5 512 läst ·
68 svar
6k läst
68 svar
Renoverat badrum med inkommande vattenrör i duschen ej tätt
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ts har ju själv skrivit att han fundera på att sätta en dusch vägg för att röret ska komma på utanför duschen.J JohanLun skrev:Jag har svårt att tro att det är omöjligt att få in en duschvägg eller en duschkabin. Men det vore intressant att se en planlösning och ett foto på rummet som helhet.
om rören går in i väggen utanför själva duchplatsen så kan en liten "duschväggsbit" göra att inget direkt vatten kommer på skarven och rören, då kommer nog en "lagning" enl tidigare beskrivning att funka.
Är glappet för stort kring rören borde fogskum kunna göra att de hålls mer på plats innan polymeren tillförs.
Om rören viker in i väggen inne i duschutrymmet så krävs nog en kabin, men det finns rätt små och de går att montera på plats "inne" i badrummet - vi har superlitet badrum och gjort så - nackdel; Städning "bakom" kabinen blir nästan omöjlig. Vi har bara glasfiberväv på väggarna så kabin är absolut nödvändigt.
Om väggen med röret inte vattenbegjuts så ser jag inte någon stor risk att vattenskada kommer uppstå.
Men sen menar han det är helt omöjligt med duschkabin eller liknande.
Varför jag beskriver hur badrummet är renoverat. Ja det är ju där felet ligger i hur rören sitter i väggen och att det är bara är fogat.BirgitS skrev:
Och så vill både jag och föreningen gärna veta varför rören inte flyttats på eller om det inte går. Det är massa hus som ser likadana ut med rör på samma sätt.
En vet jag är renoverad och där flyttades inte heller rören. Och så försäkringsfrågan.
I mitt fall så gäller ju ingen försäkring. Der har vi ju redan konstaterat
Alltså det är ett jättestort aggregat som de byggt ett stor tillbyggnad utanpå huset. Den går till flera lägenheter. Bostadsrätt. Det är föreningen som äger den och riksbyggen som sköter. Jag har inte ens tillgång till utrymmetH Hallerudsbo skrev:Ja eller 2 st med en säck kärra.
Koppla ur mitt aggregat i min lägenhet
Jag hade förut.
Det stod i badrummet, så jag var tvungen ut med det för att renovera.
Gick fint det.
Kosta en öl till en kompis som hjälpte till.
Man ska va positiv och se lösningar inte problem.
Då blir allt så mycket lättare.
Enklast för dig är att renovera hela badrummet från början så får du det som du vill ha det.
Finns annars många bra lösningar här som duger i flera år framåt.
Har nu skrapat bort det svarta i den trasiga svetsfogen. Bakom är uppviket på golvmattan som är svart.
Har fogat hela svetsfogen med transparant silikonlim. Kilto clear det är en smp silylpolymer baserad fog.
Det verkar bli tätt i svetsfogen. Har också haft det in den under den lösa mattskarven.
Men försökte foga hålen. Men det gick inte. Rören är ju varma och kalla och fogen som var genomskinlig blev frostfärgad och smulig och fäste inte alls mot metallen dvs kopparrören.
Förslag på annan fog. Eller en som klarar kallt och kopparrör och en som klarar varmt och kopparrör om det krävs 2 olika.
Eller kan man tvätta göra rent röret med något typ aceton innan eller sandpappra det så något fäster bättre
Har fogat hela svetsfogen med transparant silikonlim. Kilto clear det är en smp silylpolymer baserad fog.
Det verkar bli tätt i svetsfogen. Har också haft det in den under den lösa mattskarven.
Men försökte foga hålen. Men det gick inte. Rören är ju varma och kalla och fogen som var genomskinlig blev frostfärgad och smulig och fäste inte alls mot metallen dvs kopparrören.
Förslag på annan fog. Eller en som klarar kallt och kopparrör och en som klarar varmt och kopparrör om det krävs 2 olika.
Eller kan man tvätta göra rent röret med något typ aceton innan eller sandpappra det så något fäster bättre
Du kanske kan vänta tills röret svalnat?M musikhelle skrev:Har nu skrapat bort det svarta i den trasiga svetsfogen. Bakom är uppviket på golvmattan som är svart.
Silikonbaserat lim skulle jag inte lita på, MS-polymer eller polyuretan är bättre.
Tec-7 är ett bra alternativ.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden