27 946 läst ·
201 svar
28k läst
201 svar
Redan mögel i krypgrund?!??
Kondensavfuktare fungerar bara ned till ca 6 grader sen blir det isbildning. Om man har kallare är Acetec ett mycket bra val. Acetec är en bra avfuktare. Jag körde min flera år innan jag bytte till kondensavfuktare för att minska elförbrukningen. Min Acetec sitter kvar som reserv. Har man oftast varmare i grunden kan man kanske fundera på att välja en kondensavfuktare. Alla hus är olika. En del hus med krypgrund drabbas aldrig av fukt då dom har ett bra läge med torr luft utomhus. På Öland har jag 3 grannar som åkt genom golvet till slut. Det tog 35 år. Men... dom har levt med mögellukt varje sommar utan att ha förstått vad det var som luktade. Min dotter bor i ett Älvsbyhus i Sthlm. Krypgrund. Där sitter en Acetec monterad. Älvsbyhus vet naturligtvis om riskerna med krypgrund och fukt. Deras hus vad jag förstått levereras alltid med en sorptionsavfuktare. Mina Woods kondensavfuktare är mer än 20 år gamla. Drar 100 Watt styck. Den minsta Woods som går att köpa är nu på 190 watt. Sen är det ju naturligtvis en fråga om hur många timmar per dygn avfuktaren måste gå. Om man vill slippa fukt och mögel och vill vara helt säker på att det fungerar oavsett temperatur välj en sorptionsavfuktare. Vill man spara el och inte har kallar än 6 grader fundera på en kondensavfuktare. Är man orolig för fukt i krypgrunden eller ser påväxt. Börja mäta först under flera veckor. Tag beslut om köp av avfuktare därefter. Stänga alla ventiler i husgrunden. Lägg plast på marken. Det är meningslöst och dyrt att avfukta varm uteluft.
Redigerat:
I bifogad grraf ser vi lite underliga värden. Visar värdena från idag och en vecka tillbaka. Y-axel relativ fuktighet. X-axel temperatur. Har en styrning som tillåter högre relativ fuktighet när det är kallt. Mindre relativ fuktighet när det är varmt. varmt = större mögelrisk vid oförändrad temperatur. Om man köper en psorptionsavfuktare eller en kondensavfuktare så är styrningen rätt dålig. Därför har köpte jag till en styrning som tar hänsyn till både temperatur och relativ fuktighet. Kall luft= helt OK med högre relativ fuktighet. Varm luft.= måste ha lägre relativ fuktighet.
https://www.lfs-web.se/produkt/hygr...mIJCkgGFkK4-3_aWPskn9HYVcsFklvJY9VygV18EzynD5
Sen ser vi att det är mycket lägre fuktvärden ibland. Beror på att det helt plötsligen blev 4 minus ute med mycket torr luft. Den torra och kalla luften sipprar in genom krypgrunden. Påverkan helt utifrån trots tätade tilluftsventiler.
https://www.lfs-web.se/produkt/hygr...mIJCkgGFkK4-3_aWPskn9HYVcsFklvJY9VygV18EzynD5
Sen ser vi att det är mycket lägre fuktvärden ibland. Beror på att det helt plötsligen blev 4 minus ute med mycket torr luft. Den torra och kalla luften sipprar in genom krypgrunden. Påverkan helt utifrån trots tätade tilluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser att det går att få med HygroPro styrning vid köp av Acetec EvoDry RCF 20+. Får kanske bli en sådan då. "S svestr skrev:
Referens gällande HygroPro, från företaget Acetec i Älvsbyn:
“Vi har testat HygroPro tillsammans med vår avfuktare Acetec PD-250 och finner funktionen utmärkt! … Avfuktares driftstid kan minskas med ca 50% vilket innebär stor besparing.”
Noteras ska att Acetec idag byggt in denna typen av hygrostatfunktion i avfuktarna EvoDry PD och EvoDry PD+ med LFS högtemperaturskydd."
Den här tråden/ämnet blir förhoppningsvis en bra rekomendation till alla som har en krypgrund och är oroliga över fukt i grunden. De exempel jag tagit upp är från vårt sommarhus på Öland, Hus byggt, 75 kvm, år 2000 med gäststuga byggd 2014. I gäststugan blev det påväxt efter 3 månader utan avfuktare.Därefter så har jag och min fru byggt ett nytt hus norr om Dalälven. Isolerad platta på mark 40 cm tjocka väggar.Bergvärme. Finns inga fuktproblem. Energikostnaden för huset, 120 kvm. Mätt under 2 år. 5000 kiloWattimmar per år. Laddning av elhybridbil. 2000 kWh. Total elförbrukning 7000 kWh. Bygger man nytt nu så bygger man isolerad platta på mark. Sommarstugen med krypgrund behöver mer omsorg.
