tl;dr, slutpriset på materialet för badrumsrenoveringen blev ca 47 000 kr högre än vad som indikerades av hantverkaren. Hur bör jag hantera detta, vad har jag för rättigheter?

Hejsan, detta kanske blir en ganska lång text men jag ska försöka hålla den så kort och koncis som gott jag kan.

I slutet av 2025 anlitade jag en snickarfirma för att helrenovera ett badrum. Badrummet klart är ca 5 m², och hade lite annorlunda layout. Det var väldigt litet till en början så en vägg flyttades, och en dörr som gick ner till källaren stängdes igen och flyttades till utsidan istället.

Jag skickade tre olika skisser på planer som jag hade ritat och skrev denna förfrågan till firman:

Jag strukturerar min förfrågan på detta viset, tveka inte att kontakta mig och vi har diskussion om något av det jag skriver är oklart. Jag anger vad jag vill ha som "billigaste" alternativen, och ni ger estimat på de olika 3 planerna. Sen radar jag upp ett par "uppgraderingar" eller "tillägg" och ni anger vad de skulle kosta att lägga till ovanpå estimaten på planerna. T.ex.

Plan A: 150 000

Plan B: 125 000

Plan C: 100 000

Ny toalett: +1000

Nytt handfat: +1500

Dvs t.ex. om jag vill ha plan B med en ny toalett men inte handfat skulle estimatet vara 126 000.

så, tankarna gemensamt för alla planerna:

Flytta bärande vägg typ 70 cm, ta bort fönster (förutsatt det är billigare att ta bort fönstret än att sätta in ett nytt?), ta bort dörren ner till källaren och öppna upp dörren till källaren från utsidan istället. Spotlights i taket. Plastmatta golv och väggar. Få in tvättmaskin och ett par skåp för förvaring. Toalettdusch. Paxfläkt eller liknande.

Estimat:

Plan A:

Plan B:

Plan C:

Tillägg:

Kakel/klinker på väggar och golv istället för plastmatta:

Golvvärme:

Ny toalett:

Nytt handfat:

Byta ut element till handdukshållare:

Ny varmvattenberedare (förutsatt vi får ner den i källaren). Jag tänker 150–200 l borde vara bra:

Och jag fick detta svaret tillbaka:

Plan A: tror detta kan vara det bästa alt för att få det dels som du vill ha det samt få plats med allt, uppskattat pris för detta alt är 133000 kr efter ROT, då är det medräknat material för ca 40000 kr, en mer exakt och specificerad offert görs i samband med att du väljer gå vidare med oss och när vi kunnat gå igenom allt på nytt på mer detaljerad nivå.

Plan B:

Plan C:

Tillägg:

Kakel/klinker på väggar och golv istället för plastmatta: +ca 5000 kr efter ROT

Golvvärme: +ca 6500 kr efter ROT

Ny toalett: + ca 3500 kr efter ROT

Nytt handfat: bättre du kollar själv på typ IKEA

Byta ut element till handdukshållare: + ca 2000 kr samt kostnaden för handdukshållaren

Ny varmvattenberedare (förutsatt vi får ner den i källaren). Jag tänker 150–200 l borde vara bra: det bör ej vara några problem att få ner denna via ny dörr ner till källaren, pris ca 12–15000 kr

Lät väldigt bra tyckte jag. Enda jag tyckte var konstigt var att det formulerades som att 40 000 material ingår, vilket innebär att de kan gå över det. Så jag ställde denna fråga tillbaka:

De 40 000 för material, vad för material handlar det om då? Är någon "möblering" medräknad i det, t.ex. badkar, väggskåp etc?

Och fick svaret tillbaka:

40000 kr är vad som ingår i detta skede, om du väljer billiga ytskikt och vitvaror så kan du nog få med det mesta men allt beror ju på dina val så därför satte jag en summa om 40000 kr som ”ingår”

Sen när vi talade ansikte mot ansikte flera gånger så ville jag försäkra mig flera gånger att det inte kommer springa iväg långt över det, för då är pengarna slut. Hans svar var alltid att han kan inte ge en exakt offert, i och med gammalt hus, man vet aldrig vad man stöter på etc., men han skulle förvarna om det stack iväg. Så med andra ord förstod jag att siffran kan bli högre än 40 000, men inte mycket högre, och allt var beroende på vad för val jag gjorde.

För att försäkra mig att priset inte stack iväg, så inhandlade jag all inredning och vitvaror själv på IKEA och liknande, för att se till att priset hålls nere. Sen som med all renovering så skedde flera ändringar under renoveringen. När jag väl fick se vilka klinker jag kunde välja emellan valde jag en lite dyrare, jag bad snickaren ta in containrar att slänga allt i så jag själv inte behövde göra mig av med det, jag bad elektriker göra lite extrajobb utanför badrummet när de ändå var på plats etc. Dessa var kostnader jag hade i åtanke och visste såklart att priset skulle bli högre än initiala offerten.

Nu har jag fått sista fakturan, och den är ca 100 000 högre än initiala offerten. Jag ifrågasatte detta och firmans svar var i stort sett att det är dyrare p.g.a. mina val och "oförväntade moment" såsom

"tillkommit arbeten för oss så som bilning av trappsteg, för att ens kunna få ner VVB, förstärkning timmervägg, för att ens kunna sätta in dörren, förstärkning vid trappbalk i tak och nya takreglar för att minimera knarr och svikt i golv på ovanvåningen har jag inte ens tagit betalt för."

Det har inte bilats i något trappsteg, förstärkning av timmervägg för att kunna sätta in dörren kan jag inte se något alls, det med förstärkning av trappbalk kan jag inte tala för, men samtidigt så skulle han flagga mig för saker som gjorde att priset stack iväg.

Jag bad om en mer detaljerad faktura och att han bifogade alla delfakturor för material etc. Han svarade att han skulle skicka dem, men han vill också ha betalt med en gång, då han har legat ute med kostnaden för allting sen januari. Arbetet var klart i februari och jag fick fakturan nu i onsdags, 20 maj. Jag sa att jag vill gå igenom alla fakturor ordentligt och eventuellt prata med Konsumentverket på måndag bara för att säkerställa att allt stämmer. Han verkade lite stött och svarade med "Det låter nästan på dig som att du tror att jag försöker blåsa dig..!?". Jag svarade att det handlar inte om att jag tror jag blir lurad, utan att jag vill vara noggrann. En oväntad kostnad på över 100 000 tar jag inte lätt direkt.

Nu har jag gått igenom alla fakturor och det är mycket konstiga saker.

En faktura från VVS verkar han ha räknat helt fel på, kostnaden för material hade han satt på över 25k, men jag får det till 12k, mindre än hälften.

En faktura hade han missat moms på, så till hans fördel ska jag betala mer på den.

Men det konstigaste av allt, var att de extraarbeten som jag bad om, såsom VVB, toalett etc., hade han lagt upp som 100 % arbetskostnad. Och med det räknat på förra årets ROT-avdrag. jag antog ju såklart att priset inkluderade material och lite arbete. Så estimatet jag fick för VVB på 15 000 efter ROT, är alltså räknat på 30 000 innan ROT. Och nu med årets sänkning till 30 % blir kostnaden för VVB 21 000, och 9 000 har gått åt till ROT. Jag har använt näst intill all ROT i år, och har andra saker att göra, så effektivt blir kostnaden ändå 30 000 för mig. Rörmokaren har fakturerat snickarfirman ca 17000 för VVB. Det inkluderar allt material, jobb och moms innan ROT. Så snickarfirmans kostnad blir nästan dubbelt så mycket än om jag bara hade haft ute rörmokaren själv och fått ner VVB, det jobbet var i sig inte ens kopplat till badrumsrenoveringen utan gjordes ca 1 månad efter allt var klart.

Samma med toaletten. Kostnaden för toaletten blev 7000 kr, när själva toaletten om jag skulle köpa den själv från Bygghemma är ca 3400.

