H Hasse52a skrev:
Plasten ska sluta c:a 2dm från grundmurarna...
Vart har du fått det ifrån?

H Hybro skrev:
Vart har du fått det ifrån?
När jag byggde 2006 så sas det att plasten skulle sluta 30 cm från sulan. Anledning var då att fukten inte skulle kunna sugas upp i konstruktionen. Var en nybyggd skola i mitt område som fick problem med just det efter några år.

Ser det nämns titt som tätt att plasten ska vikas upp och limmas mot sula, grundmur, sockel e t c, för att inte fukt ska komma upp i krypgrunden.

Blir som ett får mellan två hötappar...

• Gilla
John-Ingvar Turesson
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
När jag byggde 2006 så sas det att plasten skulle sluta 30 cm från sulan. Anledning var då att fukten inte skulle kunna sugas upp i konstruktionen. Var en nybyggd skola i mitt område som fick problem med just det efter några år.
Det visade sig vara tokigt att låta fukt stiga upp så numera ska plasten vara ända mot väggen, eller fästas 15 cm upp på väggen.

https://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund-torpargrund.htm

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det finns många åsiker om kondensavfuktare respektive sorptionsavfuktare. Har båda under mitt hus. Köra bara kondensavfuktaren numera. Energiåtgången är en 5:e del mot sorptionsavfuktaren. Se bild. Y-axel relativ fuktighet. X-axel temperatur. Röda området = mögelrisk. Grafen visar senaste veckan men jag har mätdata sen 2015.
Graf som visar relativ fuktighet och temperatur. Det röda området indikerar mögelrisk. Punkter visar mätdata under en vecka, låg kondensrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
S svestr skrev:
Jag vet att det finns många åsiker om kondensavfuktare respektive sorptionsavfuktare. Har båda under mitt hus. Köra bara kondensavfuktaren numera. Energiåtgången är en 5:e del mot sorptionsavfuktaren. Se bild. Y-axel relativ fuktighet. X-axel temperatur. Röda området = mögelrisk. Grafen visar senaste veckan men jag har mätdata sen 2015.
[bild]
Är energiåtgången stor procentuellt sett för hela fastigheten? Har du kWh på en mån?

Om jag minns rätt sänkte jag förbrukningen med ca 1500 kWh per år med kondensavfuktaren . Ytan är 75 kvm. Höjd i utrymmet 1 meter. Plast på mark. Alla ventiler igensatta. Huset ligger 240 meter från Östersjön så avfuktaren går året runt. En sorptinsavfuktare värmer bort fukten med ett elelement. En kondensavfuktare är som en värmepump där man nyttjar den kalla delen. Min Woods kondensavfuktare drar 100 Watt. Sorptionsavfuktaren drar ca 2000 Watt vid de tillfällen då luftströmmen vänds ut genom väggen. Sen drar den väldigt lite under avfuktningscykeln. Har en Woods kondensavfuktare och en Acetec sorptionsavfuktare. Båda avfuktar lika bra. Sen finns det andra roterande avfuktare som drar en massa el hela tiden. En sån vill man inte ha med dagen elpriser.

Men det är inte "normalt" att de avfuktar dygnet runt. Min sorptionsavfuktare som jag skrev tidigare går i snitt ca 3h per dygn.
Jag tror inte jag skulle märka av det på elräkningen i förhållande till alla andra elkostnader. Dessutom kommer det mesta i min grund från dagvatten, så om jag kan minska det ännu mer än idag genom ex utbyggnader, dränering. Skulle jag kanske vara nere på 2h per dygn.
Jag har ett väldigt gammalt hus, så det är inte på något sätt optimalt heller.

S svestr skrev:
Om jag minns rätt sänkte jag förbrukningen med ca 1500 kWh per år med kondensavfuktaren . Ytan är 75 kvm. Höjd i utrymmet 1 meter. Plast på mark. Alla ventiler igensatta. Huset ligger 240 meter från Östersjön så avfuktaren går året runt. En sorptinsavfuktare värmer bort fukten med ett elelement. En kondensavfuktare är som en värmepump där man nyttjar den kalla delen. Min Woods kondensavfuktare drar 100 Watt. Sorptionsavfuktaren drar ca 2000 Watt vid de tillfällen då luftströmmen vänds ut genom väggen. Sen drar den väldigt lite under avfuktningscykeln. Har en Woods kondensavfuktare och en Acetec sorptionsavfuktare. Båda avfuktar lika bra. Sen finns det andra roterande avfuktare som drar en massa el hela tiden. En sån vill man inte ha med dagen elpriser.
Vilken modell av Woods kondensavfuktare använder ni.

Så här ser elförbrukningen ut senaste 24 timmarna. Det är en sommarstuga med 2 hus. Vi har 15 grader i huset just nu. 8,5 grader i krypgrunden. 9,3 grader ute. Routrar kameror och annat förbrukar 10 Watt. 2 kondensavfuktare. En under varje hus. Drar 100 Watt styck.

Graf över elförbrukningen i en sommarstuga med två hus under senaste 24 timmarna, inklusive temperaturvariationer ute och i krypgrunden.
Skapa konto

Hur leder du ut kondensvattnet ur krypgrunden? Är det inbyggd pump?

Woods är den minsta modellen som gick att köpa för 15 år sen. Motsvarar kanske Woods 22 idag. Sen är styrningen på alla avfuktare rätt kass så jag kompletterade med en hygrostat som tar hänsyn till både temperatur och relativ fuktighet. https://www.lfs-web.se/produkt-kategori/hygrostat/
Hade jag valt styrning idag så hade jag gjort det enklare med Shelly. Shellys app är otroligt bra.
https://www.styrahem.se/p/928/termo...art-wifi-blu-skarm-shelly-plus-ht-gen-3-black
och
https://www.styrahem.se/p/3681/fjar...fi-bluetooth-matter-mjs-shelly-plus-g3-plug-s

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Leder ut vattnet med en slang genom ett hål i plasten på marken. Det blir inga större mängder vatten. Har singel på marken. Så här års så finns det vatten 1 dm under singeln under hela huset. Dräneringen ligger på det djupet. Man kan tro att vattenytan bidrar men jag har konstaterat att det är skillnaden i temperatur mellan luften i krypgrunden och temperaruren och fuktmängden utomhus som avgör hur mycket avfuktarna måste gå. Det sipprar in varm fuktig luft genom grunden. Plasten på marken hälper till. Nu på våren är det kondens på undersidan av plasten. Sen är mina hus ovanligt utsatta 240 meter från Östersjön. Jag har 3 grannar med äldre hus som till slut ramlat genom golvet. Allt var uppruttet. Dom har nog aldrig varit under grunden och kollat. Grannarna rev ut allt och gjorde om bjälklaget. Men... dom har inte monterat avfuktare. Vissa lär sig aldrig.

Redigerat:
F
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Dessa har fått bra i test. [länk] har dem själv.
800kr herregud.

S svestr skrev:
[bild]
Jupp, vår 20 år gamla kondensavfuktare fungerar fortfarande fint. Förbrukar ca 500kwh per år för 120 kvadrat kryp.
Graf över elkonsumtion och luftfuktighet från en app mellan 3-4 april, visande fluktuationer i Nous Plug 01 Power och Aqara Temp Hum 02 Humidity.
Skapa konto

F Fideliox skrev:
800kr herregud.

Jupp, vår 20 år gamla kondensavfuktare fungerar fortfarande fint. Förbrukar ca 500kwh per år för 120 kvadrat kryp.
[bild]
En bland de billigare om du önskar en något sånär pålitlig och med tre fjärrsensorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.