42 900 läst ·
100 svar
43k läst
100 svar
Renovering badrum blir vi blåsta? Inköp av fixtur.
Hej. Varför är det så viktigt att kolla om Bkr eller Gvk "godkänt" företaget ?B BoxerLuna skrev:Hej
Det är som viktigaste i badrum renovering är att du kollar upp ordentligt om företaget och dem som arbetar med badrum ( täsikt och kakelsättning ) är bkr eller gfk godkänd.
Sedan få du kolla upp löpande att det faktiskt folk som är godkänd arbetar där. Grejen om du köper själv eller inte är det minsta problem. Det är skit snack att du har inte garanti. Du har garanti från tillverkare om det blir problem. Om företaget monterar fel det är deras ansvar. I badrums renovering finns det mest lagar av alla renoveringar i huset och det är svårast. Det är också viktigt att du har fall mot brun. Du få kolla upp det efter flyttspacling och sedan
HejJ Jessse skrev:
Det första är försäkring, försäkringsbolag är väldigt noga idag att man bevisar själv att det var gjort enligt regler. Det andra är att man har större sannolikhet att dem utför jobbet rätt. Det finns massa moment som är svara och kräver kunskap i badrums renovering.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det där med "certifierade" av BKR/GVK beror lite på. Det finns en del väldigt duktiga badrumsbyggare som inte bryr sig om att certifiera sig. De har ändå en lång kö av kunder. De tycker certifieringen är onödig, och de gör allt rätt. Hittar man en sådan firma, och kan få verifierat via goda referenser så blir det bra även utan certifiering. Dock har en del försäkringsbolag börjat ställa krav på certifiering om de skall ersätta ett skadat badrum fullt ut, oavsett om det är rätt gjort eller inte.
Men är det en firma man inte känner till väldigt bra, så ger certifieringen en något högre trygghet i att arbetet kommer att bli bra. Det är absolut ingen garanti, vi har åtskilliga exempel här på forumet där medlemmar blivit totalt blåsta av extrema fuskbyggare som ändå är certifierade. och ännu mer vanligt med företag som marknadsför sig som certifierade, men inte är det. Antingen toitalt fejk, eller så har firman certifiering, men skickar helt outbildad personal att utföra jobbet, vilket strider mot villkoren för certifiering. Även den som utför arbetet skall ha personlig certifiering, och bära en synlig legitimation som bevisar det.
Men är det en firma man inte känner till väldigt bra, så ger certifieringen en något högre trygghet i att arbetet kommer att bli bra. Det är absolut ingen garanti, vi har åtskilliga exempel här på forumet där medlemmar blivit totalt blåsta av extrema fuskbyggare som ändå är certifierade. och ännu mer vanligt med företag som marknadsför sig som certifierade, men inte är det. Antingen toitalt fejk, eller så har firman certifiering, men skickar helt outbildad personal att utföra jobbet, vilket strider mot villkoren för certifiering. Även den som utför arbetet skall ha personlig certifiering, och bära en synlig legitimation som bevisar det.
Nja, jag byter hellre lite kakel bakom WC stolen om det blir en läcka än att jag byter ut hela bjälklaget från vinden och ner därför att den där "smarta påsen" inte skyddat tillräckligt.T TheGame skrev:
Det är normalt att privatpersoner inte är välkomna att handla hos grossister. Måste ha varit ett ovanligt undantag om Ahlsell i Uppsala accepterade konsumenter som kunder. Åtminstone är det min erfarenhet.Bussmotor skrev:
Sen vet jag att exempelvis Axfood/Snabbgross öppnade upp för "Svensson" under pandemin och jag tror att man fortfarande kan köpa ett medlemskap för att handla där som vanlig konsument.
det gick bra att handla för oss för några år sen efter ett samtal till tillverkaren av en produkt och klaga på att Ahlsell min lokala återförsäljare av det märket vägrade sälja till privatpersonerAlfredo skrev:
Det är normalt att privatpersoner inte är välkomna att handla hos grossister. Måste ha varit ett ovanligt undantag om Ahlsell i Uppsala accepterade konsumenter som kunder. Åtminstone är det min erfarenhet.
Sen vet jag att exempelvis Axfood/Snabbgross öppnade upp för "Svensson" under pandemin och jag tror att man fortfarande kan köpa ett medlemskap för att handla där som vanlig konsument.
Är du seriös? Betala extra i förskott för att den ska fungera? Så allt måste betalas två gånger om något går sönder?A adron skrev:De tar ut den extra avgiften för att täcka arbetskostnaden om toaletten går sönder och de måste komma tillbaka och byta ut den. Om du köper genom dem har du ju garanti på att helheten fungerar. Medan om du köper toaletten själv och den går sönder så får du betala arbete först för att installera toaletten och sedan arbete för att ta bort den trasiga och installera ersättaren.
Det där med bruttoprislistor hos grossister och rabatter har ju diskuterats runt elbranschen hur länge som helst, och eftersom många av dessa grossister verkar inom VVS med så är det inte konstigt att det blir så här. Kolla upp om fixturen säljs på Proffsmagasinet och vad den kostar där. Erbjud hantverkarna det priset. Eftersom Ahlsell äger Proffsmagasinet så har de ju med automatik berättat att det priset är ett rimligt konsumentpris.
Betala extra i förskott för att få arbetet gratis om den slutar fungera. Rätt vanligt upplägg på garantier/försäkringar man kan köpa att gälla i X antal år extra. På grejer som är jobbiga att komma åt/byta kan arbetet att byta bli en stor del av sakens pris om man köper billiga grejer.P pbol skrev:
Jag har aldrig sett ett avtal med en hantverkare där det står att jag har extra garanti för fel eftersom jag typ köpte hans grejor till dubbla priset. Hade det varit ett riktigt försäkringssvtal för förlängd garanti så hade jag förstått det, men här talar vi om en firma som bara hugger till med ett högre pris.A adron skrev:
Är du privatperson eller företagare?E Eloffen skrev:
På sättet du skriver så verkar du vara ett troll men jag ska ändå ge dig ett seriöst svar.
- De kommer aldrig att ge dig något, det som det handlar om är en så kallad bakbonus/uppräkning. Hur stor du vill den ska vara förhandlar du fram I ditt avtal med din personliga säljare, inte med butikschefen.
Då funkar det såhär, du har en uppräkning med säg 10%, så när du handlar något i butiken eller på offert så lägger de till 10% på priset som du får betala för och sedan vid årets slut så får du tillbaka dessa pengar. Varför vill man få göra såhär? Jo för då kan du lura dina kunder att de kan få se din faktura och att de bara betalar ditt inköpsspris och sedan för dina arbetstimmar. Men du får ju sedan tillbaka dina 10%.
Personligen tror jag att detta är något som det kommer att komma direktiv/lagstiftning mot längre fram.
Räkneexempel, du köper vvs artiklar för 5000:-, på fakturan står det nu 5500:-, du visar din kund att du faktiskt betalt 5500:- för varorna och kunden blir nöjd för du är ju schysst och transparent med dina utgifter, du säger dock inte till kunden att du får tillbaka 500:- sen.
Från en insatt i branschen.
Det är underförstått ur lagen. Om du köper varan och installation av hantverkaren så kan du reklamera ett eventuellt fel till honom och han får lösa det. Om du köper varan på nätet och bara köper installation av hantverkaren så måste du själv lista ut om felet beror på varan eller på installationen. Och om felet beror på varan så får du själv lösa det med försäljaren av varan; beställa och betala hantverkare för att montera bort, skicka till tillverkaren, och försöka få ersättning för montering och avmontering från tillverkaren.P pbol skrev:Jag har aldrig sett ett avtal med en hantverkare där det står att jag har extra garanti för fel eftersom jag typ köpte hans grejor till dubbla priset. Hade det varit ett riktigt försäkringssvtal för förlängd garanti så hade jag förstått det, men här talar vi om en firma som bara hugger till med ett högre pris.
Så det är absolut en bättre garanti att köpa allt av en part. Jämför att använda totalentreprenad när du bygger hus - en part att klaga hos.
Ok, men då bör de stå som en försäkring på fakturan. Och då håller inte den allmänna förklaringen att priset på prylarna är högt pga garanti. Det är ju en ren efterkonstruktion.A adron skrev:Det är underförstått ur lagen. Om du köper varan och installation av hantverkaren så kan du reklamera ett eventuellt fel till honom och han får lösa det. Om du köper varan på nätet och bara köper installation av hantverkaren så måste du själv lista ut om felet beror på varan eller på installationen. Och om felet beror på varan så får du själv lösa det med försäljaren av varan; beställa och betala hantverkare för att montera bort, skicka till tillverkaren, och försöka få ersättning för montering och avmontering från tillverkaren.
Så det är absolut en bättre garanti att köpa allt av en part. Jämför att använda totalentreprenad när du bygger hus - en part att klaga hos.