27 832 läst ·
201 svar
28k läst
201 svar
Redan mögel i krypgrund?!??
Vill du bara ha en koll på temperatur och luftfuktighet så duger en från Biltema.
Vill du kunna läsa av värdena på en annan plats i huset så har Clas Ohlson en väderstation med 3 trådlösa mätare. Nackdelen med denna är att alla mätvärden nollställa varje natt, och inget går att exportera.
Har du någon av alla smarta system redan så kolla vad som går att koppla ihop med det. Till exempel Tapo, Ikea eller Aqara.
I de flesta av dessa så sparas alla mätvärden och kan exporteras.
Vill du kunna läsa av värdena på en annan plats i huset så har Clas Ohlson en väderstation med 3 trådlösa mätare. Nackdelen med denna är att alla mätvärden nollställa varje natt, och inget går att exportera.
Har du någon av alla smarta system redan så kolla vad som går att koppla ihop med det. Till exempel Tapo, Ikea eller Aqara.
I de flesta av dessa så sparas alla mätvärden och kan exporteras.
Jag har en avfuktare i krypgrunden som är inställd på 55%. Har tänkt ta mig tid snart och lägga in isoreflekt med ångspärr så avfuktare inte behöver jobba lika mycket, har ej problem med radon eller vattenpölar. Du bör inte ha någon luftspalt eller något utan täta igen allt och ställ in en liten avfuktare men inbyggd hygrostat, skapa undertryck i krypgrunden så slipper du få ett "sjukt" hus med jordlukt.H Husärlivet skrev:Hejsan alla husägare!
Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätare och mäta något år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälp!!
Produkter som diskuteras: "isoreflekt"
Isoreflekt krypgrundsisolering 1,2x40 m Drybox
Marktäckning 48 kvm
2 799 kr inkl moms
Läs mer
Hur har du kommit fram till 55% som inställning? För det är lågt.J jimpan93 skrev:Jag har en avfuktare i krypgrunden som är inställd på 55%. Har tänkt ta mig tid snart och lägga in isoreflekt med ångspärr så avfuktare inte behöver jobba lika mycket, har ej problem med radon eller vattenpölar. Du bör inte ha någon luftspalt eller något utan täta igen allt och ställ in en liten avfuktare men inbyggd hygrostat, skapa undertryck i krypgrunden så slipper du få ett "sjukt" hus med jordlukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:Ja det har bara känts bra med det😅 det är bara 10 grader så jag behöver inte det men han son hade tidigare huset hade inte märkt att den var sönder den tidigare så han ställde den på max och jag har skruvat ner den lite men absolut det är väldigt lågt och onödigt!K Kane skrev:
Som andra sagt skaffa en mätare.
För egen del låg jag lite högt och tätade ventilerna och slängde ner en Woods kondensavfuktare i grunden för 10 år sen. Det har fungerat bra. Man kan debattera typ av avfuktare, men vid de tillfällen avfuktaren faktiskt behövs i min grund, dvs när det är varmare i grunden, så funkar kondensavfuktare ok. Men det beror såklart på vilken temp du har i din grund.
För egen del låg jag lite högt och tätade ventilerna och slängde ner en Woods kondensavfuktare i grunden för 10 år sen. Det har fungerat bra. Man kan debattera typ av avfuktare, men vid de tillfällen avfuktaren faktiskt behövs i min grund, dvs när det är varmare i grunden, så funkar kondensavfuktare ok. Men det beror såklart på vilken temp du har i din grund.
Klassiker är att man har ventiler.
Sätter igen de på våren och öppnar på hösten.
Det gjorde jag likt föregående ägare gjort sen 1966. Det var fint under när vi flyttade 2009.
Besiktningsmannen rekommenderade avfuktare, vet inte varför då det bevisligen funkat fint utan i över 40 år.
Sätter igen de på våren och öppnar på hösten.
Det gjorde jag likt föregående ägare gjort sen 1966. Det var fint under när vi flyttade 2009.
Besiktningsmannen rekommenderade avfuktare, vet inte varför då det bevisligen funkat fint utan i över 40 år.
Fick exakt lika i min grund som inte hade några ventiler.
Vart rekommenderad 2 alternativ, ta upp ventiler eller isolera grundmuren inv med cellplast och blåsa in isolerkulor så det blir en såkallad varmgrund.
