18 180 läst ·
98 svar
18k läst
98 svar
Rätt kopplat jorden och nollan ? Från jordfelsbrytaren
Ok, penledare till Jfb och byglad med gulgrön, som förhoppningsvis går till pe-skenan.
Verkar som n-skenor är byglade men med brun ledare.
Inget livsfarligt men varmgången och utseendet på det hela får mig att råda dig till en ordentlig genomgång av din anläggning.
Inte ens mina elever presterar något så mediokert på sina första installationsövningar
Verkar som n-skenor är byglade men med brun ledare.
Inget livsfarligt men varmgången och utseendet på det hela får mig att råda dig till en ordentlig genomgång av din anläggning.
Inte ens mina elever presterar något så mediokert på sina första installationsövningar
Det enda jag blir förolämpad av är den dassiga installationen som TS visarU Uffe A skrev:
Inkommande tycker jag ser ut som EKKJ, den lite nyare varianten med svart-brun-grå, sen då manteln/skärmen som PEN.
Det är inget rör. Eller ja, kabeln kommer i ett rör men det som är tejpat är inte det. Det du ser är en EKKJ vars mantel agerar PEN-ledare, vilket kanske är i sin ordning, kanske inte. PEN får inte ha mindre area än 10 kvmm och denna kabel ser såpass ny ut (brun/svart/grå istället för tre svarta eller svart/brun/svartvit) att den inte kan ha kommit till innan kravet på 10 kvmm PEN infördes. Så, om kabeln är en EKKJ 3x10/10 så är det ok, om det är en EKKJ 3x6/6 är det inte ok (men möjligen halvt förlåtligt). Skarvningen på JFB är inte ok, det bör göras om med t.ex en fördelningsplint. Den länkade typen är trevlig med två skruvar per pol. Detta är bra för PEN, som absolut inte får glappa. Därifrån delar du upp till TN-S, dvs en gulgrön till jordskenorna och en blå till JFB.J Joakim91 skrev:
Angående skenorna så borde det bytas ut till längre skenor så att det inte blir så rörigt. Om det finns grupper utanför JFB så är det väldigt otydligt och en säkerhetsrisk. Inget tyder iofs på det eftersom det bara syns en uppsättning utgående ledningar från JFB men ändå. Egentligen är det ännu mindre anledning att ha många olika nollplintar.
Den "blåa" ledaren från JFB till nollskenan bör bytas ut. Det ser ut som att man tagit en gulgrön RK och tejpat den blå hela vägen (titta uppe vid skenan).
Om det skulle vara en blymantlad EKKL, skulle den verkligen ha brun/svart/grå part?
Jag skulle rekommendera att gå igenom hela anläggningen.
Nej givetvis inte, jag kollade inte så noga. Det är ingen EKKL. EKKJ/FKKJ eller EXQJ/FXQJ är det såklart.tommib skrev:
Det är inget rör. Eller ja, kabeln kommer i ett rör men det som är tejpat är inte det. Det du ser är en EKKJ vars mantel agerar PEN-ledare, vilket kanske är i sin ordning, kanske inte. PEN får inte ha mindre area än 10 kvmm och denna kabel ser såpass ny ut (brun/svart/grå istället för tre svarta eller svart/brun/svartvit) att den inte kan ha kommit till innan kravet på 10 kvmm PEN infördes. Så, om kabeln är en EKKJ 3x10/10 så är det ok, om det är en EKKJ 3x6/6 är det inte ok (men möjligen halvt förlåtligt). Skarvningen på JFB är inte ok, det bör göras om med t.ex en fördelningsplint. Den länkade typen är trevlig med två skruvar per pol. Detta är bra för PEN, som absolut inte får glappa. Därifrån delar du upp till TN-S, dvs en gulgrön till jordskenorna och en blå till JFB.
Angående skenorna så borde det bytas ut till längre skenor så att det inte blir så rörigt. Om det finns grupper utanför JFB så är det väldigt otydligt och en säkerhetsrisk. Inget tyder iofs på det eftersom det bara syns en uppsättning utgående ledningar från JFB men ändå. Egentligen är det ännu mindre anledning att ha många olika nollplintar.
Den "blåa" ledaren från JFB till nollskenan bör bytas ut. Det ser ut som att man tagit en gulgrön RK och tejpat den blå hela vägen (titta uppe vid skenan).
Om det skulle vara en blymantlad EKKL, skulle den verkligen ha brun/svart/grå part?
För övrigt är det väldigt tveksamt med FK i stålröret som man ser bredvid inkommande. Kanske ok om stålröret är ordentligt jordat men jag skulle säga nej. Det borde varit en kabel med dubbla isolationsbarriärer.
Dom måste ha skalat den i rörettommib skrev:
Det är inget rör. Eller ja, kabeln kommer i ett rör men det som är tejpat är inte det. Det du ser är en EKKJ vars mantel agerar PEN-ledare, vilket kanske är i sin ordning, kanske inte. PEN får inte ha mindre area än 10 kvmm och denna kabel ser såpass ny ut (brun/svart/grå istället för tre svarta eller svart/brun/svartvit) att den inte kan ha kommit till innan kravet på 10 kvmm PEN infördes. Så, om kabeln är en EKKJ 3x10/10 så är det ok, om det är en EKKJ 3x6/6 är det inte ok (men möjligen halvt förlåtligt). Skarvningen på JFB är inte ok, det bör göras om med t.ex en fördelningsplint. Den länkade typen är trevlig med två skruvar per pol. Detta är bra för PEN, som absolut inte får glappa. Därifrån delar du upp till TN-S, dvs en gulgrön till jordskenorna och en blå till JFB.