God kväll
Har lite funderingar kring hur jag kan stänga av vattnet till badrummet när jag ska riva ut det inför renovering. Här på forumet brukar det finnas mycket bra kunskap så jag chansar att någon kanske har tips och råd.
Det finns inga ballofixer eller avstängningsventiler utöver huvudkranen där vattnet kommer in i huset.
I badrummet finns koppling enligt bif bilder. Det finns tre stycken blandare (dusch, handfat & bastu) samt en toalett.
Övrigt vatten (kök, tvättstuga och badrum 2 finns i andra änden av huset).
Jag tänker att de rör jag ser går enligt följande:
Röd ring - blandare i bastu
Blå ring - blandare handfat
Gul ring - blandare dusch
Grön ring - toalett
Frågor:
Finns det någon risk att vatten går vidare till andra delar av huset i de markerade rören? Dvs de smala rören?
Är det bäst att montera isär vid stamrören och plugga dessa?
Tips på pluggar att plugga rören med, finns det standard mått?
Tacksam för tips
(att ta in rörmokare är absolut ett alternativ men dessa kan ju vara svåra att få tag på med kort varsel😄)
Har lite funderingar kring hur jag kan stänga av vattnet till badrummet när jag ska riva ut det inför renovering. Här på forumet brukar det finnas mycket bra kunskap så jag chansar att någon kanske har tips och råd.
Det finns inga ballofixer eller avstängningsventiler utöver huvudkranen där vattnet kommer in i huset.
I badrummet finns koppling enligt bif bilder. Det finns tre stycken blandare (dusch, handfat & bastu) samt en toalett.
Övrigt vatten (kök, tvättstuga och badrum 2 finns i andra änden av huset).
Jag tänker att de rör jag ser går enligt följande:
Röd ring - blandare i bastu
Blå ring - blandare handfat
Gul ring - blandare dusch
Grön ring - toalett
Frågor:
Finns det någon risk att vatten går vidare till andra delar av huset i de markerade rören? Dvs de smala rören?
Är det bäst att montera isär vid stamrören och plugga dessa?
Tips på pluggar att plugga rören med, finns det standard mått?
Tacksam för tips
(att ta in rörmokare är absolut ett alternativ men dessa kan ju vara svåra att få tag på med kort varsel😄)
Det där är en fördelare. Alla de undre rören är kallvatten och alla de övre varmvatten.
Ta bort hela fördelaren och plugga inkommande vattenrör med lock/propp.Dess köper du på Biltema 😀
Du lossar den genom att skruva stora muttern på klämringskopplingen. Sen kan du lossa mellandelen från fördelaren. Där sätter du sedan nedan täcklock (glöm inte dra åt klämringskopplingen igen sen).
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...gangade-andlock/andlock-hona-34r20-2000061321
Obs! Mät så det är R20
Ta bort hela fördelaren och plugga inkommande vattenrör med lock/propp.Dess köper du på Biltema 😀
Du lossar den genom att skruva stora muttern på klämringskopplingen. Sen kan du lossa mellandelen från fördelaren. Där sätter du sedan nedan täcklock (glöm inte dra åt klämringskopplingen igen sen).
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...gangade-andlock/andlock-hona-34r20-2000061321
Obs! Mät så det är R20
Redigerat:
Klicka här för att svara
