49 805 läst ·
146 svar
50k läst
146 svar
Rätt att grannen bygger om vägen och vi stå för stor del av kalaset?
Nu får man väl skilja lite på dom olika behoven här; enskilda med fast eller fritidsboende och enkelt behov av tillfartsväg relativt kommersiellt skogsbruk, tung transport pga avverkning
Tillägg: om du behöver attostrada för dina timmerbilar och därför behöver fixa kraftigare och tåligare vägar för ändamålet innebär ju inte att "alla" som bor utmed vägen och som har servitut är lika intresserade. För dom räckte det kanske med den ursprungliga vägen som dom troligen även ordningställt på egen bekostnad. Och nog skulle dom bli riktigt förbannade om du körde sönder den, oavsett om du äger marken eller ej
Tillägg: om du behöver attostrada för dina timmerbilar och därför behöver fixa kraftigare och tåligare vägar för ändamålet innebär ju inte att "alla" som bor utmed vägen och som har servitut är lika intresserade. För dom räckte det kanske med den ursprungliga vägen som dom troligen även ordningställt på egen bekostnad. Och nog skulle dom bli riktigt förbannade om du körde sönder den, oavsett om du äger marken eller ej
Redigerat:
Nu har ju TS hittills stått för underhållet själv / tillsammans med de som brukar vägen..P Pligg85 skrev:Så man ska låta underhållet vara tills att sopbilen eller lastbilar knackar på och säger vägen är för bedrövlig så vi slutar åka snart?
De som kör timmerbil och ska ut med virke brukar generellt vara ganska härdade och gnäller inte i onödan så det låter att vägen verkligen var i behov av åtgärder.
Du har hittills haft fritt fram att nöta ner vägen och vill inte vara med att betala underhållet.
Är det så illa att det behövs bärlager så är det dåligt skick. Slitaget brukar man behöva men bygga upp bärlager är skaplig åtgärd.
Trummorna kräver väl grävmaskin och de i sig är inte så billiga.
Har själv egna maskiner och kilometervis med skogsvägar både själv och ihop i GA/Samfälligheter.
Det är mycket vanligt att man gärna vill använda dem men aldrig vara med att betala.
Våran väg har aldrig varit underhållen av ägarna utan jag har själv lagt igen hålor och klippt kanter mm. Det har varit själv valt från min sida. Första gången nu som vi betalar för den. SLM sagt jag har inga problem att betala ett underhåll men vill inte betala renovering just för att han ska kunna köra ut sitt virke och få fullt betalt för den godkända vägen han byggt.Appendix skrev:
Mmm.
Här har man i föreningen kommit fram till att vi vill ha hyffsat skick och standard på vägarna i området.
Jag har ett av de högsta andelstalen då jag har längst att köra på de gemensamma vägarna.
Så när man grusade om en del av vägarna med oljegrus blev uttaxeringen nästan 14.000 det året. I vanliga fall ligger det på runt 2.000
Det är ganska mycket men samtidigt är området bättre skött än många kommunalt skötta vägar
Nu är det ju så att jag kan sitta med i årsmötena och vara som den raljanta kvarvarande gubben i området.
Men man får välja vilka strider man vill ta.
Om TS haften underhåld väg gratis i alla år och nu får en statushöjning är det nog i mina ögon rimliga pengar.
Även om principen "här får du en faktura du inte har beställt" är tvivelaktig.
Ska prata med jurist näst nästa vecka.
Svar från chat gpt:Kripestam skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på sidan trots medlem ett tag.
Lite oklart vart jag skulle lägga detta inlägg..
Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Han har grävt att själv för han har alla maskiner som behövs.
Fakturan kom häromdagen, ca18.000kr för oss och samma för grannen.
Jag har servitut på vägen, grannen har inte.
Är det helt rätt att göra såhär?
Han bygger om vägen mest för honom och vi får stå för en stor del av kalaset?
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet jag..
//Klas
Det här är en klassisk – och tyvärr vanlig – konflikt kring skogsvägar och servitut. Jag reder ut det steg för steg.
1️⃣ Du har servitut – det är avgörande
Om du har servitut på vägen betyder det att du har en laglig rätt att använda den.
Det finns två typer:
- Avtalsservitut
- Officialservitut (beslut via Lantmäteriet)
- Står det bara rätt att använda väg?
- Eller står det något om underhåll, kostnadsfördelning?
Den som använder vägen ska vara med och betala skälig andel av underhåll.
Men – och detta är viktigt:
👉 Du är normalt inte skyldig att betala standardhöjande åtgärder som görs för markägarens egen verksamhet (t.ex. uppgradering för tung skogstransport) om det går utöver vad du behöver för ditt ändamål.
Att bygga om vägen för att klara timmerbilar är oftast en standardhöjning, inte normalt underhåll.
2️⃣ Vad är underhåll – och vad är förbättring?
Skillnaden är juridiskt viktig:
Underhåll:
- Fylla hålor
- Hyvla vägen
- Snöröja
- Dika rensa
- Bredda vägen
- Förstärka för tung trafik
- Bygga om hela bärlagret
- Anpassa till skogsbilvägsklass
3️⃣ Kan han bara skicka en faktura?
