K krambriw skrev:
Jag håller inte med om det är rätt utfört. Tätar du grunden så rekommenderas tex kondensavfuktare av många experter (vattnet kan ledas ner under plasten via kondensslangen)
Varför ska du ha avfuktare om det inte behövs?
Många av dessa experter säljer också avfuktare. Undra varför dom tycker att det är bra?!

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Acetec Sorptionsavfuktare har jag.

Om du väljer en sådan så behöver du ta upp några små ventiler.
Därför att sorbtionsavfuktaren blåser ut fuktig luft med litet flöde typ var 5:e minut.

Och hur var det nu... Vilken relativ luftfuktighet har du i grunden?

Jag har lagt mig på 70 %, tempen är 9 grader. Kan då inte bli mögel.

• Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Acetec Sorptionsavfuktare har jag.

Om du väljer en sådan så behöver du ta upp några små ventiler.
Därför att sorbtionsavfuktaren blåser ut fuktig luft med litet flöde typ var 5:e minut.

Och hur var det nu... Vilken relativ luftfuktighet har du i grunden?

Jag har lagt mig på 70 %, tempen är 9 grader. Kan då inte bli mögel.
Har inte mätt fuktighet än! Vet inte ens hur varmt där är heller. Luktade inget mer än byggdamm när jag va där nere idag. Såg bara nått litet kondens här och var under plasten, och något vitt pulver på undersidan av trossbotten

• Gilla
Herr Melin
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför ska du ha avfuktare om det inte behövs?
Jag har fått uppfattningen att det är för fuktigt där nere i grunden
H Hybro skrev:
Sorptionsavfuktare
Ett billigare alternativ jag läst många använt är en kondensavfuktare (tex Woods). Den blir även billigare i drift (drar mindre el och går inte konstant). Men då ska grunden inte ha några ventiler, det är luften som finns i grunden som avfuktas

• Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Då har du troligen högre än 80 % rf och en temp högre än 10 grader.

H Hybro skrev:
Då kan du ju räkna ut daggpunkten också...du får då kondensutfällninng om temperaturen sjunker till 6,8 grader

Sorbtionsavfuktaren går heller inte hela tiden. Bara när det behövs.

H Hybro skrev:
Sorbtionsavfuktaren
Men dom kostar mycket mer

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja där är inte kallt iallafall

Steg ett är billigt.
Köp gärna en trådlös rf- och tempmätare.
Varar säkert längre än 10 år.

Annars blir det bara spekulationer som inte leder någon vart.

• Gilla
lasselätt och 2 till
  • Laddar…
Vart gör en kondesavfuktare av vattnet?

Angående ventiler in till grunden. Det är inte helt förkastligt att få in frisk luft, om nån nu trodde det.

• Gilla
  • Wow
Kjol och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Beroende på modell så droppar det med i en liten behållare som behöver tömmas ofta eller ut via en slang som leds under plasten, eller ned i en större behållare som behöver tömmas mer sällan

Tycker om att se den fuktiga luften blåsas ut ur slangen genom grunden kalla vinterdagar. Typ Lütsens dimma i miniformat. Då vet jag att det funkar.

• Gilla
RolfoHelena och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
H Hybro skrev:

Angående ventiler in till grunden. Det är inte helt förkastligt att få in frisk luft, om nån nu trodde det.
Om luften utanför håller lägre absolut fuktighet så gör ventilation att fuktigheten i grunden minskar och omvänt. Så ibland ska de vara öppna och ibland stängda...

Bäst vore att bygga grunden så att det inte finns något som kan ta skada av fuktig luft.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag har fått uppfattningen att det är för fuktigt där nere i grunden

Ett billigare alternativ jag läst många använt är en kondensavfuktare (tex Woods). Den blir även billigare i drift (drar mindre el och går inte konstant). Men då ska grunden inte ha några ventiler, det är luften som finns i grunden som avfuktas
Kanske det men eftersom plasten inte är tätad och TS inte mätt fuktigheten så är det ingen mening med avfuktare än. Vad säger att inte virket var fuktigt innan montage med påbörjad mögelpåväxt?
Avfuktare är bra om det behövs, men inte som en första åtgärd innan man vet om det ens är problem i grunden.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.