Hej.
Efter en natt med -15 grader så har varmvattenröret till handfatet frusit i det nyrenoverade badrummet. Rören går dolt i ytterväggen både till handfat och dusch. Det är ett äldre hus och väggen är ca 20 cm tjock med isolering bestående av packad träull (eller liknande). Nu går rören där istället och jag vet inte hur eller om det lagra in isolering överhuvudtaget. Golvvärme i badrummet är på 25 grader. Med extra element nära väggen i tio timmar ca så släppte isproppen.
Vad finns det för lösningar på detta som är hållbara?
Tänker att det är entreprenörens ansvar men de är inte pigga på att ta åtgärda det (ännu).
Fick förslag om att ha frostvaktkabel men det hjälper nog inte mycket att bara trycka in en kabel i slanghöljet där pexslangen går. Känns inte som en bra lösning.
Har någon råkat ut för liknande?

• Bild av synliga rör och isolering i en vägg med träram samt en blå plugg i ett nyrenoverat badrum som diskuteras i forumet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
K
A alostam skrev:
Hej.
Efter en natt med -15 grader så har varmvattenröret till handfatet frusit i det nyrenoverade badrummet. Rören går dolt i ytterväggen både till handfat och dusch. Det är ett äldre hus och väggen är ca 20 cm tjock med isolering bestående av packad träull (eller liknande). Nu går rören där istället och jag vet inte hur eller om det lagra in isolering överhuvudtaget. Golvvärme i badrummet är på 25 grader. Med extra element nära väggen i tio timmar ca så släppte isproppen.
Vad finns det för lösningar på detta som är hållbara?
Tänker att det är entreprenörens ansvar men de är inte pigga på att ta åtgärda det (ännu).
Fick förslag om att ha frostvaktkabel men det hjälper nog inte mycket att bara trycka in en kabel i slanghöljet där pexslangen går. Känns inte som en bra lösning.
Har någon råkat ut för liknande?
Finns det någon annan lösning än att komplettera isoleringen (om möjligt) och dra värmekabel?

Vill man dra vattenrör inuti väggen i ett äldre hus med sågspånsisolering, så brukar man behöva endera isolera vattenröret särskilt, och/eller lägga en värmekabel längs röret, oavsett rörets material.

I äldre hus med klen isolering brukar man ha rören invändigt i badrum/toalett, för att slippa problem med frusna rör. Vare sig timmerhus eller sågspånsisolerade lämpar sig för rördragning inne i väggen utan extra åtgärder i form av isolering eller värme.

Den kortsiktiga lösningen är att låta kranen rinna lite försiktigt när det går många timmar utan att vattnet används när det är kallt.
Rör kan frysa när det är bara enstaka minusgrader om man reser bort några dagar.
been there done that.

Sa inte entreprenören något om detta med frysrisk när de skulle göra rördragningen i badrummet?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vattenrör får inte gå i ytttervägg på det sättet av just denna anledningen. Hur vattenrör ska förläggas finns beskrivet i Säkert vatten som en byggare ska följa om det ska anses vara fackmannamässigt utfört. Har ni propsat på dolda rör ska detta skrivas som en avvikelse i ert våtrumsintyg.

Du ska i detta läget skriftligt reklamera arbetet och begära att de åtgärdar inom rimlig tid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag hade totalentreprenad på detta jobb och de nämnde inget om någon frysrisk. Jag hade inga direkta synpunkter på hur rören skulle dras, bara att det ska vara riktigt utfört. Mitt krav när badrummet skulle renoveras var att det skulle vara en leverantör med Säker vatten-certifikat och det har dom. Nu kan man säkerligen få problem när huset ska säljas, både med försäkringsbolag och framtida köpare om rören springer läck. Våtrumsintyg har jag inte sett röken av, tyvärr men det ska begäras in.

Tack för snabba svar!

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Krilleman
A alostam skrev:
Jag hade totalentreprenad på detta jobb och de nämnde inget om någon frysrisk. Jag hade inga direkta synpunkter på hur rören skulle dras, bara att det ska vara riktigt utfört. Mitt krav när badrummet skulle renoveras var att det skulle vara en leverantör med Säker vatten-certifikat och det har dom. Nu kan man säkerligen få problem när huset ska säljas, både med försäkringsbolag och framtida köpare om rören springer läck. Våtrumsintyg har jag inte sett röken av, tyvärr men det ska begäras in.
Vad har du för avtal med entreprenören?
Skriftligt?
Står det skrivet någonstans "enligt säkervatten"?

Ja, dom skriver i offerten bl. a. ”Företaget är även certifierad för Säker Vatten installation”

Oavsett vad som står i skriftliga avtal så ska installationen klara normala situationer annars så är det inte fackmannamässigt utfört.
Fackmannen ska veta hur det skall göras eller inte och ska dessutom avråda om det finns risker.
Det gäller även företag som inte är certifierade.

Enda gången som det inte skulle vara utförarens fel i just det här fallet skulle vara om TS uttryckligen sa att rören skall vara just där trots en avrådan.
( jag kom på att det även kan vara en miss från snickaren som glömt att det skulle isoleras bakom rören mot yttervägg. Men totalentreprenör =totalansvar, sedan får de olika yrkesgrupperna tjafsa sinsemellan)

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte annat än hålla med. I offerten står något om ”rör i vägg om möjligt” men jag har inte haft några speciella önskemål där.
Misstänker att dom missat att isolera där. Rören är säkerligen inte isolerade i alla fall. Då skulle det nog varit isolering runt rören redan när jag tog bilden jag lade upp. Jag har fotograferat varje gång något nytt har hänt men var tyvärr inte hemma innan gipsskivan sattes upp.

• Älska
Agge571
  • Laddar…
Ps. Både snickare, VVS och kakelsättare jobbar på samma företag så samarbetet borde fungera. Det är bara elektriker som köptes in.

Måste gnälla lite mer på installationen..

Röris har kraftigt försvårat isolering genom sin klamring av avloppet som kunde gjorts med fixturplåt ist.
Lämnat öppna rörändar så smuts kan komma in..
Som det ser ut på skyddslocket så har avloppböjen dubbelmuff. Hur fick de till tätskiktet mot denna?

A alostam skrev:
Jag kan inte annat än hålla med. I offerten står något om ”rör i vägg om möjligt” men jag har inte haft några speciella önskemål där.
Misstänker att dom missat att isolera där. Rören är säkerligen inte isolerade i alla fall. Då skulle det nog varit isolering runt rören redan när jag tog bilden jag lade upp. Jag har fotograferat varje gång något nytt har hänt men var tyvärr inte hemma innan gipsskivan sattes upp.
Hej
Nej det ska inte vara isolering runt rören utan bakom ut mot yttervägg så rören hamnar på ”varma sidan”
/ Björkskär

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
B Björkskär skrev:
Hej
Nej det ska inte vara isolering runt rören utan bakom ut mot yttervägg så rören hamnar på ”varma sidan”
/ Björkskär
Precis som @Björkskär skriver ska alla vattenrör vara på "varma sidan". Allt annat är felaktigt enligt säkervatten.

Nu ska ju det även tilläggas att "varma sidan" inte finns i äldre byggnader på samma sätt som en nybyggnation.

Regelverket SäkerVatten 2026 är offentligt och öppet för alla att läsa på.
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.