Hoppas kunna dra nytta av den samlade kunskapen på detta forum. Lite bakgrund; I somras köpte jag en lägenhet i ett hus byggt 1967. Lägenheten är en 2:a, och har renoveringsbehov av i princip samtliga ytskikt.
Jag har aldrig tidigare renoverat, så jag försöker läsa och lära så mycket jag kan. Tack och lov finns forum så som detta!
Jag har tidigare renoverat väggarna i det sovrum jag för närvarande arbetar i. La upp en tråd om projektet här: https://www.byggahus.se/forum/farg-...-vid-malning-av-tak-och-vaggar-nyborjare.html
Nu har turen kommit till golvet i sovrummet. Jag vill ha ett parkettgolv, och efter att ha letat runt har jag bestämt mig för detta golv: https://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-ek-1-stav-mattlackad-p13447
Just nu ligger det en ful, gammal plastmatta på golvet
Under plastmattan ska det enligt bostadsrättsföreningen ligga sand. De har avrått mig från att riva ut plastmattan, så i nuläget tänker jag att jag ska lägga golvet ovanpå mattan. Problemet jag upptäckt är att golvet är väldigt ojämnt! Enligt tillverkaren på det parkettgolv jag tittat på, så medger golvet en ojämnhet på 2 mm. Har hittills mätt upp ojämnheter på upp till 8 mm.
Det jag läst är att man kan spackla dessa ojämnheter. Samtidigt sviktar plastmattan lite, och bubblar sig, så jag känner mig tveksam.
Vad har ni för råd i denna situation?
Jag har aldrig tidigare renoverat, så jag försöker läsa och lära så mycket jag kan. Tack och lov finns forum så som detta!
Jag har tidigare renoverat väggarna i det sovrum jag för närvarande arbetar i. La upp en tråd om projektet här: https://www.byggahus.se/forum/farg-...-vid-malning-av-tak-och-vaggar-nyborjare.html
Nu har turen kommit till golvet i sovrummet. Jag vill ha ett parkettgolv, och efter att ha letat runt har jag bestämt mig för detta golv: https://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-ek-1-stav-mattlackad-p13447
Just nu ligger det en ful, gammal plastmatta på golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Under plastmattan ska det enligt bostadsrättsföreningen ligga sand. De har avrått mig från att riva ut plastmattan, så i nuläget tänker jag att jag ska lägga golvet ovanpå mattan. Problemet jag upptäckt är att golvet är väldigt ojämnt! Enligt tillverkaren på det parkettgolv jag tittat på, så medger golvet en ojämnhet på 2 mm. Har hittills mätt upp ojämnheter på upp till 8 mm.
Logga in
Skapa konto
Det jag läst är att man kan spackla dessa ojämnheter. Samtidigt sviktar plastmattan lite, och bubblar sig, så jag känner mig tveksam.
Vad har ni för råd i denna situation?
Inte svar på din fråga, men jag själv, samt flera andras erfarenheter från forumet, är att Byggmax golv är ett helsicke att lägga. Tänkvärt och något jag skulle kolla närmare på. Det var nio är sedan jag lade mitt, och trots att jag hade lagt en del golv innan så var det superkrångligt, där mycket mycket våld gick åt för att få bitarna på plats. Ska vara något med deras klicksystem som inte är bra, kanske har ändrats iofs.
Känns lite sådär att spackla på en matta, min första tanke är att spacklet inte biter riktigt och smulas sönder tids nog.
Kanske någon som kan styrka/dementera det?
På firman så har vi börjat lägga mycket utav Supreme CC 55. Riktigt fint LVT-golv. Smidigt att lägga och tål ojämnheter.
Kanske någon som kan styrka/dementera det?
På firman så har vi börjat lägga mycket utav Supreme CC 55. Riktigt fint LVT-golv. Smidigt att lägga och tål ojämnheter.
