag inte kan tömma någonstans av rädsla för att orsaka stopp i avloppet. Att åka till en avfallsstation med hinkarna tycker jag verkar riskabelt. Sannolikheten att man spiller ut spackelvattnet i bilen är ju rätt överhängande...

Måste ju vara någon som klurat ut en lösning på detta!

• Gilla
KycklingMos
  • Laddar…
big mike skrev:
Häll i lite mer vatten och blanda inte så länge.
Häll ut där du ska spackla och dra av med rätskiva bara
Du behöver inte slipa.
Ingen fara att lägga flera lager.

Från weber: Hårdant material utgör ingen fara för miljö
[länk]

Häll vattnet i en buske eller nåt.
Tack för svaret! Testar runt lite kring vilken blandning spackel - vatten som ger bäst massa. Sista omgången jag la ut var 1,85 kg på ca 0,6 L vatten. Tyckte denna blandning var bäst hittills.

Har dock inte testat att minska blandningstiden. Ska prova det nästa gång.

Är nog lite skadad efter att bredspacklat väggarna, men det gör ont i ögonen att se spacklet på golvet med alla revor, små håligheter och andra ojämnheter. Samtidigt spelar det ju så klart ingen roll då det ju inte kommer synas! :confused:

Ska inhandla mer spackel nu, då 15 kg gått åt fort som fan. Tyvärr har nog hälften hamnat i sopsäckarna på grund av alldeles för snabb torktid. En fråga dock, tycker du jag borde lägga på primer ovanpå spacklet? Gjorde det tidigare, men detta var för att jag slipat. Om jag inte slipar torde väl det knappast behövas eller?

Revorna är nog för att det vart något kvar på elspaden du använde.
Det skadar nog inte med en primer.
Det är bra om du inte slipar mellan lagren då,fäster de bättre i varandra.

Jag hade nog använt casco husfix rapid men det hade också blivit snordyrt.

Det blev inte bra för mig heller när jag följde instruktionerna.
Angående primer, från instruktionerna: "Underlaget kan med fördel primas med Floor 4716, men det är inte ett absolut krav"

Tänkte uppdatera med lite bilder gällande mitt golvprojekt! (Och ställa frågor så klart!)

Har försökt krita ut ojämnheter. Vet inte hur bra det syns på bilden;

30cykgg.jpg

1zyzrya.jpg

1zwyk5g.jpg

Har nu lagt tredje lagret spackel vid fönstret. Där uppmätte jag skillnader på som mest 9 mm.

1z6sget.jpg

2i77c3r.jpg

Försöker uppmäta om jag lyckas få det något jämnare. Rätbrädan är 2 m lång.

2vt1amc.jpg

2o2n4.jpg

Fortfarande en del svackor. Börjar fråga mig själv om detta är ett evighetsgöra! :|

Det jag ändå hoppas på är att svackorna blivit mindre på ytan i alla fall. Frågan jag ställer mig är hur noggrann man måste vara på ett rum på ca 20 kvm. Parketten jag vill använda tillåter 3 mm på 2 m i skillnad.

Samtidigt vill man inte chansa och riskera att förstöra parketten heller - Usch, svårt och veta hur man ska gå vidare!

Ja så går ju inte att hålla på. Jag förstår inte dina markeringar.
Rita upp var du ska spackla typ såhär: 1zyzrya.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och skriv i lite hjälpsiffror.
sen primar du. sen häller du på där du ska spackla och drar av, i hela rummet.
När det härdat börjar du om med att rita upp var du ska spackla.
Tror 2-3 gånger sen är det klart.

Tror du får lämna tillbaks oöppnade säckar så köp på dig så du har hemma.

Är golvet rakt någonstans?

big mike skrev:
Ja så går ju inte att hålla på. Jag förstår inte dina markeringar.
Rita upp var du ska spackla typ såhär:[bild]

och skriv i lite hjälpsiffror.
sen primar du. sen häller du på där du ska spackla och drar av, i hela rummet.
När det härdat börjar du om med att rita upp var du ska spackla.
Tror 2-3 gånger sen är det klart.

