18 183 läst ·
98 svar
18k läst
98 svar
Rätt kopplat jorden och nollan ? Från jordfelsbrytaren
Fem ledareFotografen skrev:
Ja, det är inte tillåtet att gå från 5-ledare till 4-ledare. Är dessutom 4-ledaren en 6mm2 så är det ett till fel. Jag skulle säga att det bästa vore att ta dit en elektriker och be hen byta huvudledningen och centralen. Samt se över elen generellt. Hen bör kunna titta särskilt på fabrikat från Jula, Biltema etc. där risken för hempuleri är stort. Det kan ju mkt väl se bra ut men ofta är anslutningar mm dåliga. Be även elektrikern isolationsprova anläggningen samt kontrollera skyddsledarens obrutna kontinuitet.J Joakim91 skrev:
Som jag tidigare svarat.J Joakim91 skrev:
Ta dit en elektriker och få reda på vad som behöver göras och till vilken kostnad.
Ett gott råd är att inte begära en offert med fast pris eftersom denna kommer att ta höjd för ev andra problem som kan finnas i din anläggning.
Så sök efter en firma med goda rekommendationer som dessutom är registreras hos elsäkerhetsverket.
Tyvärr så finns det många oseriösa som är ute på marknaden
Nja, kravet på 10kvmm PEN kom väl med blå boken som började gälla 1994, och då var det de färgerna. Men fasfärgen brun och svart bytte plats drygt 5år senare.tommib skrev:
Edit, jag ska kolla, men inte nu, ligger i sängen.
Redigerat:
Titta på huvudbrytaren i fasadmätarskåpet. Ser ut som Garo och de bytte till den för några år sedan, 5? Jag tror huvudledningen byttes samtidigt. Centralen är ihopplockad i någon elektronikbinge på ÅVC...Mikael_L skrev:
Edit. Jag menar inte att huvudbrytaren ser ut som Garo, jag menar att skåpet ser ut som Garo då de började köra med Socomec-brytare för 5 år sedan. Men det är nog 10 när jag tänker efter.
2014 satt dom upp skåpet ute på vägen å koppla in mätaren kabel grävdes ner 2012 fem ledare då bör an väl använda fem ledar in till centralen oxå å inte en jävla 4 ledare ... plus skalat av penledaren i röret så den är smalare en den ska vara jävla klåpareJ Johan456 skrev:Titta på huvudbrytaren i fasadmätarskåpet. Ser ut som Garo och de bytte till den för några år sedan, 5? Jag tror huvudledningen byttes samtidigt. Centralen är ihopplockad i någon elektronikbinge på ÅVC...
Edit. Jag menar inte att huvudbrytaren ser ut som Garo, jag menar att skåpet ser ut som Garo då de började köra med Socomec-brytare för 5 år sedan. Men det är nog 10 när jag tänker efter.
Just detta får du kolla bättre, dvs om din servis är tänkt och kopplad TN-C eller TN-S inte ovanligt med femledare kopplade TN-C i det ledet. Givetvis skulle det oavsett gått fint att använda femledare in till centralen.J Joakim91 skrev:
Sen tycker jag det haltar lite sett till bilden från mätarskåpet. Anslutningen där har inte mycket som pekar på hempularen tvärtom. Är kabeln 10 mm2 och servisen inte TN-S finns inte något att klaga på där.
Som sagt är det ju sen helt tvärtom i andra änden vid centralen. Kan det vara så att ett jobb gjorts korrekt och kopplats till någon gammal central som sen bytts och hempulats till det dåliga resultatet du visat där?
Allt är gjort av en elektriker som har jobbat med de i 30år ..GK100 skrev:
Just detta får du kolla bättre, dvs om din servis är tänkt och kopplad TN-C eller TN-S inte ovanligt med femledare kopplade TN-C i det ledet. Givetvis skulle det oavsett gått fint att använda femledare in till centralen.
Sen tycker jag det haltar lite sett till bilden från mätarskåpet. Anslutningen där har inte mycket som pekar på hempularen tvärtom. Är kabeln 10 mm2 och servisen inte TN-S finns inte något att klaga på där.
Som sagt är det ju sen helt tvärtom i andra änden vid centralen. Kan det vara så att ett jobb gjorts korrekt och kopplats till någon gammal central som sen bytts och hempulats till det dåliga resultatet du visat där?
Detta ser så eländigt ut att det nästan är läge att slita bort allt och börja om. Snabbt jobb för en yrkesman då det inte handlar om speciellt många trådar som ska läggas in.M Mikael 81 skrev:
Jag hade undersökt om det gick att flytta centralen så att inkommande räcker till plint. Kan hända att inkommande kommer uppifrån i väggen. Då kan man fiska ut trådarna längre upp. Jag skulle även ha kastat nollskenan/skenorna som har haft varmgång och satt dit nya fina. Man vill inte ha nollsläpp/glapp.
Kan det vara jordflätan runt kabeln som ser ut som att den är lindad runt ett rör som i själva verket är ytterhöljet på kabeln?
Stämmer bra den är lindad runt höljet mot stålrör. Inge bra anser jag .de går att göra nytt hål i väggen så kablen kommer längre uppM mugatu skrev:Detta ser så eländigt ut att det nästan är läge att slita bort allt och börja om. Snabbt jobb för en yrkesman då det inte handlar om speciellt många trådar som ska läggas in.
Jag hade undersökt om det gick att flytta centralen så att inkommande räcker till plint. Kan hända att inkommande kommer uppifrån i väggen. Då kan man fiska ut trådarna längre upp. Jag skulle även ha kastat nollskenan/skenorna som har haft varmgång och satt dit nya fina. Man vill inte ha nollsläpp/glapp.
Kan det vara jordflätan runt kabeln som ser ut som att den är lindad runt ett rör som i själva verket är ytterhöljet på kabeln?
Största problemen verkar vara kabeln som matar centralen och varmgången i överkopplingen mellan nollskenorna. Fixar man det så är det väl inga direkta tekniska fel förutom att det ser lite taffligt ut och man har använt budgetmaterial från Clas Ohlson...