42 900 läst ·
100 svar
43k läst
100 svar
Renovering badrum blir vi blåsta? Inköp av fixtur.
Varför? Det pålägg som hantverkaren gör ska ju täcka dels kostnaden för att hantera inköpet, dels de kostnader som kan uppstå för att hantera en reklamation. Det finns ingen anledning att formulera det som en försäkring; att hantverkaren får ansvar för reklamation av varan när den köps av hantverkaren är ju grundläggande konsumentköplag.
Hantverkare som anser att de i förväg kan fakturera bristfälligt utfört arbete (reklamationer) borde ha svårt att vara konkurrenskraftiga i branschen och förbättra kompetensen med utbildning eller söka annat arbete.A adron skrev:Varför? Det pålägg som hantverkaren gör ska ju täcka dels kostnaden för att hantera inköpet, dels de kostnader som kan uppstå för att hantera en reklamation. Det finns ingen anledning att formulera det som en försäkring; att hantverkaren får ansvar för reklamation av varan när den köps av hantverkaren är ju grundläggande konsumentköplag.
Mja, nu är det ju inte bristfälligt utfört arbete som hantverkaren tar höjd för. Utan bristfälligt val av material som kunden eventuellt vill att hantverkaren ska ta ansvar för. Kunden kommer ju och säger att hantverkaren ska installera en viss speciell fixtur, som hantverkaren kan ha erfarenhet av är dålig och ofta går sönder. Och då måste hantverkaren ta höjd för att det kommer bli mycket skit att hantera där.B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom hantverkaren I TS fall vill välja leverantör och därmed skapa incitament för prispåslag (100%) på inköpta varor faller valet av leverantör givetvis inom hantverkarens ansvar att välja problemfri produkt och leverantör.A adron skrev:Mja, nu är det ju inte bristfälligt utfört arbete som hantverkaren tar höjd för. Utan bristfälligt val av material som kunden eventuellt vill att hantverkaren ska ta ansvar för. Kunden kommer ju och säger att hantverkaren ska installera en viss speciell fixtur, som hantverkaren kan ha erfarenhet av är dålig och ofta går sönder. Och då måste hantverkaren ta höjd för att det kommer bli mycket skit att hantera där.
Prispåslag med argumentation om förskottsfakturering för att täcka dåligt utfört arbete eller val av undermålig vara är helt orimligt eftersom hantverkaren vill ansvara för val av produkt och installation
Hantverkarens avsikt måste vara att leverera felfri vara och utföra felfri installation. Allt annat är nonsens.
Jag är företagare, sättet som du skriver på tyder på att du har ganska dåligt omdöme.E Erinra skrev:Är du privatperson eller företagare?
På sättet du skriver så verkar du vara ett troll men jag ska ändå ge dig ett seriöst svar.
- De kommer aldrig att ge dig något, det som det handlar om är en så kallad bakbonus/uppräkning. Hur stor du vill den ska vara förhandlar du fram I ditt avtal med din personliga säljare, inte med butikschefen.
Då funkar det såhär, du har en uppräkning med säg 10%, så när du handlar något i butiken eller på offert så lägger de till 10% på priset som du får betala för och sedan vid årets slut så får du tillbaka dessa pengar. Varför vill man få göra såhär? Jo för då kan du lura dina kunder att de kan få se din faktura och att de bara betalar ditt inköpsspris och sedan för dina arbetstimmar. Men du får ju sedan tillbaka dina 10%.
Personligen tror jag att detta är något som det kommer att komma direktiv/lagstiftning mot längre fram.
Räkneexempel, du köper vvs artiklar för 5000:-, på fakturan står det nu 5500:-, du visar din kund att du faktiskt betalt 5500:- för varorna och kunden blir nöjd för du är ju schysst och transparent med dina utgifter, du säger dock inte till kunden att du får tillbaka 500:- sen.
Från en insatt i branschen.
Fejkade fakturor som du påstår förekommer har jag aldrig stött på.
