God kväll

Har lite funderingar kring hur jag kan stänga av vattnet till badrummet när jag ska riva ut det inför renovering. Här på forumet brukar det finnas mycket bra kunskap så jag chansar att någon kanske har tips och råd.

Det finns inga ballofixer eller avstängningsventiler utöver huvudkranen där vattnet kommer in i huset.

I badrummet finns koppling enligt bif bilder. Det finns tre stycken blandare (dusch, handfat & bastu) samt en toalett.
Övrigt vatten (kök, tvättstuga och badrum 2 finns i andra änden av huset).

Jag tänker att de rör jag ser går enligt följande:
Röd ring - blandare i bastu
Blå ring - blandare handfat
Gul ring - blandare dusch
Grön ring - toalett

Frågor:
Finns det någon risk att vatten går vidare till andra delar av huset i de markerade rören? Dvs de smala rören?

Är det bäst att montera isär vid stamrören och plugga dessa?

Tips på pluggar att plugga rören med, finns det standard mått?

Tacksam för tips
(att ta in rörmokare är absolut ett alternativ men dessa kan ju vara svåra att få tag på med kort varsel😄)

• Rörsystem i badrum med kopplingar, märkt med färgade ringar för dusch, handfat, bastublandare och toalett. Inga avstängningsventiler syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en fördelare. Alla de undre rören är kallvatten och alla de övre varmvatten.

Ta bort hela fördelaren och plugga inkommande vattenrör med lock/propp.Dess köper du på Biltema 😀

Du lossar den genom att skruva stora muttern på klämringskopplingen. Sen kan du lossa mellandelen från fördelaren. Där sätter du sedan nedan täcklock (glöm inte dra åt klämringskopplingen igen sen).

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...gangade-andlock/andlock-hona-34r20-2000061321

Obs! Mät så det är R20

Redigerat:
  • Gilla
Maghog01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.