Vilken tråd detta har blivit. !!! Puh.
Jag har läst alla inlägg det är mera ”goda råd ” här än vanligt.
Många har lust att berätta om huset de själva bor i.
Till TS. Vad har du för grundläggning i övriga huset?
Hur fungerar det?
I vanliga fall har man ventiler i grunden.
Numera är det också vanligt förekommande att köra utan ventiler och ha en avfuktare istället.
Det är de två vanligaste alternativen.
Byggaren, vad hade han för tankar när han byggde på detta vis?
Stannar här för ikväll.
//AA
Hur fungerar det?
Numera är det också vanligt förekommande att köra utan ventiler och ha en avfuktare istället.
Stannar här för ikväll.
//AA
Sorptionsavfuktare eller kondens avfuktare? Ni som har plastat in och stängt för ventilerna, vilken temperatur, högsta och lägsta hamnar man på? Givetvis är det olika på husgrunder och var i landet man bor. Skulle intressant om nån gjort en uppföljning, gärna i Mälardalen.
Norra Sthlm 2025: min 5,7 och max 17,6 grader med Woods kondensavfuktare.lenartzz skrev:
Ingen ventilation säger du. Det är faktiskt väldigt viktingt att du INTE instalerar någon ventillation här. Skulle du sätta in ventilation så kommer du helt förstöra ditt mögel-odlings projekt.H Husärlivet skrev:Hejsan alla husägare!
Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätare och mäta något år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälp!!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Östergötland en månad 3-4 grader, en månad 5, resten över 6-7 grader.lenartzz skrev:
Men har du kondensavfuktare kan du ju stänga av den när det är som kallast, för då är det också inte så mycket fukt och påverkar inte en månad utan drift.
Jag tycker dock att sorption är mycket smidigt och du täcker större yta med rör o utblås.
Tycker du har gjort allting rätt, om du inte har ventiler, ställ in en krypgrundsavfuktare.H Husärlivet skrev:Hejsan alla husägare!
Vi byggde ut huset 30 kvm i höstas. Bygget stod klart 2025 i oktober. Vi byggde enplans med krypgrund/torpagrund. Vi hade en som vi känner som hjälpte oss med bygget. Men nu till frågan gällande krypgrunden. Vi grävde ca 1 meter ner i backen, la olika sorters bärlager, göt sulan, leka block som grund, la 16/22 mm otvättad singel på det, sen la vi åldersbeständig plast ovanpå singeln och ca 2 dm upp mot grunden, la gatustenar mellan sulan och plasten med ca 1 meter mellan stenarna. 16/22 la vi även det runt om grunden utanför huset där av i grunden också. Men nu vart jag nere och kikade i grunden 2026-04-01, konstaterade lätt fukt under plasten och singeln lätt fuktig grå på sina ställen, något torr vitt damm på undersidan av masoniten trossbotten!! Sen undrar jag om man ska tejpa skarvarna mellan masonit trossbotten och bjälklag? Man ser isoleringen lite grann för masoniten bågnar någon cm nedåt!! Tänker så inte fukt kommer upp i golvisoleringen!! Är det redan någon sorts mögeltillväxt i grunden??? Är det för att singeln inte torkat ut helt? Funderar på om plasten inte är helt tät mellan sula och grunden så det läcker upp markfukt? Kan jag lägga om ny plast med typ stenmjöl längs med sulan och 2 dm upp på grunden för att hindra läckage och få det mer tätt? Sen slänga in någon form av fuktmätareågot år framåt? Har ingen ventilation i grunden alls. Luckan kanske läcker in lite för den är bara skruvad i reglar med 4 skruv. Har inte tagit detta med dom som hjälpte oss med bygget. Tänker det lilla det jobbet fixar jag själv, dom hjälpte oss med så mkt annat i samband med bygget!! Allt annat är toppen med bygget och vi är så nöjda med både bygget och pris!! Hoppas på hjälT
Källare.S saiter skrev:Vilken tråd detta har blivit. !!! Puh.
Hur fungerar det?
Stannar här för ikväll.
//AA