Hej. Så då betyder Bkrs dokument inget eftersom man själv ändå måste bevisa att det är fackmannamässigt. Nu har jag lyssnat in några skadeärenden och sett att Bkr och Försäkringsbolag jobbar emot kunden och lägger allt ansvar på konsument/ entreprenör.B BoxerLuna skrev:
Båda dessa gör ekonomiska vinster medans kunden och entreprenören tvistar om ”felet”
Duktiga hantverkare är nog det enda som behövs
Fast du kan ju inte jämföra priset mellan nätförsäljning från en lagerhall i Grästorp med att lagerföra produkter i en butik lokalt på respektive ort med hyfsat kompetent personal...G goeran skrev:Det där med bruttoprislistor hos grossister och rabatter har ju diskuterats runt elbranschen hur länge som helst, och eftersom många av dessa grossister verkar inom VVS med så är det inte konstigt att det blir så här. Kolla upp om fixturen säljs på Proffsmagasinet och vad den kostar där. Erbjud hantverkarna det priset. Eftersom Ahlsell äger Proffsmagasinet så har de ju med automatik berättat att det priset är ett rimligt konsumentpris.
Rimlig peng är kanske 20-30% över internetpris inklusive entreprenörens påslag.
Nej, så funkar det inte. Fejkade fakturor kanske finns där du är insatt, mest troligt Kalles Kebab och VVS grossist eller liknande.E Erinra skrev:Är du privatperson eller företagare?
På sättet du skriver så verkar du vara ett troll men jag ska ändå ge dig ett seriöst svar.
- De kommer aldrig att ge dig något, det som det handlar om är en så kallad bakbonus/uppräkning. Hur stor du vill den ska vara förhandlar du fram I ditt avtal med din personliga säljare, inte med butikschefen.
Då funkar det såhär, du har en uppräkning med säg 10%, så när du handlar något i butiken eller på offert så lägger de till 10% på priset som du får betala för och sedan vid årets slut så får du tillbaka dessa pengar. Varför vill man få göra såhär? Jo för då kan du lura dina kunder att de kan få se din faktura och att de bara betalar ditt inköpsspris och sedan för dina arbetstimmar. Men du får ju sedan tillbaka dina 10%.
Personligen tror jag att detta är något som det kommer att komma direktiv/lagstiftning mot längre fram.
Räkneexempel, du köper vvs artiklar för 5000:-, på fakturan står det nu 5500:-, du visar din kund att du faktiskt betalt 5500:- för varorna och kunden blir nöjd för du är ju schysst och transparent med dina utgifter, du säger dock inte till kunden att du får tillbaka 500:- sen.
Från en insatt i branschen.
Fakturorna är per definition inte fejkade, att man får tillbaks pengar baserat på inköp gör det ju dock högst tveksamt. Framförallt Ahlsell har mycket tveksamma upplägg där man kunnat välja vad man vill presentera för sina kunder.E Eloffen skrev:
Att det inte skulle förekomma är skitsnack, man har tjafsat om detta i nya förslagen till avtalen AB och ABPU varav rabatter/bonussystem varit en av stridsfrågorna. Man är ännu inte i mål och har svårt att tro att det kommer ske före 2027. Detta handlar om professionella beställare som har en helt annan kontrollapparat än en privatperson.
Ett exempel på hur det kan se ut.L Liljeros skrev:Fakturorna är per definition inte fejkade, att man får tillbaks pengar baserat på inköp gör det ju dock högst tveksamt. Framförallt Ahlsell har mycket tveksamma upplägg där man kunnat välja vad man vill presentera för sina kunder.
Att det inte skulle förekomma är skitsnack, man har tjafsat om detta i nya förslagen till avtalen AB och ABPU varav rabatter/bonussystem varit en av stridsfrågorna. Man är ännu inte i mål och har svårt att tro att det kommer ske före 2027. Detta handlar om professionella beställare som har en helt annan kontrollapparat än en privatperson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen så skapar man en offert till kunden med mitt pris plus en marginal på ex 15%. Transparent men en del kunder vill förstås inte betala mig 15% för jobbet att fakturera.
Slug som jag är ändrar jag då till bruttaprislistan och låter kunden frikostigt nog ta del av min fina rabatt på 50%
Nu säljer ju inte jag saker till kund men så kan det gå till. När jag lagt till alla rader knappar man in lite betalningsvillkor och en logga och vips så har jag tjänat 30-40% på materialet och kunden är glad för rabatten! Tills han ställer en fråga på Byggahus...
Klicka här för att svara