O T
Förvånande att ingen klagat på kabelklamringen i bild 1.🙄

BT

Redigerat:
Jag har grundlaggt minst 150 varmgrunder som är välisolerade
Se varmgrund Isolergrund från Laholm
Jag har aldrig fått några klagomål

Y YDX skrev:
Det ser ut som du inte har någon dränering. Den skall ligga minst med överkant under sulan och vara ansluten till minst stenkista.
Alla stuprör leder till en stor dagvattenbrunn 5 meter från huset. Den är jätte stor och sväljer vattnet väldigt bra vid stora skyfall.

H Hybro skrev:
O T
Förvånande att ingen klagat på kabelklamringen i bild 1.🙄

BT
Nu frågar jag om fukt och inte något om el tyvärr. All el är installerad av behörig elektriker från PMA! Jag fick om jag ville klamra fast i grunden sa dom. Tog det jag hade hemma👍🏼

Ja, ja... En bräda under kabeln att klamma mot.... Vore bra.

Menade absolut inte att klanka på installationen.
Snarare varna för forumrävar, som snart hör av sig...

Redigerat:
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Du verkar vara den enda som bryr sig. 😉

• Gilla
saiter
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, ja... En bräda under kabeln att klamma mot.... Vore bra.

Menade absolut inte att klanka på installationen.
SKall det vara tätt måste man plasta in hela vägen upp och tejpa skarvar .all betong suger fukt .dränering borde fungera om det är rätt utfört .annars sätter man en venil i varje gavel det skall lukta friskt när man kryper ner.sen hoppas man att masoniten är anpassad för ändamålet .annars suger den också fukt .hade satt ventiler att börja med.

H Husärlivet skrev:
Har hört att man inte ska ha ventilation i krypgrund. Läst även på forumet att folk bommar igen sina ventiler i krypgrunden nämligen…..
Ja det finns väl två skolor (som jag vet) om detta antingen vädra med luckor eller täta o ha undertryck. Vad man i alla fall inte vill ha är väl att en tex fläkt som drar in varm fuktig luft på sommaren. Men men. Jag hade krypgrund o mitt gamla hus stod på sand . Ventiler ca 4-5 st o plast som du och det fungerade perfekt inge fukt. Jag hade även en liten kanal fläkt som fick gå mest hela året för att snurra luften lite. Ingen källarlukt eller fukt.

Undrar hur mycket klokare TS har blivit av denna tråd?

Nu är det väl ungefär 50/50 gällande ventiler eller ej.

Finns det verkligen ingen fakta i frågan? Bara en massa åsikter?

• Gilla
  • Älska
saiter och 2 till
  • Laddar…
Faktan är att skall du ha tätt måste det vara helt tätt.annars venilation .plast i botten är rätt.

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Fakta är att om man inte mäter i den aktuella grunden så vet man inget... Förhållandena kan skilja oerhört mellan olika grunder/platser och därför finns det inte en sanning som alltid passar. Jag betvivlar inte de som tvärsäkert beskriver vad som passat dem. Det betyder dock inte att det är en lösning som alltid är rätt.

• Gilla
Jari Kaivola och 3 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Undrar hur mycket klokare TS har blivit av denna tråd?

Nu är det väl ungefär 50/50 gällande ventiler eller ej.

Skiter i ventiler faktiskt. Gör som en skrivit tidigare. Limma plasten mot grunden så det blir så tätt som möjligt. Tejpar skarvarna på trossbotten. Ner med en hygrometer. Avvaktar. Eventuelt skaffar en avfuktare! Allt annat är inte aktuellt med isolering eller dylikt

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
"Finns det verkligen ingen fakta i frågan?"

- Så det är alltså inte fakta det jag skrivit?
Välkommen på besök.

Bra val. Med vitt pulver som du har så bör den relativa fuktigheten ligga upp mot 80 till 90 % vilket inte är bra på sikt. Utan ventiler får du en varmare krypgrund och samtidigt mindre energiförluster. I min mindre gästuga som är byggd 2014 så la jag isolering mot marken. I det större huset som är byggt 2001 liger markduk och plast. Isoleringen gjorde ingen som helst skillnad. Avfuktarna går lika mycket i båda husen. Jag är väldigt säker att fukten kommer utifrån genom grunden då avfuktarnas gångtid påverkas starkt av skillnaden i temperatur under huset och utetemperatur och väder. En kall solig dag under hösten behövs inte avfuktarna. En fuktig dag på sommaren går avfuktarna dygnet runt. Berätta gärna vad du får för mätvärden.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Acetec PD250

Vald inställning mars
70 - 71 % rf, 9 grader i grunden, faktiskt kallast på året i grunden, mars månad.

Blötsnö + 2 grader ute.

Avfuktaren avstängd nu.

Kör igång när tempen och/eller fuktigheten ökar.

Ca 2 kW/dag. Sista 41 dagarna, d v s sen slutet av februari.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.