BirgitS BirgitS skrev:
Hemförsäkringen brukar inte ersätta om en vanlig golvstående toalett börjar läcka utan det får man fixa själv (med/utan hantverkare).
Och med "Fixa själv" så kan det innebära "kontakta försäljaren".

Vi köpte själva nya toaletter på Bauhaus när vi relinade rören som den som bytte satte i.
En av tre likadana toaletter de installerat läckte. IFÖ har haft en VVS:are hos oss två gånger som fixat problemet på vår golvstående toalett. Helt utan någon kostand för oss.

(nämner bolagen här, för både IFÖ och Bauhaus förtjänar positivt omdöme)

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
K KarinMargareta skrev:
Hej,

Nu är det så att vi har anlitat en firma för att renovera våra badrum. Vi tänkte inhandla det mesta från butiker på nätet. Eftersom denna firma inte kan bistå med att köpa in saker åt oss förutom deras utvalda samarbetspartners blir det väldigt dyrt.

Nu till problemet. Vi ska ha vägghängd toalett och fått märke på fixtur som de endast arbetar med. Om vi ska köpa in denna via dem som firman rekommenderar skulle det kosta 9300 men om vi inhandlar den själva på nätet så kostar den 4500 exakt samma märke och produkt . De påtalar att de är värt dem extra tusenlapparna att köpa in via dem om något skulle hända.
Men det är väl ändå dem som utför arbetet? Och om det blir läcka så går det väl på hemförsäkringen?
Kan inte komma ifrån att de försöker tjäna ännu mer pengar på oss och skrämmer oss med garantier och dylikt.

Är det så mycket sämre att beställa hem produkten själv? Jag bygger ju inte badrummet!
De försöker inte blåsa er utan ge er ett pris med deras garanti. Köper ni produkten själva och de monterar den så gäller bara garantin för montaget och inte för produkten utan då får ni som sagt kosta på bytet själva.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
KarinMargareta och 2 till
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Nu vet jag inte vilket tillverkare det gäller men jag brukar använda Geberit vägghållare. Tillverkaren ligger runt hörnet för mig (jag bor i södra Tyskland i närheten av Pfullendorf där en stor fabrik ligger).

Ett väggfäste från Geberit kostar omkring 140 EUR (se bild). Är din fixtur förgylld eller varför är den så otroligt dyr? 4500kr eller 9300 kr låter väldigt mycket.
Marknadspriset i Sverige är inte 1400kr, oklart om just den specifika modellen är en utgående modell. Att du funnit otroligt billigt på en tysk nätsida innebär inte att det är ett förväntat pris på den Svenska marknaden även om det såklart är möjligt att beställa, jag skulle dock inte vilja hantera det garantiärendet...

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Det enda sättet att få stopp på det här är att inte anlita hantverkare som har för stora påslag på material. Självklart ska de kunna täcka sitt arbete och en rimlig vinst, men att ens kunna med att försöka lura till sig extra pengar på marginalen är inte seriöst. Bättre de har ett högre timpris som dessutom går att få ROT-avdrag på. Jag säger som många andra byt hantverkare, de verkar inte helt seriösa även om de är skickliga i sitt yrke.

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
De tar ut den extra avgiften för att täcka arbetskostnaden om toaletten går sönder och de måste komma tillbaka och byta ut den. Om du köper genom dem har du ju garanti på att helheten fungerar. Medan om du köper toaletten själv och den går sönder så får du betala arbete först för att installera toaletten och sedan arbete för att ta bort den trasiga och installera ersättaren.
Så det tar betalt för ett fel i förskott? Så funkar det inte. Garanti på jobb är inte ett försäkringsbolag.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Det enda sättet att få stopp på det här är att inte anlita hantverkare som har för stora påslag på material. Självklart ska de kunna täcka sitt arbete och en rimlig vinst, men att ens kunna med att försöka lura till sig extra pengar på marginalen är inte seriöst. Bättre de har ett högre timpris som dessutom går att få ROT-avdrag på. Jag säger som många andra byt hantverkare, de verkar inte helt seriösa även om de är skickliga i sitt yrke.
👍
Tumregeln bör vara att hantverkaren skapar bra lönsamhet genom att vara skicklig i sin egen yrkesproffesion (hantverket).
Att försöka skapa lönsamhet genom andras yrkesproffesion (inköp och logistik) skapar inget mervärde för kunden.
Dessutom reagerar jag på synpunkten, från flera tråddeltagare, att den extra kostnaden är destinerad att täcka för eventuella problem med varor och installationer i framtiden.
Dåligt utfört hantverk eller bristfälliga varor kan inte vara incitament för ökat pris.

• Gilla
Kenneth_med-th och 4 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
👍
Tumregeln bör vara att hantverkaren skapar bra lönsamhet genom att vara skicklig i sin egen yrkesproffesion (hantverket).
Att försöka skapa lönsamhet genom andras yrkesproffesion (inköp och logistik) skapar inget mervärde för kunden.
Dessutom reagerar jag på synpunkten, från flera tråddeltagare, att den extra kostnaden är destinerad att täcka för eventuella problem med varor och installationer i framtiden.
Dåligt utfört hantverk eller bristfälliga varor kan inte vara incitament för ökat pris.
Om du levererar en vara så är du ansvarig för garantin på den varan gentemot kunden, oavsett om du själv lyckas driva den mot tillverkaren. Man har som konsument ett mycket starkare skydd vid garanti än vad man har som företagare. Detta innebär såklart en risk som du som företagare behöver ta betalt för då man ska täcka upp för diffen där imellan. Men det är kanske ett par procent du behöver lägga på.