Nu har jag summerat precis alla kostnader, inklusive allt jag har lagt till efter jag fick offerten. Och bara material hamnade på 86569,5 efter jag dragit av allt extra jag har lagt till. Så material hamnade på 46569,5 kr över offerten, vilket innebar att det fanns absolut ingen chans att jag någonsin hade kunnat hålla mig under 40 000 oavsett vilka val jag hade gjort. Med andra ord är det en stor misskalkyl av snickaren i offerten.

Så nu sitter jag och undrar hur jag ska hantera det här. Jag vill bestrida felkalkyleringen i faktura från VVS, jag är INTE nöjd med att jobben VVB och ny toalett är upplagda som 100 % arbete räknat på 50 % ROT utan att det någonstans har indikerats innan faktureringen, och jag är inte nöjd över att material utöver allt extra jag lagt till är 47 000 kr högre än vad offerten indikerade att vi kunde hålla oss under.

/Gesseman

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Lite tillägsinformation, siffror och frågor:

Sista fakturan jag fick låg på totalt 108415 kr, med rotavdrag på 19345 kr

Efter min korrigering, där jag fixat felkalkylering på fakturor och ändrat VVB och toalett från 100% arbete till istället faktiskt kostnad för material och arbete: 101140 kr med rotavdrag på 4950 kr.

Totala kostnaden för hela renoveringen innan rot hamnade på 391 278kr, då är ej saker saker jag köpt utanför medräknat, såsom all inredning, handfat, duschväggar, blandare, skåp etc.Jag bor i mitten av västra götaland.

Sen undrar jag om det verkligen är rätt att kakel och klinker är 10 000kr dyrare än att sätta in matta? Då pratar vi inte material, utan 10 000kr dyrare bara för arbetet.

/Gesseman

• Gilla
ornet och 1 till
  • Laddar…
Ännu en sak jag vill fråga om det är udda, i slutet av renoveringen frågade jag hur det skulle se ut i taket. Då frågare snickaren om jag ville ta en in målarfirma själv eller om de skulle göra de själva. Jag sa vad som än blir billigast blir bra för mig. Nu i slutfakturan är en delfaktura målningen av taket, en extra 7000kr. Jag ifrågasatte varför detta inte ingick i priset, och svaret var "vi är snickare, inte målare."

Jag trodde ju att i definitionen av "renovering av badrum" ingick allt inom badrummet, såsom målning. VVS och elektriker var ju ändå medräknade i offerten.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Förstår att du är frustrerad med tanke på all text du skrivit. Ledsen, men det är en aning rörigt att ta ställning till.

Vad står i ert kontrakt och blev du hela tiden uppdaterad på ändringar gällande det ni kommit överens om?

Redigerat:
  • Gilla
AnneMac och 4 till
  • Laddar…
... det här var mycket å gå igenom..

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Förstår att du är frustrerad med tanke på all text du skrivit. Ledsen, men det är en aning rörigt att ta ställning till.

Vad står i ert kontrakt och blev du hela tiden uppdaterad på ändringar från det ni kommit överens om?
Ja de blev väldigt långt, väldigt konstig situation så vet inte riktigt hur jag ska kunna förmedla situationen i en kortare text...

I kontraktet står "efter rot 50% enligt mail, material ingår upp till 40 000, extra arbete debiteras per timma samma med material. Garantier enligt svensk lag"

Jag har inte blivit informerad om ändringar alls, det är endast jag som har kommit med ändringar till snickaren, t.ex. annat val av klinker, och allt sånt har jag räknat av så de inte är en del av de 47 000 som överstiger den initiala offerten.

