27 833 läst ·
201 svar
28k läst
201 svar
Redan mögel i krypgrund?!??
Varför ska du ha avfuktare om det inte behövs?K krambriw skrev:
Många av dessa experter säljer också avfuktare. Undra varför dom tycker att det är bra?!
Acetec Sorptionsavfuktare har jag.
Om du väljer en sådan så behöver du ta upp några små ventiler.
Därför att sorbtionsavfuktaren blåser ut fuktig luft med litet flöde typ var 5:e minut.
Och hur var det nu... Vilken relativ luftfuktighet har du i grunden?
Jag har lagt mig på 70 %, tempen är 9 grader. Kan då inte bli mögel.
Därför att sorbtionsavfuktaren blåser ut fuktig luft med litet flöde typ var 5:e minut.
Produkter som diskuteras: "Sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Har inte mätt fuktighet än! Vet inte ens hur varmt där är heller. Luktade inget mer än byggdamm när jag va där nere idag. Såg bara nått litet kondens här och var under plasten, och något vitt pulver på undersidan av trossbottenH Hybro skrev:Acetec Sorptionsavfuktare har jag.
Jag har fått uppfattningen att det är för fuktigt där nere i grundenMatti_75 skrev:
Ett billigare alternativ jag läst många använt är en kondensavfuktare (tex Woods). Den blir även billigare i drift (drar mindre el och går inte konstant). Men då ska grunden inte ha några ventiler, det är luften som finns i grunden som avfuktasH Hybro skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Om luften utanför håller lägre absolut fuktighet så gör ventilation att fuktigheten i grunden minskar och omvänt. Så ibland ska de vara öppna och ibland stängda...H Hybro skrev:
Bäst vore att bygga grunden så att det inte finns något som kan ta skada av fuktig luft.
Kanske det men eftersom plasten inte är tätad och TS inte mätt fuktigheten så är det ingen mening med avfuktare än. Vad säger att inte virket var fuktigt innan montage med påbörjad mögelpåväxt?K krambriw skrev:Jag har fått uppfattningen att det är för fuktigt där nere i grunden
Ett billigare alternativ jag läst många använt är en kondensavfuktare (tex Woods). Den blir även billigare i drift (drar mindre el och går inte konstant). Men då ska grunden inte ha några ventiler, det är luften som finns i grunden som avfuktas
Avfuktare är bra om det behövs, men inte som en första åtgärd innan man vet om det ens är problem i grunden.