L Liljeros skrev:
Men det är kanske ett par procent du behöver lägga på
Ja, det är ju så att om Rinkabyrör levererar en vara till mig så får de stå för garantin. Om lokala rörmokaren gör det står han för garantihanteringen. Man undrar ju hur så många rör- och el-firmor kan vara så enormt mycket sämre på att hantera garantier än ex Rinkabyrör och Elbutik.se att de måste ha dubbla eller tredubbla priserna. Eller så vet de med sig att de är klåpare och monterar produkterna dåligt.

L Liljeros skrev:
Om du levererar en vara så är du ansvarig för garantin på den varan gentemot kunden, oavsett om du själv lyckas driva den mot tillverkaren. Man har som konsument ett mycket starkare skydd vid garanti än vad man har som företagare. Detta innebär såklart en risk som du som företagare behöver ta betalt för då man ska täcka upp för diffen där imellan. Men det är kanske ett par procent du behöver lägga på.
Jag vidhåller att det rätta är ta betalt för det mervärde som tillförs kunden.
Att höja priset för eventuella framtids brister i hantverket eller material tillför inget mervärde för kunden.
Dåligt utfört arbete eller brister i materialkvalite kan givetvis leda till obetalt arbete för den som är ansvarig. Tyvärr bidrar företag som Ahlsell mfl. att cementera en monopolsituation. I TS fall är det prispåslag på ca 100%.

Denna tråd visar att "marknaden" reagerar när konkurrensen sätts ur spel genom att privatkunder nekas åtkomst av vissa varor i avsikt att skapa monopolliknande situation inom vissa branscher.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
M maria01 skrev:
pengar? nej man brukar få saker istället
Det enda som dom bjuder på är pennor, slutar vanligtvis att fungera efter ett par dagar.

E Eloffen skrev:
Det enda som dom bjuder på är pennor, slutar vanligtvis att fungera efter ett par dagar.
hur mycket handlar du för per år?

B Bernt Ö97 skrev:
Ok
Riktprislistor från Ahlsell, Dahl mfl används av hantverkare för att motivera en extra möjlighet för hantverkaren att öka sin intäkt. Det låter sunt om de olika rabatterna saneras.
Heder till Ahlsell om de fasar ut systemet med "kickback", bakas det in i rabattsystemet är dock slutresultat för hantverkarens kund densamma.
Givetvis har näthandel med mångfald av aktörer gjort det svårt att "smyga i vassen" med system som vanliga konsumenter inte har tillgång till.
Rådet till TS kvarstår. Inhandla varorna till bästa möjliga pris och låt hantverkaren tjäna sina pengar på sin yrkesskicklighet.
I Uppsala kan inte privatpersoner köpa på Ahlsell som dom gjorde förut. Kan vara ett sätt att dölja vad hantverkare betalar för materialet, eller att privatpersoner i Uppsala är skitjobbiga. Detta liknar när bilbranschen ville stoppa garantier för att du själv köpte orginal Jurid, Fram. Då påstod Volvo att det inte var orginal, fast det var Jurid som gjord bromsbackar/klossar till nästa alla bilmärken i Europa och Volvo. Kanske upprensning och hantverkare får visa sin skicklighet och konsument betalar för det. Hade en VVS kille från ett stor välkänt ställe som lyckades montera (eller monterade Vatten mätaren åt felhåll.) så jag har svårt att lita på hantverkare. Även bilverkstäder.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
👍
Helt rimligt att hantverkaren har täckning för nedlagt arbete vid anskaffning av material.
Dock är påslaget i TS fall är gissningsvis ca 100% vilket är helt orimligt.
Om allt du beskriver som kan hända vid materialhantering verkligen händer är det en synnerligen slarvig/klantig hantverkare som borde ha svårt att motivera extrakostnaden inför sin kund, om det leder till påslag på 100%.
Som jag skrev så vet jag inte om en rimlig nivå är 5 eller 12%, siffror som skrevs i inlägget jag citerade. Tar man 100% eller 1000% som inte är ovanligt i VVS och el branschen, så handlar det inte om att täcka hanterings kostnader. Och den andra favoritförklaringen från oseriösa hantverkare är garantikostrnader. En hantverkare som behöver 100% påslag för att täcka sin garanti, räknar alltså lite grovt med att varje installerad pryl skall behöva bytas ut en gång under garantitiden (lite överdrivet uttryckt), en så usel hantverkare bör man inte anlita.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
5000 i inköp för kunden och 2000 för montage av firman blir 7000. Blir det fel på produkten får kunden vara utan en vecka och betala ytterligare 2000 i utbyte av produkten.

Köper kunden produkten av företaget betalar man 10000 får den monterad och går den sönder är man utan några dagar innan man får en ny monterad och det kostar inget.

Blir ju lite win-win

Fairlane
P Putte 9497 skrev:
5000 i inköp för kunden och 2000 för montage av firman blir 7000. Blir det fel på produkten får kunden vara utan en vecka och betala ytterligare 2000 i utbyte av produkten.

Köper kunden produkten av företaget betalar man 10000 får den monterad och går den sönder är man utan några dagar innan man får en ny monterad och det kostar inget.

Blir ju lite win-win
Hur ofta räknar du med att sakerna går sönder?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.