Jag borrade in 2 ventiler och nu har det hållit sig under 70%rf senaste året.
Vart rekommenderad 2 alternativ, ta upp ventiler eller isolera grundmuren inv med cellplast och blåsa in isolerkulor så det blir en såkallad varmgrund.
Jag borrade in 2 ventiler och nu har det hållit sig under 70%rf senaste året.
Ingen ventilation, ingen värme och ingen avfuktning är ett ganska säkert recept på problem. Även om du har plast som motverkar markfukt så kommer en del fukt att ta sig förbi och eftersom du inte avfuktar eller ventilerar bort den så kommer den relativa fuktigheten att öka tills den nått en stabil nivå.
Alternativ 1: Installera avfuktare. Det kommer att lösa dina problem men det kostar pengar.
Alternativ 2: Ventilationsöppningar. Billigt men det gäller att få "lagom" ventilation. Lyssna inte på de som tvärsäkert säger att du ska öppna och stänga ventiler en viss tid på året så är problemet löst. Det kanske fungerar för deras hus, men det innebär inte att det behöver göra det för ditt. Det är komplext och även om man gör avancerade beräkningar för aktuella temperaturer och relativ fuktighet så finns det en parameter i form av hur grundens temperatur påverkas på sikt.
Alternativ 1: Installera avfuktare. Det kommer att lösa dina problem men det kostar pengar.
Alternativ 2: Ventilationsöppningar. Billigt men det gäller att få "lagom" ventilation. Lyssna inte på de som tvärsäkert säger att du ska öppna och stänga ventiler en viss tid på året så är problemet löst. Det kanske fungerar för deras hus, men det innebär inte att det behöver göra det för ditt. Det är komplext och även om man gör avancerade beräkningar för aktuella temperaturer och relativ fuktighet så finns det en parameter i form av hur grundens temperatur påverkas på sikt.
Jag har dom här ZigBee som funkar fintH Husärlivet skrev:
https://www.m.nu/sensorer-zigbee/te...kZzAkdDE3NzUxMzg5MjckajI4JGwwJGgxODE3NzcxODg0
Har jämfört med andra genom åren som blivit utbytta allt eftersom såsom Oregon, Telldus, Nexa mfl. Har även jämfört dessa SONOFF med värdena från mina Verisure Brandvarnare och dom visar väldigt lika värden
Nu har jag en egen special lösning baserad på Node-RED och där loggar jag datat och beräknar deltat till daggpunkten både för kallvinden och krypgrunden. Gjort så i många, många år och aldrig fått någon kondensutfällning. Fuktkvoten i virket brukar ligga runt 15% när jag kollar med den typen av mätinstrument
Intressant är att det svänger mest på kallvinden, mer stabilt och mindre variation i grunden (vi har tex aldrig minusgrader där även mitt i kallaste vintern)
Skulle nog satt ventiler. Vi har ventiler överallt och det har fungerat i 100 år. Någon liten fuktfläck eller mögel kan ju komma och gå. Viktigaste är nog att ha koll över tid. Vänta med avfuktare.
Ska prova in med en ventil till varje fack. Grunder har en stödmur i mitten. Facket som är närma luckan är helt fri från vitt damm på trossbotten. Kanske ventileras från luckan tänker jag. Andra facket är det bara längst bort i en hörna. Där tänker jag då att jag placerar en justerbar ventilJ JohnnyEkan skrev:
Kan någon ge tips på vad för sorts ventil man kan sätta? Tänker om man börjar med 80 diameter och så man kan justera flödet inne i grunden. Grunden är på 30 kvm delat på 2 fack, stödmur i mitten. Sen tänkte jag sätta en i luckan in till grunden också. Så dom är typ diagonalt mot varandra kontra grunden
Såg även någon som bara hade justerbar ventil på utsidan av grunden. Kanske är det bästa? Slipper man krypa omkring och paja plasten nere i grunden?H Husärlivet skrev:Kan någon ge tips på vad för sorts ventil man kan sätta? Tänker om man börjar med 80 diameter och så man kan justera flödet inne i grunden. Grunden är på 30 kvm delat på 2 fack, stödmur i mitten. Sen tänkte jag sätta en i luckan in till grunden också. Så dom är typ diagonalt mot varandra kontra grunden