27 965 läst ·
201 svar
28k läst
201 svar
Redan mögel i krypgrund?!??
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
För mig skulle det ju inte hjälpa att avfukta och leda ut fukten på marken, när det är mestadels regnvatten som tar sig in i krypgrunden. Tror det skulle bli betydligt bättre om man fick utbyggnader på tre sidor av huset och kan leda ut vattnet 2-3 meter från huset istället.S svestr skrev:Leder ut vattnet med en slang genom ett hål i plasten på marken. Det blir inga större mängder vatten. Har singel på marken. Så här års så finns det vatten 1 dm under singeln under hela huset. Dräneringen ligger på det djupet. Man kan tro att vattenytan bidrar men jag har konstaterat att det är skillnaden i temperatur mellan luften i krypgrunden och temperaruren och fuktmängden utomhus som avgör hur mycket avfuktarna måste gå. Det sipprar in varm fuktig luft genom grunden. Plasten på marken hälper till. Nu på våren är det kondens på undersidan av plasten. Sen är mina hus ovanligt utsatta 240 meter från Östersjön. Jag har 3 grannar med äldre hus som till slut ramlat genom golvet. Allt var uppruttet. Dom har nog aldrig varit under grunden och kollat. Grannarna rev ut allt och gjorde om bjälklaget. Men... dom har inte monterat avfuktare. Vissa lär sig aldrig.
Om jag väljer att köpa en sorptionsavfuktare så räcker kanske denna typ gott och väl?!??
https://ventilation.se/sv/products/...MIwLbv0LXUkwMVVliRBR3_DgTDEAQYCyABEgJm9fD_BwE
https://ventilation.se/sv/products/...MIwLbv0LXUkwMVVliRBR3_DgTDEAQYCyABEgJm9fD_BwE
Produkter som diskuteras: "fresh-d-800"
Avfuktare D-800 Fresh
För vind och krypgrund upp till 80m²
6 995 kr inkl moms
Läs mer
Börja med att mäta temperatur och luftfuktighet under 1 år innan du köper något som kräver installation.H Husärlivet skrev:
Är medeltemperaturen under året lägst 5 grader så går det alldeles utmärkt att använda en vanlig konden avfuktare. Om du ser till att plasten är helt tät på marken kommer det troligen vara små mängder vatten från avfuktaren som behöver tömmas.
Täta plasten och sätt in en kondensavfuktare som du kan styra via wifi/app.
Billigt och löser problemet.
Och vill du ha koll så sätter du mätare mot trossbotten i hörnor.
T.ex. dessa produkter:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13954244
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3413983
Billigt och löser problemet.
Och vill du ha koll så sätter du mätare mot trossbotten i hörnor.
T.ex. dessa produkter:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13954244
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3413983
Rekommenderar en Acetec sorbtionsavfukare som ändock först hade ett fabrikationsfel, som smidigt löstes av supporten🫡
Fick ett nytt kretskort omgående.
Fick även direkt information varför och hur jag valde styrparametrar.
Min avfuktare placerades i en hörn, i krypgrunden. Från detta hörn går en slang med frånluft, rakt genom "stenfoten".
Och så slangar till de övriga hörnen. Blir ordentligt avfuktat.
Boyta 128 m2.
Avfuktaren har flera inställningsmöjligheter och även en trådbunden display, som visar status, temp, rf och något mer.
Avfuktar när fuktnivån blir 70 % rf eller högre.
Helt nöjd!
Fick ett nytt kretskort omgående.
Fick även direkt information varför och hur jag valde styrparametrar.
Min avfuktare placerades i en hörn, i krypgrunden. Från detta hörn går en slang med frånluft, rakt genom "stenfoten".
Och så slangar till de övriga hörnen. Blir ordentligt avfuktat.
Boyta 128 m2.
Avfuktaren har flera inställningsmöjligheter och även en trådbunden display, som visar status, temp, rf och något mer.
Avfuktar när fuktnivån blir 70 % rf eller högre.
Helt nöjd!
Redigerat:
Just det jag vill slippa tömma. Vill ej heller att vattnet ska ut under plasten på marken. Där av tänker jag ingen vanlig konensavfuktarePjosk75 skrev:
Börja med att mäta temperatur och luftfuktighet under 1 år innan du köper något som kräver installation.
Är medeltemperaturen under året lägst 5 grader så går det alldeles utmärkt att använda en vanlig konden avfuktare. Om du ser till att plasten är helt tät på marken kommer det troligen vara små mängder vatten från avfuktaren som behöver tömmas.
Behöver du avfuktare efter du tätat plasten?H Husärlivet skrev:
Nä det vet du inte eftersom du inte tätat plasten och mätt över tid.
Köp inte och installera något du kanske inte behöver!
Det ser ut som du inte har någon dränering. Den skall ligga minst med överkant under sulan och vara ansluten till minst stenkista.H Husärlivet skrev:Hejsan alla husägare!
Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätare och mäta något år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälp!!