Aj då! Anledningen till att jag kikat på deras golv har ju varit prislappen förstås. Finns det fler här på forumet som delar erfarenheten att det är ett golv som är svårt att lägga? Priset är lite viktigt, då lägenheten är 68 kvm, och bortsett från hall och kök så tänker jag använda mig av samma golv i hela lägenheten.Robert63 skrev:Inte svar på din fråga, men jag själv, samt flera andras erfarenheter från forumet, är att Byggmax golv är ett helsicke att lägga. Tänkvärt och något jag skulle kolla närmare på. Det var nio är sedan jag lade mitt, och trots att jag hade lagt en del golv innan så var det superkrångligt, där mycket mycket våld gick åt för att få bitarna på plats. Ska vara något med deras klicksystem som inte är bra, kanske har ändrats iofs.
Ja, om det är som du tror, så vore det ju gott ifall det går att bekräfta? Har du något annat förslag hur jag kan lösa problemet med det ojämna golvet? I nuläget är målet ändå att lägga ett parkettgolv, så på något vis måste jag ju lösa problemet med ojämnheterna...Larsson93 skrev:
Usch låter inte heller bra! Ingen som lagt parkett på ojämn plastmatta? Grålumppapp känns sådär, med tanke på att de värsta ojämnheterna är upp till 8 mm! Är det verkligen realistiskt att jämna ut så stora ojämnheter med papp?Andy78 skrev:
Om det är så mycket som 8mm och sand under så skulle jag gissa på att det beror på sanden och det inte gör någon skillnad att ta bort mattan, du kommer ha 8mm skillnad ändå och då återstår att använda tex spackel eller regla upp golvet.
Kanske inte går att besvara, men hur svårt är det att spackla ett golv? Alltså har tidigare bara spacklat väggar, och när jag mäter upp golvet ser jag att det är en massa små ojämnheter. Att regla tror jag inte går, då det skulle höja upp golvet så pass mycket att det inte skulle bli bra.Andy78 skrev:
Finns det något färdigblandat golvspackel? Eller måste man blanda själv? Börjar undra om detta arbete inte är lite för stort för en hemma-renoverare som mig...
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Ta bort mattan och dammsug sanden, sedan lite beroende på hur mycket marginaler du får lägg äkta massivt golv. I vår lägenhet var det 30cm med fyllnadsmaterial 
edit: Om det bara är någon centimeter kan du flytspackla, vi fyllde de 30cm med EPS
edit: Om det bara är någon centimeter kan du flytspackla, vi fyllde de 30cm med EPS
När jag bodde i brf för la jag nytt parkettgolv ovanpå originalparketten som var lagd flytande på sandbädd. Detta efter att ha rådfrågat flera golvfirmor.
Om jag tagit bort den gamla parketten hade jag ändå fått lägga spånskivor och ev regla upp golvet beroende på om sanden skulle vara kvar eller ej. Klickparkett kunde iaf inte läggas direkt på sandbädd.
Den gamla parketten var dock ojämn, det fanns tex ett "gångstråk" till balkongen. Vi la ut masonitskivor som vi ibland fick skikta till tunnare lager genom att hyvla den. Det var ett jättejobb att få det gamla golvet i våg.
Sedan lade vi den ökända byggmaxparketten på. Det var 6-7 år sedan. Det kallades för klickgolv, men det var ett bank- och slågolv i verkligheten. Dålig passform not och spont, men det blev väldigt fint när det till slut låg på plats.
En annan granne valde att hyra en sugutrustning som via slang ledde till en container nedanför lägenheten.
Om jag tagit bort den gamla parketten hade jag ändå fått lägga spånskivor och ev regla upp golvet beroende på om sanden skulle vara kvar eller ej. Klickparkett kunde iaf inte läggas direkt på sandbädd.
Den gamla parketten var dock ojämn, det fanns tex ett "gångstråk" till balkongen. Vi la ut masonitskivor som vi ibland fick skikta till tunnare lager genom att hyvla den. Det var ett jättejobb att få det gamla golvet i våg.
Sedan lade vi den ökända byggmaxparketten på. Det var 6-7 år sedan. Det kallades för klickgolv, men det var ett bank- och slågolv i verkligheten. Dålig passform not och spont, men det blev väldigt fint när det till slut låg på plats.
En annan granne valde att hyra en sugutrustning som via slang ledde till en container nedanför lägenheten.
Hur går det? Jag har missat denna tråden.
Vad är det under plastmattan?
Om det är spånskiva så tar du bort plastmattan sen primar och sen flytspacklar. Några dagars jobb bara. Flytspackel köper du på säck och blandar med vatten.
Vad är det under plastmattan?
Om det är spånskiva så tar du bort plastmattan sen primar och sen flytspacklar. Några dagars jobb bara. Flytspackel köper du på säck och blandar med vatten.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag la ett Byggmax-golv för några veckor sedan, tror det var Beauty ek 2-stav. Skulle bara ha det i ett förråd så jag ville inte lägga så mycket pengar på det.
Inga problem att lägga och skarvarna blev helt släta. Väldig skillnad mot det Byggmax-golv jag la för en hel del år sedan. Så det verkar som kvaliten har höjts en del. Jag har andra klickgolv, inköpta på andra kedjor, som är betydligt både sämre och dyrare....
Inga problem att lägga och skarvarna blev helt släta. Väldig skillnad mot det Byggmax-golv jag la för en hel del år sedan. Så det verkar som kvaliten har höjts en del. Jag har andra klickgolv, inköpta på andra kedjor, som är betydligt både sämre och dyrare....
Min erfarenhet av Byggmax var precis den samma, det var värdelöst att lägga. Detta var flera år sedan.
Men en kompis la byggmax laminat golv, bland de billigare för knappt ett år sedan. Då var det inga problem... Inte som jag kunde märka på hantverkarna som la golvet.
så jag själv ska lägga ett byggmax parkettgolv i mitt hus
Men en kompis la byggmax laminat golv, bland de billigare för knappt ett år sedan. Då var det inga problem... Inte som jag kunde märka på hantverkarna som la golvet.
så jag själv ska lägga ett byggmax parkettgolv i mitt hus
Ursäkta att jag varit usel på att svara i tråden! Har haft en del annat, och sedan har arbetet helt stannat upp!big mike skrev:
Jag har mätt upp golvet, och funnit att det är väldigt ojämnt. Ojämnheterna är dessutom oregelbundna på golvet, som är liksom "bubbligt". Har med andra ord fastnat ordentligt.
Under plastmattan ligger sand enligt besked från bostadsrättsföreningen. Min tanke var att lägga golvet ovanpå plastmattan. Detta var dock innan jag visste hur ojämn den var.
Jag tänker i nuläget att detta är över min förmåga som nybörjare och hobbyrenoverare, så jag planerar att försöka ta kontakt och inhämta offert från någon riktig golvläggare för att höra hur de skulle gå tillväga. Jag vet inte om man kan anlita golvläggare enbart för att jämna av golvet, eller om man då även borde låta dem lägga det nya?
Om golvet är ojämnt kan det bero på flera saker. Plastmattan måste vara limmad på något underlag; t ex golvgips eller gammalt undergolv av gran, eller ett underlag som är lappat och lagat osv. Jag skulle riva bort plastmattan och kolla hur underlaget ser ut.
Att det är sand mellan bjälklagen är vanligt och det behöver du inte röra. Tyngden av sanden tar bort stegljud mellan våningarna.
Och välj ett annat golv än Byggmax. För en hundring till per kvm får du ett golv som har bättre passform och är enklare att lägga.
Att det är sand mellan bjälklagen är vanligt och det behöver du inte röra. Tyngden av sanden tar bort stegljud mellan våningarna.
Och välj ett annat golv än Byggmax. För en hundring till per kvm får du ett golv som har bättre passform och är enklare att lägga.
Redigerat: