F
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Fråga till er som har sorptionsavfuktare, kan man ansluta våtluft/Utloppsenheten direkt mott befintlig gallerventil? Verkar var samma princip som i tillbehöret till utloppsenheten.

[länk]​

Annars funkar säkert lite cellplast och fogskum.

Ja, bara att koppla slangen emellan.
Kommer jag ihåg följer det med en plåt padssande slangstos.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Annars funkar säkert lite cellplast och fogskum.
Tänkte mer om röret behöver sticka ut en bit med droppnäsa, om det kommer/blir mycket fukt som inte bör hamna på den putsade sockeln.

Har aldrig märkt nån stående fukt i stos eller slang. Fukten som ventileras ut är luftbunden till ånga.
Men lyft upp slangen lite sista metern så att den lutar nedåt.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Tänkte mer om röret behöver sticka ut en bit med droppnäsa, om det kommer/blir mycket fukt som inte bör hamna på den putsade sockeln.
Det kommer bara fuktig varm luft, du ser ingen fukt.
Det finns stosar att köpa med täckplåt och galler på utsidan o slanganslutning inv.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det följer med en plåt. Acetec värmer bort fukten med hög effekt. Det blir aldrig rent vatten som kommer ut. Är det kallt kan man eventuellt se att det är vattenånga i luften som blåses ut.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Såg att det råkade bli 2 svar och att vi är överens. Bra !

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Bara trevligt att det är fler än bara jag som har rätt.
Fint att kolla på om vintern... Typ Lütsens dimma.

Och till TS. Stäng alla ventiler i sockeln. Det räcker med små, små öppningar... för luft in i grunden.
Totala arean, samma som utstosen.

I mitt fall små springor i sponten mellan ca 50 st Ytongbalk som utgör själva golvet under trossbotten.

H Hybro skrev:
- Om jag räknat rätt, så rör det sig om ca 2.1 kW/dygn, för att hålla grunden torr, luktfri och välmående.
Det är det helt klart värt.
OT:Om ca 750kWh årligen klarar att hålla grunden torr och frisk är det helt klart värt det!
Gissar att kåkar med behov av avfuktare, förbränningstoaletter och minireningsverk och annan energi slukande utrustning kommer att värderas lägre i framtiden varefter energipriserna stiger..

OT.
Bergvärme vore något. Direktelen avstängd sen dryga 20 år. För dyrt. Värmer med ved i en centralt placerad ugn. Har FTX.
BT

H Husärlivet skrev:
Har hört att man inte ska ha ventilation i krypgrund. Läst även på forumet att folk bommar igen sina ventiler i krypgrunden nämligen…..
Krypgrund behöver ventileras, fukten som kryper upp mellan plas och vägg har ingen stans att ta vägen utan stiger upp till masonit därför får ni den vita tillväxten där. Sätt in två ventiler i muren på var sin sida så fuktig luft kan komma ut.
När vi köpte vårt hus hade tidigare ägare lagt isolering runt hela luftspalten som går runt huset . Detta gav samma problem som du har nu. Sedan vi rev bort all isolering så är det självdrag med en bra fuktkvot nu och ingen vit tillväxt. Den enda nackdelen är att golvet blir lite kallare på vintern.

F fribygg skrev:
OT:Om ca 750kWh årligen klarar att hålla grunden torr och frisk är det helt klart värt det!
Gissar att kåkar med behov av avfuktare, förbränningstoaletter och minireningsverk och annan energi slukande utrustning kommer att värderas lägre i framtiden varefter energipriserna stiger..
Skulle tro jag ligger på ungefär samma typ 150kr/mån kanske i energiförbrukning.

F
P patriklarsson skrev:
Skulle tro jag ligger på ungefär samma typ 150kr/mån kanske i energiförbrukning.
Merparten borde vara sommarhalvåret också då elen oftast är billigare. 😊

Jag ligger på ca 100h/mån nu, ibland ner runt 50. Skulle jag få bort mer regnvatten skulle jag nog komma ner en bra bit under 100 men ja det är lite mindre vintertid och mer någon månad på sommaren.

Har ett Älvsbyhus 145m2 Ägir. Älvsbyhus la en Woods avfuktare i krypgrunden. Monterade en slang från avfuktaren ner under plasten så jag slapp tömma den. Isolerade innerväggarna i krypgrunden med cellplast för att få behagligare golvtemperatur, bor i norra Sverige. Helt tätt, inga ventilhål.
Var inte riktigt nöjd med Woods. Den hade isbildning och tycket inte den torkade nog bra.
Köpte istället en sorptionsavfuktare från Acetec. Efter det har jag aldrig haft några problem. Byter endast filter och dammsuger i den en gång per år. Fungerat över 10 år nu och är det bästa köpet för krypgrunden. Från avfuktaren har jag fört slangar till alla hörn, eftersom huset är ett vinkelhus så får jag fukten att vandra till ett hörn och där trycker Acetec ut den.
Hade Anticimex/Folksam besiktning på krypgrunden och fick höra att det var den bästa krypgrunden han någonsin sett.
Rekommenderar starkt att köpa en sorptionsavfuktare.

• Gilla
perssun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.