Nej – inte hur som helst.
Om det inte finns:
- Avtal om kostnadsfördelning
- Vägsamfällighet
- Gemensamhetsanläggning via Lantmäteriet
Kostnader ska vara:
- Skäliga
- Förankrade
- Fördelade efter nytta
4️⃣ Grannen utan servitut
Grannen utan servitut har egentligen ingen laglig rätt att använda vägen alls – om det inte finns avtal.
Det gör situationen ännu märkligare att han ska betala samma belopp som du.
5️⃣ 18 000 kr – rimligt?
700 m väg.
36 000 kr totalt.
Det är inte orimligt om man faktiskt förstärkt en väg med maskiner och material.
Men frågan är inte om summan är rimlig – utan:
👉 Är du skyldig att betala för en åtgärd som gjorts främst för hans skogsbruk?
Det är tveksamt.
6️⃣ 2 000 kr/år i vägavgift
700 m → 2 000 kr/år
Det är faktiskt inte ovanligt högt om det inkluderar:
- Hyllning
- Grus
- Snöröjning
- Dikning
- Faktiska kostnader
- Skälig fördelning
7️⃣ Vad ni bör göra nu
1. Betala inte direkt
Om ni anser att kravet är oklart eller felaktigt kan ni:
- Skriftligen bestrida fakturan
- Begära specificerad kostnadsberäkning
- Begära underlag på material, timmar, maskinkostnad
Be om:
- Total kostnad
- Fördelningsgrund
- Vad som är underhåll vs förbättring
3. Ta reda på exakt vad som står i servitutet
Det är helt avgörande.
8️⃣ Om ni inte kommer överens
Då finns två vägar:
- Medling/dialog
- Ansökan om gemensamhetsanläggning via Lantmäteriet
- Andelstal
- Kostnadsfördelning
- Drift
💡 Min spontana bedömning
Om vägen byggts om för att klara skogsbrukets behov:
👉 Då ska skogsägaren normalt ta den största delen av kostnaden.
Du ska betala för din nytta – inte för hans timmerbilar.
Snälla posta inte rena Gpt svar i forumet. Tror TS kan fråga där själv och tillför inte jättemycket.M Mimmilo skrev:Svar från chat gpt:
Det här är en klassisk – och tyvärr vanlig – konflikt kring skogsvägar och servitut. Jag reder ut det steg för steg.
1️⃣ Du har servitut – det är avgörande
Om du har servitut på vägen betyder det att du har en laglig rätt att använda den.
Det finns två typer:
Det viktiga är vad som står i servitutet:
- Avtalsservitut
- Officialservitut (beslut via Lantmäteriet)
🔎 Generellt gäller:
- Står det bara rätt att använda väg?
- Eller står det något om underhåll, kostnadsfördelning?
Den som använder vägen ska vara med och betala skälig andel av underhåll.
Men – och detta är viktigt:
👉 Du är normalt inte skyldig att betala standardhöjande åtgärder som görs för markägarens egen verksamhet (t.ex. uppgradering för tung skogstransport) om det går utöver vad du behöver för ditt ändamål.
Att bygga om vägen för att klara timmerbilar är oftast en standardhöjning, inte normalt underhåll.
2️⃣ Vad är underhåll – och vad är förbättring?
Skillnaden är juridiskt viktig:
Underhåll:
Standardhöjning/förbättring:
- Fylla hålor
- Hyvla vägen
- Snöröja
- Dika rensa
Om han har byggt om vägen för att klara skogsmaskiner och timmerbilar är det mycket starkt argument för att det är hans behov – inte ditt.
- Bredda vägen
- Förstärka för tung trafik
- Bygga om hela bärlagret
- Anpassa till skogsbilvägsklass
3️⃣ Kan han bara skicka en faktura?
Nej – inte hur som helst.
Om det inte finns:
…då kan han inte ensidigt bestämma belopp och skicka faktura.
- Avtal om kostnadsfördelning
- Vägsamfällighet
- Gemensamhetsanläggning via Lantmäteriet
Kostnader ska vara:
Och man ska normalt vara överens innan större åtgärder görs.
- Skäliga
- Förankrade
- Fördelade efter nytta
4️⃣ Grannen utan servitut
Grannen utan servitut har egentligen ingen laglig rätt att använda vägen alls – om det inte finns avtal.
Det gör situationen ännu märkligare att han ska betala samma belopp som du.
5️⃣ 18 000 kr – rimligt?
700 m väg.
36 000 kr totalt.
Det är inte orimligt om man faktiskt förstärkt en väg med maskiner och material.
Men frågan är inte om summan är rimlig – utan:
👉 Är du skyldig att betala för en åtgärd som gjorts främst för hans skogsbruk?
Det är tveksamt.
6️⃣ 2 000 kr/år i vägavgift
700 m → 2 000 kr/år
Det är faktiskt inte ovanligt högt om det inkluderar:
Men det ska bygga på:
- Hyllning
- Grus
- Snöröjning
- Dikning
Inte bara ett godtyckligt påslag.