Tror du får lämna tillbaks oöppnade säckar så köp på dig så du har hemma.

Är golvet rakt någonstans?
Nu syns det inte bra på bilderna, men jag gjorde ungefär som du skrivit. Mätte med rätbräda i nord - sydlig riktning och öst - västlig. Skrev upp med krita den uppmätta svackan. Har dock sopat och dammsugit en hel del i rummet, så markeringarna har till stora delar försvunnit.

De ojämnheter i övriga rummet är inte så stora. Typ 0,5 - 1 m med 3 - 5 mm svacka. Ska mäta mer i morgon, och krita och fotografera lite.

Borde jag vänta med att slipa det jag spacklat, eller är det dumt om det ändå måste på ett lager till?

Rita med svart märkpenna. Värdelöst att behöva leta efter var man ritat. Speciellt när det är bråttom när man blandat.
Slipa inte. Skrapa om det är något som sticker upp bara, med en färgskrapa eller nåt liknande.

Har gjort en provisorisk mätning under morgonen, och lagt ut en del nivåmarkörer. Endast en del är dock fastsatta. Satte upp de övriga så det ska synas bättre på bild.

2dvlhrr.jpg

21mhogk.jpg

Det jag tycker är lite skumt är att ojämnheten verkar gå i en riktning. De streck som syns är satta i öst - västlig riktning. Mäter jag i nord - sydlig så är det i stort sett jämnt.

34h9u7k.jpg

Kollar jag vattenpasset på rätbrädan indikerar den ändå att det är rakt, så det bekräftar att det är svackor i golvet.

Blir till att köpa ytterligare än säck spackel :confused:

Sängen har väl stått där eller att man gått där mycket så där blivit en svacka.

En säck räcker inte långt, fråga om du får pengarna tillbaka på oöppnade säckar sen köp 5 på en gång.

big mike skrev:
En säck räcker inte långt, fråga om du får pengarna tillbaka på oöppnade säckar sen köp 5 på en gång.
Dags för ny uppdatering och lite frågor. Fast först måste jag konstatera att jag borde lyssnat till big mike! En säck spackel visade sig vara på tok för lite. Till mitt försvar kan väl sägas att jag saknar bil, och att inhandla golvspacklet i STHLM är en rätt besvärlig process!

Har lite mer teoretiska frågor jag funderar kring. En sak jag klurar på är följande; En gissning varför golvet är så pass ojämnt är att sanden under golvspånet har förflyttat sig under årens lopp. Nu lägger jag ett lager golvspackel i förhoppning om att få det jämnt. Om jag en dag skulle vilja byta golv, och riva parketten och göra om processen, hur gör man då för att få bort spacklet? Alternativt att man skulle vilja gå till "botten" och ta bort sanden under golvspånet. Vilka sätt finns att få bort tidigare lagt golvspackel?

En annan sak jag funderar över är hur "riktiga" hantverkare gör när det kommer till allt skräp arbetet genererar. Visst, jag gissar att man både har rymliga bilar och ibland använder Ragnsell, eller liknande för att transportera bort skräp och avfall. Dock allt det vattenutblandade skräpet, typ spackelvatten och sådant man inte kan kassera i avloppet? För jag gissar att de inte går ut i "buskarna" med detta avfall?

För mig är avfallet ett problem. Särskilt det som innehåller vatten. Kan varken fraktas eller hällas ut (Har tyvärr inga bra möjligheter att gå ut i "skogen" med detta)

Ja det blir ju lite jobbigare att renovera utan bil men det är inga problem, två säckar i varje näve bara :)

Golvet håller sig förhoppningsvis rakt länge. Annars får du spackla på mer då. Ska du ta bort sanden så slänger du golvspånet med spackel och lägger nytt.

Hantverkarna lämnar på återfallsstationen.

Sila bort det värsta i en bit tyg sen häll ut på innergården, inget miljöfarligt som sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.