V Vector skrev:
... det här var mycket å gå igenom..
Ja de blev väldigt långt, väldigt konstig situation så vet inte riktigt hur jag ska kunna förmedla situationen i en kortare text...

sysmali
G Gesseman skrev:

I kontraktet står "efter rot 50% enligt mail, material ingår upp till 40 000, extra arbete debiteras per timma samma med material. Garantier enligt svensk lag"

Jag har inte blivit informerad om ändringar alls, det är endast jag som har kommit med ändringar till snickaren, t.ex. annat val av klinker, och allt sånt har jag räknat av så de inte är en del av de 47 000 som överstiger den initiala offerten.
Utan att förstått alla detaljer, betala det ni var överens om innan + ändringar?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Utan att förstått alla detaljer, betala det ni var överens om innan + ändringar?
Den åsikten har jag med, det som snickaren då ställer sig emot är att den initiala offerten på 40 000 var ett schablonbelopp, då han inte kunde ge en exakt siffra och jag var medveten om innan att det kunde gå över, iochmed oförväntade moment i gammalt hus. Men 87 000, dvs 47 000kr över schablonbeloppet utan någon förvarning under arbetet anser jag vara för högt.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
G Gesseman skrev:
Den åsikten har jag med, det som snickaren då ställer sig emot är att den initiala offerten på 40 000 var ett schablonbelopp, då han inte kunde ge en exakt siffra och jag var medveten om innan att det kunde gå över, iochmed oförväntade moment i gammalt hus. Men 87 000, dvs 47 000kr över schablonbeloppet utan någon förvarning under arbetet anser jag vara för högt.
Betala 40k plus 15%.

• Gilla
PontusNilsson7 och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Betala 40k plus 15%.
Det är åt de hållet också efter vad jag läst i andra poster :)

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Farstatjej90
Efter att ha läst din trådstart är det inte så förvånande att det blev förvirrande och uppstod missförstånd.
Proffset, den du anlitar, ska ju guida dig. Så jag lägger inte skulden på dig, men det är en otroligt rörig beställning...🤔

• Gilla
HVAC-S och 15 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Efter att ha läst din trådstart är det inte så förvånande att det blev förvirrande och uppstod missförstånd.
Proffset, den du anlitar, ska ju guida dig. Så jag lägger inte skulden på dig, men det är en otroligt rörig beställning...🤔
Jag tror ett lättare sett att se de hela på är: Jag fick en offert där jag blev försäkrad att beroende på mina val så kunde materialkostnaden hållas under 40 000kr. Nu har jag gjort massa tillval så materialkostnaden ökade med 43 020kr, vilket jag självklart ska betala, även den extra arbetskostnaden. Men den totala materialkostnaden i slutet landade på 129 590kr. Alltså en extra kostnad på 46 570kr som kom utan någon förvarning.

• Gilla
Lahabo och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ja fast du har tillval, extra arbeten, det är från början oklart för mig vad ni avtalat för pris. Du skriver "estimat". Det är bara förvirrande alltihop.

• Gilla
Buick-50 och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja fast du har tillval, extra arbeten, det är från början oklart för mig vad ni avtalat för pris. Du skriver "estimat". Det är bara förvirrande alltihop.
Estimat använde jag bara i våran tidiga kontakt. sen var Offerten på 93 000 för arbete, 40 000 för material totalt 133 000. Sen gjorde jag också dessa tillval:

Kakel/klinker på väggar och golv istället för plastmatta: +ca 5000 kr efter ROT

Golvvärme: +ca 6500 kr efter ROT

Ny toalett: + ca 3500 kr efter ROT

Ny varmvattenberedare pris ca 12–15000 kr

Dessa priser ANTOG jag skulle vara material + arbete. Men han har alltså lagt det som 100% arbete, och har "bakat" in materialet. Det var inte alls klart han skulle göra så innan faktureringen och känns väldigt udda för mig.

Så i kontraktet är det skrivet 163 000 efter 50% rot varav 40 000 är material som ingår.

Totalt blev mina tillval i slutändan på 43 020kr på material och 29 500 arbete. Detta ska jag självklart betala.

så vad jag har godkänt som offert i materialväg är 40 000 + 43 020 + att jag var medveten om att det kunde komma oväntade kostnader, men också att jag skulle bli informerad innan det stack iväg. sen blev totala materialkostnaden 129 590kr.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.