5 163 läst ·
68 svar
5k läst
68 svar
Renoverat badrum med inkommande vattenrör i duschen ej tätt
Får du itne plats med duschkabin kommer det förr eller senare bli en skada där.M musikhelle skrev:Duschkabin får inte plats. Är en kommod med handfat i vägen på andra sidan. Och då måste man ju också ta bort blandaren inne i duschen för att sätta den i kabinen och då blir det ett nytt hål kvar inne i duschen som också ska fyllas med silikon.
Duschvägg i glas är det enda jag kan komma på så rören ut ur vägg hamnar på andra sidan duschväggen och inte får vatten på sig
Så då är det renovering och göra rätt som är vägen fram.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag tror iofs. att det borde gå att "lima fast rören i hålet om du fyller på med silikon. I praktiken blir det tätt. Men för att någorlunda uppfylla kraven så borde ud kunna få en mattläggarfirma att svetsa dit en korrekt "manchett" runt rören. Det går att göra utan att riva några väggar. På samma sätt kan man svetsa den spruckna skarven.
Men en fulreparation kan man göra med silikon, även av skarven. Lägg maskeringstejp på båda sidor om skarven stryk dit tranparent silikon, tag bort tejpen genast, eller iallafall innan silikonet stelnar. I praktiken håller det tätt, kanske inte i 20 år.
Men en fulreparation kan man göra med silikon, även av skarven. Lägg maskeringstejp på båda sidor om skarven stryk dit tranparent silikon, tag bort tejpen genast, eller iallafall innan silikonet stelnar. I praktiken håller det tätt, kanske inte i 20 år.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Är det em massiv vägg av tegel så går det att fylla hålet med MS-polymer. Är det en skalvägg med tomrum i mitten och två tegelväggar så går det alla fylla de två hålen i tegelskalen med MS-polymer. Det går att nå hålet bakom fläktaggregatet med slang/rör som fästs på MS-polymer-patronen.
Jag hade tagit bort rören och dragit in dom i takhöjd istället, sätta upp manchetter eller silicon runt rören.
De gammla hålen får man antingen laga med en bot på kanske 20x20cm eller sätta upp ny matta 1,5m ut ifrån duschhörnet på båda sidor.
Eller duschkabin.
De gammla hålen får man antingen laga med en bot på kanske 20x20cm eller sätta upp ny matta 1,5m ut ifrån duschhörnet på båda sidor.
Eller duschkabin.
Styrelsen sa när vi tittade igår att den där stora fläkten flyttar man inte på. Mängder med rör, ventilationsrör, kopparrör och sladdar går till den och den är fastbultad i betongen.C cotillion skrev:Vill du ha något försäkringsbart så får du göra om tätskiktet i badrummet och flytta rören, det ser inte jättesvårt ut. Att fläktaggregatet är stort är inte ett jättestort problem, det finns stora och starka personer som kan hjälpa till mot betalning .
Om man letar problem så är däremot nästan allt omöjligt.
Det faller under tekniskt omöjligt eller oskäligt att flytta på vattenrören utan att behöva typ riva ner hela fläktanläggningen.
Kan ju vara därför rören inte är flyttade på.
? Varför klet och skit som samlas under och bakom.?O oddan skrev:
Verkar som jag får laga det själv men vet inte hur jag ska laga svetsfogen. Den är för bred för att svetsas om och sådan utrustning harjag inte. För brett också för kemfog och jag måste skära upp svetsfogen och ta bort den trasiga svetsfogen som går sönder zick zack och försöka skrapa bort möglet eller om det är smuts. Och hoppas på att det inte har spridit sig mögel in under mattan på nån av sidorna.
Och hitta något som håller att ha inni glipan som fäster både på mattan och underlaget i glipan.
Och så limma fast mattan som är lös nedtill i 2 dm (längd) på ena sidan fogen och 2x3 cm lös på andra sidan fogen.
Det är inte helt jättelätt.
Och foga hålen
Den trasiga svetsfogen är för bred för att svetsa en ny fog och också för bred för kemfog.H hempularen skrev:Jag tror iofs. att det borde gå att "lima fast rören i hålet om du fyller på med silikon. I praktiken blir det tätt. Men för att någorlunda uppfylla kraven så borde ud kunna få en mattläggarfirma att svetsa dit en korrekt "manchett" runt rören. Det går att göra utan att riva några väggar. På samma sätt kan man svetsa den spruckna skarven.
