Den första sunda åtgärden har redan föreslagits. Helt korrekt att först mäta, sedan analysera och först därefter ev åtgärd
Klart som korvspad

• Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Den första sunda åtgärden har redan föreslagits. Helt korrekt att först mäta, sedan analysera och först därefter ev åtgärd
Klart som korvspad
Kan man göra det enkelt med ny plast och lägga sand som köps på säck, uppe på plasten längs med grundsulan? Eller sand är med fuktkänsligt? Känns enklare än att limma plasten på sulan? Sedan mäta och avvakta med både ventiler och avfukare

K krambriw skrev:
Klart som korvspad
Fuktmätare att rekommendera? Tänker jag vill ha en med batteri och kanske 2-4 mätstationer där nere och app i mobilen vore smidigt

F
H Husärlivet skrev:
Har hört att man inte ska ha ventilation i krypgrund. Läst även på forumet att folk bommar igen sina ventiler i krypgrunden nämligen…..
Bara om du aktivt avfuktar.

Ja några mätpuckar är inte fel att ha.

F
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Beroende på modell så droppar det med i en liten behållare som behöver tömmas ofta eller ut via en slang som leds under plasten, eller ned i en större behållare som behöver tömmas mer sällan
Min går direkt till avloppet.

H Husärlivet skrev:
Hejsan alla husägare!

Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätare och mäta något år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälp!!
Finns två hållbara alternativ som jag ser det. Avfuktare som tar läckage från mark fukt eller varmgrund som ökar temperatur i grund.

Kör själv varmgrund i 16 år nu och slipper den extra driftkostnaden för avfuktare och underhållsfritt.

Det mesta är redan gjort så det som behövs är att sätta 50-70 mm eps skivor på grundmuren och installera en 100mm kanalfläkt genom grundmuren.

H Husärlivet skrev:
Har hört att man inte ska ha ventilation i krypgrund. Läst även på forumet att folk bommar igen sina ventiler i krypgrunden nämligen…..
Ja man måste veta vad man ska ventilera bort

Under plasten är det 100% RF o då kan det vara kondens där men det är plastens uppgift att Förhindra markfukten komma upp i grunden.
Masonit skulle vara lite överlappande men du kan tejpa skarvarna.

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag håller inte med om det är rätt utfört. Tätar du grunden så rekommenderas tex kondensavfuktare av många experter (vattnet kan ledas ner under plasten via kondensslangen)
Kondensavfuktare är inte gjorda för att arbeta i kalla temperaturer 0-10grader

• Gilla
Eric Edström 85
  • Laddar…
Att mäta RF i grunden säger inte så mycket, den varierar med vädret
Fuktkvot i virket är mer givande.

J Jari Kaivola skrev:
Att mäta RF i grunden säger inte så mycket
Helt korrekt. Läs mitt inlägg (långt) tidigare i tråden. Ofta används höga RF värden till att skrämma upp folk, ""Katastrof, du riskerar att få hela grunden full med mögel..." och så säljer man på folk diverse lösningar

K krambriw skrev:
Men dom kostar mycket mer
Finns från ca 10.000, även här på forumet. Jag har en dyrare modell i min krypgrund, haft den i över 10år, det tog ca 7-8år att få ner fukthalten, nu går den ca hälften så många timmar per år som när den var ny.
Den går effektivt under 100h/mån dvs 3h per dag. Märker inget av kostnaden.

Det ser inte så farligt ut att några akuta åtgärder behövs. Prio ett är att mäta och logga temperatur och RH över minst ett år. Sen vet man betydligt mer om vad som eventuellt behöver göras.

• Gilla
Ingvar 58
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser inte så farligt ut att några akuta åtgärder behövs. Prio ett är att mäta och logga temperatur och RH över minst ett år. Sen vet man betydligt mer om vad som eventuellt
useless useless skrev:
Det ser inte så farligt ut att några akuta åtgärder behövs. Prio ett är att mäta och logga temperatur och RH över minst ett år. Sen vet man betydligt mer om vad som eventuellt behöver göras.
har du tips på vettigt hygrometer?

Har ni en eldstad som tar luft från grunden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.