18 180 läst ·
98 svar
18k läst
98 svar
Rätt kopplat jorden och nollan ? Från jordfelsbrytaren
Men Tommib. Säkert ingen hempulare från det här forumet som varit i fartentommib skrev:
Du vet vad jag anser om hempul, och detta är ett exempel på vad man hittar ute när man är i yrket.
Det hempul som är ok lägger man inte märke till.
Men tyvärr så är det här en realitet som vi som arbetar med det inte blir förvånade över.
Därav ett kanske överdrivet motstånd mot att lätta alltför mycket på reglerna.
Men nu låter vi inte den här tråden spåra ur och bli en diskussion om hempuleriets vara eller icke vara. Låt oss försöka hjälpa TS så att denne får bra råd om hur denne ska gå vidare.
Är säker på att om jag skulle kolla igenom ditt hempuleri i ditt hus så skulle jag nog bara anmärka på att du har lite ojämnt klammeravstånd (dvs mer än 3 mm skillnad mellan varje klammer)
Redigerat:
Det kan jag hålla med om. Däremot är det byggt på det viset i gamla anläggningar och jag har svårt att tro att man inte skulle få byta FK i sina gamla rör. Det bygger egentligen på gamla föreskrifter och där tillämpade man skyddsmetoden ”isolerad miljö”. Det finns dock dubbelisolerad FK som då är bättre. Det har faktiskt hänt bränder pga. Det där.tommib skrev:
Med tanke på hur ny den ser ut så har jag svårt att förstå varför man gjort PEN så förbaskat kort....
Kanske har skalat kabeln för att få den igenom ett befintligt smalt rör?`Den blir ju lite tunnare om man avmantlar.
Kanske har skalat kabeln för att få den igenom ett befintligt smalt rör?`Den blir ju lite tunnare om man avmantlar.
Då kan du anmärka på mina klammeravstånd också. Har faktiskt fått förmånen att ses Tommis installationer och dessa är fackmannamässigt utförda.U Uffe A skrev:Men Tommib. Säkert ingen hempularen från det här forumet som varit i farten
Du vet vad jag anser om hempul, p h detta är ett exempel på vad man hittar ute när man är i yrket.
Det hempul som är ok lägger man inte märke till.
Men tyvärr så är det här en realitet som vi som arbetar med det inte blir förvånade över.
Därav ett kanske överdrivet motstånd mot att lätta alltför mycket på reglerna.
Men låter vi inte den här tråden spåra ur och bli en diskussion om hempuleri vara eller icke vara. Låt oss försöka hjälpa TS så att denne får bra råd om hur denne ska gå vidare.
Är säker på att om jag skulle kolla igenom ditt hempuleri i ditt hus så skulle jag nog bara anmärka på att du har lite ojämnt klammeravstånd (dvs mer än 3 mm skillnad mellan varje klammer)![]()
Nej, det får man förstås men det kan vara mer eller mindre lämpligt. Lite som att behålla isolerad miljö osv. Bara för att det var tillåtet då är det inte en bra idé. Knoppledning är ju också tillåtet med samma logik.J Johan456 skrev:
Varför drar man inte in nolla när matningen till skåpet är fem ledat ?J Joakim91 skrev:
Skulle gärna titta på Tommis installationer, och dina också.J Johan456 skrev:
Tyvärr bor Tommi för långt ifrån mig och jag vet inte vart du huserar
Men var beredd på att jag är en kritisk jäkel.
Mot slutet av utbildningen så klankar jag ner på eleverna om det är mer än 4 mm skillnad på klammeravstånd.
Sånt ser man direkt
Redigerat:
Mitt råd till TS är att ta kontakt med en duktig yrkesman/kvinna som kollar över anläggningen och ser vad som behöver göras.
Nu vet jag inte var TS befinner sig i vårt avlånga land men det finns säkert någon seriös och kunnig elektriker i närområdet som kan fixa det
Nu vet jag inte var TS befinner sig i vårt avlånga land men det finns säkert någon seriös och kunnig elektriker i närområdet som kan fixa det
VIll bara upplysa TS om att sådana här trådar brukar kunna fortsätta i evighet med dispyter mellan rigida yrkesmän som hatar hempuleri och de som förespråkar total anarki inom området.
Men var säker på att vi som hittills svarat vill dig väl och att det bästa för dig är att du får tag på någon som kan kolla igenom din anläggning.
Var försiktig när du väljer vem som ska göra det, billigast med tim pris betyder inte per automatik att det blir billigaste slutsumman.
Lycka till
Men var säker på att vi som hittills svarat vill dig väl och att det bästa för dig är att du får tag på någon som kan kolla igenom din anläggning.
Var försiktig när du väljer vem som ska göra det, billigast med tim pris betyder inte per automatik att det blir billigaste slutsumman.
Lycka till
Redigerat:
Fem ledare som matning men fyra till elcentralen måste väl vara bättre att byta ut å sätta dit en fem ledare ? Å ny central med hela plintar ..J jojo123 skrev:Att penledaren är kopplad kopplad direkt på JFB och därifrån till PE -plinten är inte normalt , den ska gå direkt till PEN -plinten .
men i det här fallet så ser den lite kort ut och en genväg har tagits , i och för sig inget som ändrar funktionen , men inte bra .
Från PEN-plinten gul/grön/jord där PEN-ledaren ska sitta , ska det gå en blå till JFB och sedan upp till nollplinten , nu syns det inte så bra hur den blå går , finns det möjlighet att ändra så gör det , i annat fall så fungerar det
Haha okej ä tack för allt fått reda på de jag behöverU Uffe A skrev:VIll bara upplysa TS om att sådana här trådar brukar kunna fortsätta i evighet med disåuyer mellan rigida yrkesmän som hatar hempuleri och de som förespråkar total anarki inom området.
Lycka till![]()
Är det femledare in då? Det är ganska ovanligt, det kan vara så att skåpet kan hantera både fyrledare och femledarmatning, beroende på hur man kopplar det. Men jag skulle nog kontrollera detta...