H Hybro skrev:
På och till bl a båtar används Sikaflex i stället för Silicone.

Det senare brukar lossna från underlaget som en slags lös gummipackning med tiden.
Sikaflex fäster mycket bättre, är inte bara min erfarenhet.

Använt Sikaflex på ställen på min segelbåt som varit under vattnet
flera säsonger. Fortfarande tätt och inte helt stumt.
Kolla på användningsområdena på produkten i länken i mitt förra inlägg.

D
Varför limmar du inte bara dit en liten hatt som skyddar likt ett skärmtak ute om du inte tror att du får det tätt. Detta målas upp som världens största problem där varenda byggare, föreningen och förvaltare ska bli inblandade. Detta är enkelt löst, du har fått massa tips tidigare och nu ett till.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H
M musikhelle skrev:
Styrelsen sa när vi tittade igår att den där stora fläkten flyttar man inte på. Mängder med rör, ventilationsrör, kopparrör och sladdar går till den och den är fastbultad i betongen.
Det faller under tekniskt omöjligt eller oskäligt att flytta på vattenrören utan att behöva typ riva ner hela fläktanläggningen.
Kan ju vara därför rören inte är flyttade på.
Hur gör ni den dagen fläkten går sönder och måste bytas ut när man inte kan flytta på den?
River huset och bygger nytt?
Klart man kan flytta om vilja finns men du verkar bara se problem.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Det senare brukar lossna från underlaget som en slags lös gummipackning med tiden.

Länk på sikaflex

M musikhelle skrev:
Jag har ju visat bilder på hur det ser ut och skrivit både om trasig svetsfog och hålen.
Men om det inte går att flytta rören så spelar det ingen roll om jag gör om badrummet.
Rören sitter ändå där de sitter då och sitter inte fast.
Riksbyggen ska skicka hit en rörmokare som ska kolla.
Du verkar ovillig att ta emot råd, allt är omöjligt och orimligt enligt dig. Du har två rör som går genom 2 stora hål. Rören är lösa på baksidan. Kila fast något mellan fläkt aggregatet och rören och fyll hålet med kemankare. Googla så får du se vad det är. Expanderar lite och blir hårdare ön sten. Sen kan du foga dina rör. Förstora inte upp ett ickeproblem nu.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
duschkabin är bästa rådet.
Nör du sen ska renovera flyttar du antingen duschen eller rörens placering ut från väggen (ja det går)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Sika är ett fabrikat med många olika produkter i sitt sortiment, bl a MS polymer och silikon.
Välj en kemikalie i stället före ett fabrikat.

H Hallerudsbo skrev:
Hur gör ni den dagen fläkten går sönder och måste bytas ut när man inte kan flytta på den?
River huset och bygger nytt?
Klart man kan flytta om vilja finns men du verkar bara se problem.
Det kostar nog åtskilliga 10tusen och skruva ner den för att kunna flytta på rören. Låter sig inte göras.
Om den pajar så beställer riksbyggen in reservdelar och lagar den. Alla ventilationsrör flyttas ju inte på dvs man river inte allt. Fläktaggregatet är också ganska nytt

BirgitS BirgitS skrev:
Gör du om badrummet så går det väl dels att flytta duschen till något annat ställe så att rören inte kommer fram i duschen och dels att fixera rören på korrekt sätt mot tätskiktet.
Nä det går inte att flytta på duschen.
Betonggolvet bilades upp och det göts bytt golv med rätt fall och det sattes in ny golvbrunn vid förra renoveringen

BirgitS
M musikhelle skrev:
Nä det går inte att flytta på duschen.
Betonggolvet bilades upp och det göts bytt golv med rätt fall och det sattes in ny golvbrunn vid förra renoveringen
Har du någon ritning över hur badrummets planlösning ser ut?
T.ex. från mäklarprospektet.

Varför beskriver du vad de gjorde vid förra renoveringen, vad ska det bidra med menar du?

TS inställning är att allt är stört omöjligt eller för svårt, det kommer inte finnas ett enda svar i denna tråden som kan råda bot på det. Det är en livsinställningsfråga.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
J
Jag har svårt att tro att det är omöjligt att få in en duschvägg eller en duschkabin. Men det vore intressant att se en planlösning och ett foto på rummet som helhet.

om rören går in i väggen utanför själva duchplatsen så kan en liten "duschväggsbit" göra att inget direkt vatten kommer på skarven och rören, då kommer nog en "lagning" enl tidigare beskrivning att funka.

Är glappet för stort kring rören borde fogskum kunna göra att de hålls mer på plats innan polymeren tillförs.

Om rören viker in i väggen inne i duschutrymmet så krävs nog en kabin, men det finns rätt små och de går att montera på plats "inne" i badrummet - vi har superlitet badrum och gjort så - nackdel; Städning "bakom" kabinen blir nästan omöjlig. Vi har bara glasfiberväv på väggarna så kabin är absolut nödvändigt.

Om väggen med röret inte vattenbegjuts så ser jag inte någon stor risk att vattenskada kommer uppstå.

H
M musikhelle skrev:
Det kostar nog åtskilliga 10tusen och skruva ner den för att kunna flytta på rören. Låter sig inte göras.
Om den pajar så beställer riksbyggen in reservdelar och lagar den. Alla ventilationsrör flyttas ju inte på dvs man river inte allt. Fläktaggregatet är också ganska nytt
Ja eller 2 st med en säck kärra.
Koppla ur mitt aggregat i min lägenhet
Jag hade förut.
Det stod i badrummet, så jag var tvungen ut med det för att renovera.
Gick fint det.
Kosta en öl till en kompis som hjälpte till.
Man ska va positiv och se lösningar inte problem.
Då blir allt så mycket lättare.

Enklast för dig är att renovera hela badrummet från början så får du det som du vill ha det.

Finns annars många bra lösningar här som duger i flera år framåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.