27 832 läst ·
201 svar
28k läst
201 svar
Redan mögel i krypgrund?!??
En god vän byggde ut sitt hus som stod på torpargrund, ej uppvärmd och helt oventilerad och ingen lucka. I samband med golvomläggning kunde vi kika ner. Ingen plast på backen eftersom kåken byggdes på 20-talet. Snustorrt. Spillträ kvarlämnat nere på backen var helt oanfrätt och hade lika gärna kunnat ha ramlat ner där i går. Han lade byggplast på ändå (om jag minns rätt) men lät den vara i övrigt.
Mitt förslag: lägg ner några obehandlade träbitar här och där som kan skvallra om det blir påväxt. Inspektera dessa bitar nästa år. Du behöver inte mäta och hålla på. (Detta var ett bra tips jag fick av en besiktningsman för många år sen.)
Först om du har problem behöver du göra något.
Mitt förslag: lägg ner några obehandlade träbitar här och där som kan skvallra om det blir påväxt. Inspektera dessa bitar nästa år. Du behöver inte mäta och hålla på. (Detta var ett bra tips jag fick av en besiktningsman för många år sen.)
Först om du har problem behöver du göra något.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Har uppfattat det som att gamla grunder fungerar bättre tack vare värmeläckaget nedåt. Numera ska/måste man ju isolera golv, väggar och tak så att den stackars utsidan av huset inte får åtnjuta någon upptorkande värme inifrån.
Tror läget spelar mer roll. Förr så byggde man torparegrund på rätt plats. Nu med modern avfuktning så kan man ha kryp även i träskmark.Magnus E K skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Nja, man byggde på icke odlingsbar mark, vilket ofta var just rätt plats. Idag borde man fortfarande bygga på rätt plats så man inte är beroende....F Fideliox skrev:
/W
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Vad är ditt argument till att inte investera i en sorptionsavfuktare när man kan det och får ett garanterat bra resultat? Jag hade gjort det på alla hus med krypgrund om förutsättningarna finns. Det är ingen stor kostnad.J JohnnyEkan skrev:
Problem kan uppstå även i 100år gamla hus eftersom de ofta inte används på samma sätt idag som tidigare.
Jag eldar ex i min vedspis varje dag jag är i ett hus på vinterhalvåret, men jag är inte där varje dag, som kan vara en förutsättning för en bättre fungerande grund.
Det finns många nyare grunder också som är felkonstruerade, vilket troligen är en budgetlösning ledd av konkurrens.
Dränera grunden och bygg om till ”varmgrund ”H Husärlivet skrev:Hejsan alla husägare!
Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätare och mäta något år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälp!!
Hmm, känns som det är många som inte har koll!H Husärlivet skrev:Hejsan alla husägare!
Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätare och mäta något år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälp!!
Det ska vara frigolit/markskiva under plasten, plasten ska gå hela vägen upp på väggarna och vara tät i anslutningen till trossbotten. Sedan behövs det en sorptionssvfuktare som styr luftfuktigheten i torpargrunden sk varmgrund.
Annars riskerar man mögel!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Mitt hus ligger i en skogsslänt.
Byggt 81. Ordentlig dränerad.
Sk Ytonggrund på gjuten sula.
Stenfoten av Ytongbalk på högkant.
Ovan på stenfoten liggande spontade 4 m Ytongbalk.
Plastfolie på marken, sorbtionsavfuktaren som jobbar när det behövs.
Små springor och minimala öppningar mellan stenfot och "golvbjälkarna" släpper in luft. D v s inga ventiler i övrigt.
Varför skulle det bli bättre med marktäckande frigolitskivor i grunden?
Byggt 81. Ordentlig dränerad.
Sk Ytonggrund på gjuten sula.
Stenfoten av Ytongbalk på högkant.
Ovan på stenfoten liggande spontade 4 m Ytongbalk.
Plastfolie på marken, sorbtionsavfuktaren som jobbar när det behövs.
Små springor och minimala öppningar mellan stenfot och "golvbjälkarna" släpper in luft. D v s inga ventiler i övrigt.
Varför skulle det bli bättre med marktäckande frigolitskivor i grunden?