B Byggsnyggen skrev:
Har han den inställningen finns en stor risk att han kommer fortsätta jävlas.
Ett troligt scenario är att vägen kommer att bli rejält sönderkörd av skogsmaskiner och timmerbilar och att han inte kommer att göra något för att återställa vägen. Detta kommer drabba er då det i värsta fall kan bli svårt att använda vägen.
Hur fungerar då ett servitut? Måste ägaren återställa vägen eller kan han bara låta bli, det är ju hans väg, och därmed skjuta över problemet på de som har servitut och vill komma fram?
Hur som helst är det nog bra att fota/filma vägen strax innan avverkningen påbörjas.
Det här är ju en intressant input om man lägger sig ner och betalar.
Betala då efter timret är utkört ur skogen efter vad vägen är värd då.
Med det sagt, betala inte nu!
Och med det sagt, betala inte alls..... men.... det kan ju få en oönskad konsekvens som inte är förutsägbar. "it takes two to tango" (varför engelska) Jo, det är ett uttryck ;-)
TS skrev att jurist skulle inkallas, återkoppla gärna den infon.
/Workingclasshero

• Gilla
Kripestam och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Absolut inte ens det i detta fallet. Läs hela tråden
Sant. Men om skogsägare står för vägunderhåll och snöröjning i framtiden då är det värt nån tusenlapp. Men oklart om han ska göra det.

• Gilla
gunnar.malmstrom
  • Laddar…
Tycker att 2000kr/år är/var skälig summa för 700m väg. Tyvärr utan bindande avtal/sevitut kan det bli tungt för TS att hävda sin ståndpunkt även om rent moralisk borde bara den rätta

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
ClasseClas
L Lancen skrev:
Hejhopp...
Min erfarenhet av gemene man är att chatgtp inte är något som är allmänt kännt och används knappt än för vardagsbruk... 😉

Däremot skulle de flesta forumdeltagare bli "arbetslösa" om folk inser hur mycket hjälp man kan få av dessa tjänster...

99% av goda råd på detta forum skulle bli obsolete... 😁
Nej så är det inte.
Chagpt är sopdålig på byggtekniska frågor, elinstallation och även juridiska frågor.

Du kan inte ana hur mkt fel som dykt upp pga chatgpt-inlägg, som felkoppling i elinstallationer.

För övrigt kan du försöka läsa igenom forumreglerna eller be chatgpt om en sammanfattning speciellt vad som gäller att klistra in svar från diverse aitjänster.

• Gilla
datja och 11 till
  • Laddar…
I
du klistra in o maila han

Ämne: Bestridande av faktura – ombyggnation av väg

Hej,
Vi bestrider härmed fakturan avseende ombyggnation av vägen i sin helhet.
Vårt officialservitut ger oss rätt till utfart enligt lantmäteribeslutet. Det innebär inte någon skyldighet att finansiera ensidigt beslutade investeringar eller standardhöjande åtgärder som genomförts utan vårt samtycke.
Den utförda åtgärden framstår som en standardhöjning anpassad för skogsbrukets behov och inte som nödvändigt underhåll för att säkerställa vår rätt till utfart. Servitut medför inte en generell betalningsskyldighet för förbättringar som går utöver normalt och skäligt underhåll.
Det finns inget avtal, ingen gemensamhetsanläggning och inget annat rättsligt stöd som ger dig rätt att ensidigt debitera oss denna kostnad.
Mot denna bakgrund saknar fakturan rättslig grund och kommer inte att betalas.
Eventuella fortsatta krav från din sida får i så fall hanteras genom rättslig prövning.
Vänliga hälsningar

• Överklagande av faktura gällande ombyggnation av väg, hänvisning till officialservitut och rättslig prövning.
  • Svart fyrkant som symboliserar bestridande av en faktura för ombyggnation av en väg enligt servitut.
  • Planritning över utfartsväg i skogsområde med fokus på vägförbättringar och ombyggnation, relaterad till fakturabestridande.
  • Gilla
  • Wow
gunnar.malmstrom och 9 till
  • Laddar…
I Ipdoom skrev:
du klistra in o maila han

Ämne: Bestridande av faktura – ombyggnation av väg

Hej,
Vi bestrider härmed fakturan avseende ombyggnation av vägen i sin helhet.
Vårt officialservitut ger oss rätt till utfart enligt lantmäteribeslutet. Det innebär inte någon skyldighet att finansiera ensidigt beslutade investeringar eller standardhöjande åtgärder som genomförts utan vårt samtycke.
Den utförda åtgärden framstår som en standardhöjning anpassad för skogsbrukets behov och inte som nödvändigt underhåll för att säkerställa vår rätt till utfart. Servitut medför inte en generell betalningsskyldighet för förbättringar som går utöver normalt och skäligt underhåll.
Det finns inget avtal, ingen gemensamhetsanläggning och inget annat rättsligt stöd som ger dig rätt att ensidigt debitera oss denna kostnad.
Mot denna bakgrund saknar fakturan rättslig grund och kommer inte att betalas.
Eventuella fortsatta krav från din sida får i så fall hanteras genom rättslig prövning.
Vänliga hälsningar
Varför ska han motivera bestridandet? Bättre göra det om/när det blir en tvist på riktigt?

• Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
Kripestam Kripestam skrev:
Inga gamla avtal av vägavgift (bort här sedan 2011).
Ska skicka ett mail till markägaren i helgen och be han förklara allt och hur han kommer fram till summorna samt vart lagen stödjer upp honom i hans beslut om krav på att vi ska betala detta.
Dom har ett rykte om sig denna familj att köra över folk. Dom köper upp mycket skog och mark och har ett bra kapital i ryggen.
18000x2/700m drygt 500kr m är inte orimligt Markägaren ska väl också betala vägen Markägare borde stå för halva kostnaden eftersom tjänar på att avverka på sommaren

• Wow
Tcp
  • Laddar…
Sten Ekström Sten Ekström skrev:
18000x2/700m drygt 500kr m är inte orimligt Markägaren ska väl också betala vägen Markägare borde stå för halva kostnaden eftersom tjänar på att avverka på sommaren
500kr meter är orimligt . Det kostar inte ens asfalt

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Min fastighet på landet är med i en samfällighetsförening och en vägsamfällighet. En hel del strul men det är en annan sak. Om ni är bara ett par grannar så skulle jag grunda en vägsamfällighet, inte gå via Lantmäteriet för det blir mycket dyrt och massor av byrokrati. Läsa in sig på alla regler i Anläggningslagen och Lag om förvaltning av Samfälligheter. Det tar tid men det är värt det. I den årliga stämman beslutar man om saker. I vägsamfälligheten måste ALLA (=100%) vara överens om åtgärder. Skilja mellan löpande underhåll och ut- resp . ombyggnad för det är två helt olika saker. Skogsavverkning sliter massor på vägen och den som gör det måste återställa vägen i ursprungligt skick på egen kostnad. Finns det inget laga beslut så är alla fakturor för ut- och ombyggnad ogiltiga. Beträffande löpande underhåll så skulle jag betala en skälig årlig avgift till vägsamfälligheten INTE till grannen. Man kan räkna ut en skälig avgift. Men det finns ju inga beslut på någonting. Hotar grannen med kronofogden så behöver man bara säga att det inte finns någon rättslig grund för betalning av fakturan. Kronofogden ställer in ärendet. Initiera bildandet av vägsamfälligheten först. Någon måste läsa in sig på regler och förordningar för annars blir det totalt kaos, det kan jag garantera. Lycka till.

• Gilla
Kripestam
  • Laddar…
M Mimmilo skrev:
Svar från chat gpt:
Att klistra in direkta svar från chatgpt eller liknande utan vidare bearbetning tycker jag ofta är rätt menlöst, men nog olika personer har nog olika åsikter om detta.

Det jag saknar i det svaret är den del där du ber chatgpt faktakolla och dubbelkolla det den precis påstått. Det är förvånansvärt ofta som den får fel för sig och har dragit fel slutsatser och ändrar eller förtydligar när man ber den göra det. Man bör alltid be den dubbelkolla och granska det den påstår och helst ska man nog göra det själv också. Vilket leder mig till min fråga, gjorde du det?

Sten Ekström Sten Ekström skrev:
Oj, här slant du nog med fingrarna på miniräknaren.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag betalar ung 125 kr per år till vägföreningen för den lokala väg jag måste använda för att komma till den publika vägen. Vägen är mycket grovt 12 km lång (kan vara betydligt mer då många "avstickare" ingår som jag inte har detaljkoll på). Antal fastighetsägare som betalar är i storleksordningen ung 30 st.
Snöröjning ingår.

P Pligg85 skrev:
500kr meter är orimligt . Det kostar inte ens asfalt
500kr/m är inte det korrekt beloppet.

• Gilla
adron
  • Laddar…
I
T Tcp skrev:
Varför ska han motivera bestridandet? Bättre göra det om/när det blir en tvist på riktigt?
Handlar mer om att visa att "du har inget att komma med"

Kripestam Kripestam skrev:
Ska se om jag hittar det.
Servitutet skall finnas hos Lantmäteriet om du inte hittar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.