Vad menas med svetsa fast en manchett?
Hurdan då. Den plastmanchett som sitter där ny är ju lös typ bara ska va snyggt för att dölja hålet
Det tillkommer hela tiden information TS... Du borde ge hela bilden av problemet direkt.
Du har ju fått alternativen nu, fyll igen alltihop med silikon/något annat som föreslagit eller ställ dit en duschkabin.
Att göra någon finare lösning här kommer bara innebära mer jobb utan mindre risk för läcka...
Det är så jag tolkar inläggen i tråden iaf!!
Ska du ha skydd från försäkringen får du göra om badrummet, du kommer aldrig lyckas med något som är nöjda med.
Gillar du inte duschkabin tycker jag du ska göra om badrummet för jag tror inte du kommer sluta tänka på detta om du gör någon annan lösning.....🤔
Du har ju fått alternativen nu, fyll igen alltihop med silikon/något annat som föreslagit eller ställ dit en duschkabin.
Att göra någon finare lösning här kommer bara innebära mer jobb utan mindre risk för läcka...
Ska du ha skydd från försäkringen får du göra om badrummet, du kommer aldrig lyckas med något som är nöjda med.
Gillar du inte duschkabin tycker jag du ska göra om badrummet för jag tror inte du kommer sluta tänka på detta om du gör någon annan lösning.....🤔
Jag har ju visat bilder på hur det ser ut och skrivit både om trasig svetsfog och hålen.Farstatjej90 skrev:
Det tillkommer hela tiden information TS... Du borde ge hela bilden av problemet direkt.
Men om det inte går att flytta rören så spelar det ingen roll om jag gör om badrummet.
Rören sitter ändå där de sitter då och sitter inte fast.
Riksbyggen ska skicka hit en rörmokare som ska kolla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Gör du om badrummet så går det väl dels att flytta duschen till något annat ställe så att rören inte kommer fram i duschen och dels att fixera rören på korrekt sätt mot tätskiktet.M musikhelle skrev:
Du åker till närmsta bygghandel och köper skarvlim för foliesystem på tub för silikonspruta eller aquatät, fyll hålet. Håll tummarna. Allt annat är om jag förstår det rätt otänkbart .M musikhelle skrev:? Varför klet och skit som samlas under och bakom.?
Verkar som jag får laga det själv men vet inte hur jag ska laga svetsfogen. Den är för bred för att svetsas om och sådan utrustning harjag inte. För brett också för kemfog och jag måste skära upp svetsfogen och ta bort den trasiga svetsfogen som går sönder zick zack och försöka skrapa bort möglet eller om det är smuts. Och hoppas på att det inte har spridit sig mögel in under mattan på nån av sidorna.
Och hitta något som håller att ha inni glipan som fäster både på mattan och underlaget i glipan.
Och så limma fast mattan som är lös nedtill i 2 dm (längd) på ena sidan fogen och 2x3 cm lös på andra sidan fogen.
Det är inte helt jättelätt.
Och foga hålen
alt som Claes nämnde, polymer.
Säger inte att det kommer att funka men det känns som att det är ditt enklaste och billigaste alternativ. Annars duschkabin med sk tillfälliga slangar till blandaren. Eller så blåser du ut skiten innan vattnet har letat sig överallt och sabbat mer
Här har du ett lim/tätning som är ypperligt till ditt behov.
https://essve.com/sv/produkter/lim-...atning/byggfog/ess-seal-bond-tatar-och-limmar
https://essve.com/sv/produkter/lim-...atning/byggfog/ess-seal-bond-tatar-och-limmar
På och till bl a båtar används Sikaflex i stället för Silicone.
Det senare brukar lossna från underlaget som en slags lös gummipackning med tiden.
Sikaflex fäster mycket bättre, är inte bara min erfarenhet.
Använt Sikaflex på ställen på min segelbåt som varit under vattnet
flera säsonger. Fortfarande tätt och inte helt stumt.
Det senare brukar lossna från underlaget som en slags lös gummipackning med tiden.
Sikaflex fäster mycket bättre, är inte bara min erfarenhet.
Använt Sikaflex på ställen på min segelbåt som varit under vattnet
flera säsonger. Fortfarande tätt och inte helt stumt.
Redigerat: