42 900 läst ·
100 svar
43k läst
100 svar
Renovering badrum blir vi blåsta? Inköp av fixtur.
pengar? nej man brukar få saker iställetE Eloffen skrev:Det var hyggligt att du ansträngde dig och postade en länk, tyvärr så ger den inget svar på min fråga.
Jag har frågat ansvarig säljare samt butikschefen hur jag går till väga för att få mina pengar. De påstår dock att det inte finns några pengar att hämta ut. Kan du inte vara lite hjälpsam och tala om för mig vem på Ahlsell som handhar utbetalningarna?
Så om det inte är tillverkningsfel borde det inte spela nån roll om det är hål i påsen eller inte.T tanker skrev:Ett par år efter ni sålt huset så får de för sig att borra upp en hylla i rummet bakom fixturen eller så händer något annat kul, då hjälper inte den där plastpåsen ett dyft.
Fuktspärr i hela utrymmet bakom fixturen, skvallerör ut under WC skålen, då märker man om det läcker och sover bättre!
De flesta vattenskador är "man made" och inte tillverkningsfel på produkter.
"jag skulle bara fixa en grej"![]()
Nej du är bara biased i "din lösning" för att intala dig att du gjorde rätt väl.
Men andra kan göra smartare lösningar.
Inget är egentligen sämre än det andra
Well, det är knappast mitt problem när jag väl sålt huset.T tanker skrev:Ett par år efter ni sålt huset så får de för sig att borra upp en hylla i rummet bakom fixturen eller så händer något annat kul, då hjälper inte den där plastpåsen ett dyft.
Fuktspärr i hela utrymmet bakom fixturen, skvallerör ut under WC skålen, då märker man om det läcker och sover bättre!
De flesta vattenskador är "man made" och inte tillverkningsfel på produkter.
"jag skulle bara fixa en grej"![]()
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Lösningen med TECE's safety bag är en godkänd lösning så ser inga problem med det. Sen att nån skruvar in en skruv i cisternen är ju inte ett dolt fel, det är ju snarare att nån är klantig. Bara för att det sitter en installation inne i väggen så betyder inte det är ett dolt fel om någon vid ett senare tillfälle skruvar/borrar sönder denna.Kenneth_med-th skrev:
Det där är inte seriöst, anlita någon annan.K KarinMargareta skrev:Hej,
Nu är det så att vi har anlitat en firma för att renovera våra badrum. Vi tänkte inhandla det mesta från butiker på nätet. Eftersom denna firma inte kan bistå med att köpa in saker åt oss förutom deras utvalda samarbetspartners blir det väldigt dyrt.
Nu till problemet. Vi ska ha vägghängd toalett och fått märke på fixtur som de endast arbetar med. Om vi ska köpa in denna via dem som firman rekommenderar skulle det kosta 9300 men om vi inhandlar den själva på nätet så kostar den 4500 exakt samma märke och produkt . De påtalar att de är värt dem extra tusenlapparna att köpa in via dem om något skulle hända.
Men det är väl ändå dem som utför arbetet? Och om det blir läcka så går det väl på hemförsäkringen?
Kan inte komma ifrån att de försöker tjäna ännu mer pengar på oss och skrämmer oss med garantier och dylikt.
Är det så mycket sämre att beställa hem produkten själv? Jag bygger ju inte badrummet!
Själv känner jag mig snopen sedan en större renovering. Huvudentreprenören lade på 12% på allt material samt underleverantörers fakturor.
Om det vore 5% vore det okey. Nu blev det en hiskelig merkostnad.
Nästa gång vet jag vad man ska tänka på.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Så länge du köper kvalitetsprodukter, dvs. välkända märken så kan du köpa dem själv. En seriös hantverkare vill inte montera in produkter med okända märken. Att betala ockerpriser till hantverkaren skulle jag aldrig göra. Hantverkaren har ansvaret att montera rätt, är det fel på produkten då får du kontakta du tillverkaren. Så har nämnts tidigare, kolla att de är medlemmar i BKR eller Säker Vatten och kräv att du får skriftliga kvalitetsdokument. Vi köpte in allt material och inredning själva. Hantverkaren stod för allt material fram till kakel och klinkers.K KarinMargareta skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fast ett påslag för hanteringen och ansvaret är rimlig. Om sedan 5% eller 12% är en rimlig nivå har jag svårt att bedöma. Men tar vi material så skall ju hantverkaren lägga tid på att beställa, eventuellt ta emot leveransen (om det inte sker direkt till ditt bygge), hantera att rätt material går till resp. pågående projekt, betala fakturor, koppla kostnaden till rätt projekt osv. Och hantera retur av överblivet material, reklammera skadat material osv. Tiden för sådan hantering går oftast inte att särskilja till de olika projekt hantverkaren arbetar ,med. Därför är det rimligt att hantera som ett påslag på den material som köps in.H Hanagr skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Iofs, men jag besvarade ett påstående om att det måste finnas garanti för att försäkringen ska gälla vilket inte är korrekt.Kenneth_med-th skrev:
👍H hempularen skrev:Fast ett påslag för hanteringen och ansvaret är rimlig. Om sedan 5% eller 12% är en rimlig nivå har jag svårt att bedöma. Men tar vi material så skall ju hantverkaren lägga tid på att beställa, eventuellt ta emot leveransen (om det inte sker direkt till ditt bygge), hantera att rätt material går till resp. pågående projekt, betala fakturor, koppla kostnaden till rätt projekt osv. Och hantera retur av överblivet material, reklammera skadat material osv. Tiden för sådan hantering går oftast inte att särskilja till de olika projekt hantverkaren arbetar ,med. Därför är det rimligt att hantera som ett påslag på den material som köps in.
Helt rimligt att hantverkaren har täckning för nedlagt arbete vid anskaffning av material.
Dock är påslaget i TS fall är gissningsvis ca 100% vilket är helt orimligt.
Om allt du beskriver som kan hända vid materialhantering verkligen händer är det en synnerligen slarvig/klantig hantverkare som borde ha svårt att motivera extrakostnaden inför sin kund, om det leder till påslag på 100%.
https://www.ahlsell.se/vart-erbjudande/a-klubben/E Eloffen skrev:
👍
Bra länk.
Jag fick uppfattningen från andra tråddeltagare att Ahlsell slutat använda systemet med Kickback
Enligt din länk har Ahlsell bytt namn på sin "Kickback" och ger A-klubb medlemmar möjlighet att lösa in "poäng" i form av kreditfaktura eller annat. Nya kläder men samma skepnad.
Bra länk.
Jag fick uppfattningen från andra tråddeltagare att Ahlsell slutat använda systemet med Kickback
Enligt din länk har Ahlsell bytt namn på sin "Kickback" och ger A-klubb medlemmar möjlighet att lösa in "poäng" i form av kreditfaktura eller annat. Nya kläder men samma skepnad.