- Faktiska kostnader
- Skälig fördelning
7️⃣ Vad ni bör göra nu
1. Betala inte direkt
Om ni anser att kravet är oklart eller felaktigt kan ni:
2. Begär skriftligt möte
- Skriftligen bestrida fakturan
- Begära specificerad kostnadsberäkning
- Begära underlag på material, timmar, maskinkostnad
Be om:
- Total kostnad
- Fördelningsgrund
- Vad som är underhåll vs förbättring
3. Ta reda på exakt vad som står i servitutet
Det är helt avgörande.
8️⃣ Om ni inte kommer överens
Då finns två vägar:
Då bestäms:
- Medling/dialog
- Ansökan om gemensamhetsanläggning via Lantmäteriet
Men det kostar att starta.
- Andelstal
- Kostnadsfördelning
- Drift
💡 Min spontana bedömning
Om vägen byggts om för att klara skogsbrukets behov:
👉 Då ska skogsägaren normalt ta den största delen av kostnaden.
Du ska betala för din nytta – inte för hans timmerbilar.
Hejhopp...
Min erfarenhet av gemene man är att chatgtp inte är något som är allmänt kännt och används knappt än för vardagsbruk... 😉
Däremot skulle de flesta forumdeltagare bli "arbetslösa" om folk inser hur mycket hjälp man kan få av dessa tjänster...
99% av goda råd på detta forum skulle bli obsolete... 😁
Min erfarenhet av gemene man är att chatgtp inte är något som är allmänt kännt och används knappt än för vardagsbruk... 😉
Däremot skulle de flesta forumdeltagare bli "arbetslösa" om folk inser hur mycket hjälp man kan få av dessa tjänster...
Det är skillnad på en samfällighetsförening som omfattar en väg , och att man har servitut.Appendix skrev:
Mmm.
Här har man i föreningen kommit fram till att vi vill ha hyffsat skick och standard på vägarna i området.
Jag har ett av de högsta andelstalen då jag har längst att köra på de gemensamma vägarna.
Så när man grusade om en del av vägarna med oljegrus blev uttaxeringen nästan 14.000 det året. I vanliga fall ligger det på runt 2.000
Det är ganska mycket men samtidigt är området bättre skött än många kommunalt skötta vägar
Nu är det ju så att jag kan sitta med i årsmötena och vara som den raljanta kvarvarande gubben i området.
Men man får välja vilka strider man vill ta.
Om TS haften underhåld väg gratis i alla år och nu får en statushöjning är det nog i mina ögon rimliga pengar.
Även om principen "här får du en faktura du inte har beställt" är tvivelaktig.
För en standardfråga om byggnation/renovering/reparation/el på forumet, typ en bild och "hur hade ni gjort här?", är chatgpt i princip oanvändbarL Lancen skrev:Hejhopp...
99% av goda råd på detta forum skulle bli obsolete...
Testa ge den en bild på en elcentral och be om råd hur du ska koppla nåt.
Då hade en instruktion över hur man använder dylika verktyg varit mer hjälpsamt. Nu är det dessutom så att det är emot forumreglerna att posta svar från AI så hur vida det är bra eller dåligt spelar mindre roll.L Lancen skrev:Hejhopp...
Hej,
Vi har en låten vägsamfällighet och är ca 20 medlemmar och förvaltar ca 900 m + 400 m väg. Vi får inget statsbidrag. Årsavgiften är ca 2000 - 4000 kr/år beroende på var man bor (årstonmetoden). Vi har en oavlönad styrelse och fyller i potthål själva men lejer ut dikesklippning, dammbindning, snöröjning och kanske fyller på med 3-4 grusslass per år. Din årsavgift låter rimlig eller kanske tom billig beroende på vad som ingår. Vem betalar tex för snöröjning med traktor eller sladdning av väg?
Vi har en låten vägsamfällighet och är ca 20 medlemmar och förvaltar ca 900 m + 400 m väg. Vi får inget statsbidrag. Årsavgiften är ca 2000 - 4000 kr/år beroende på var man bor (årstonmetoden). Vi har en oavlönad styrelse och fyller i potthål själva men lejer ut dikesklippning, dammbindning, snöröjning och kanske fyller på med 3-4 grusslass per år. Din årsavgift låter rimlig eller kanske tom billig beroende på vad som ingår. Vem betalar tex för snöröjning med traktor eller sladdning av väg?
Används tyvärr alldeles för mycket redan.L Lancen skrev:
Om du har någon spetskompetens så prova att ha ett samtal kring detta med chat gpt så förstår du snabbt hur mycket dravel som kommer ur. När man påpekar det så kommer det snabbt en rättning med gärna mer dravel som låter ännu mer avancerat.
Sen kan man ju börja fundera på när internet kan betecknas som "dött".
Men man är nog på god väg när AI-klienter läser AI-klienters svar i några generationer och svaren blir mer och mer påhittade.