4 506 läst ·
89 svar
5k läst
89 svar
Ransonering på drivmedel
Jag hörde nyligen att den var sprängd i båda ändar. Om det stämmer och det inte finns en till. för den jag tänkte på gjordes på åttiotalet, tror jag. Den lät knappast kunna kompensera för Trumps vansinne iallafall.P pmd skrev:
Den rörledning som heter East–West Crude Oil Pipeline byggdes under Iran-Irak-kriget på 1980-talet och bombades av iranska drönare i april i år vilket reducerade kapaciteten. Enligt Saudiarabien var ledningen återställd till full kapacitet tre dagar senare.Intet skrev:
(Det står i Wikipediaartikeln jag länkade till i inlägg #73).
Det finns nog inget som kan kompensera för Trumps vansinne. En tvångströja, möjligen.Intet skrev:
Jag skulle bedöma att kärnvapenkrig är en av de minsta riskerna just nu.
Ukraina är inte intresserade av kärnvapen, och de ryska kärnvapnen och deras bärraketer är i så pinsamt dåligt skick att Putin inte vill försöka använda dem.
Däremot älskar Rysspropagandisterna att hota med kärnvapenkrig. För att det gynnar deras arbetsgivares intressen.
Vi har ett betydligt mera konkret problem framför oss nästa vinter. Energikriget. Jag skulle bedöma att vi står inför en energikris vars like vi inte har sett sedan 1940-talet.
Jag vet inte om Dårnald är rysk agent eller om han bara är en lättmanipulerad narcistisk jättebaby med senildemens. Hur som helst så har hans krig i Persiska Viken förts på ett vis som exakt passar Putinregimens behov. Samtidigt som energislukande AI-datacenter som ofta mer eller mindre ägs av det amerikanska oligarkgänger kring Dårnald förbrukar mer elektricitet än vi rimligen kan producera.
Vad vi kan göra är att hugga ved och sätta alla vedeldade eldstäder i skick, fylla farmartankarna, och sätta tryck på politikerna att medborgarnas överlevnad måste sättas före storkapitalets datacenter.
Vid behov kan det också behöver litet väl riktade sabotage för att stänga av datacentren från nätet när elektriciteten tar slut.
I Sverige har ni också möjlighet att rösta på politiker som varken går i Putins eller Amerika-oligarkernas ledband.
Sedan får vi ta energikrisen som den kommer när den kommer. Vi klarade oss förra gången så nog skall det gå den här gången också. Bara vi alla hjälps åt. Vi kan inte ha egoister som håller hårt på sin rätt att slösa.
Ukraina är inte intresserade av kärnvapen, och de ryska kärnvapnen och deras bärraketer är i så pinsamt dåligt skick att Putin inte vill försöka använda dem.
Däremot älskar Rysspropagandisterna att hota med kärnvapenkrig. För att det gynnar deras arbetsgivares intressen.
Vi har ett betydligt mera konkret problem framför oss nästa vinter. Energikriget. Jag skulle bedöma att vi står inför en energikris vars like vi inte har sett sedan 1940-talet.
Jag vet inte om Dårnald är rysk agent eller om han bara är en lättmanipulerad narcistisk jättebaby med senildemens. Hur som helst så har hans krig i Persiska Viken förts på ett vis som exakt passar Putinregimens behov. Samtidigt som energislukande AI-datacenter som ofta mer eller mindre ägs av det amerikanska oligarkgänger kring Dårnald förbrukar mer elektricitet än vi rimligen kan producera.
Vad vi kan göra är att hugga ved och sätta alla vedeldade eldstäder i skick, fylla farmartankarna, och sätta tryck på politikerna att medborgarnas överlevnad måste sättas före storkapitalets datacenter.
Vid behov kan det också behöver litet väl riktade sabotage för att stänga av datacentren från nätet när elektriciteten tar slut.
I Sverige har ni också möjlighet att rösta på politiker som varken går i Putins eller Amerika-oligarkernas ledband.
Sedan får vi ta energikrisen som den kommer när den kommer. Vi klarade oss förra gången så nog skall det gå den här gången också. Bara vi alla hjälps åt. Vi kan inte ha egoister som håller hårt på sin rätt att slösa.
Vad gäller Trumps koppling till Ryssland är en försvårande omständighet att han när han var i ekonomisk kris räddades genom att en rysk oligark med nära koppling till Putin köpte en större fastighet av honom för nära fem gånger marknadsvärdet.H heimlaga skrev:Jag skulle bedöma att kärnvapenkrig är en av de minsta riskerna just nu.
Vi får hoppas att politikerna ser till folkets behov av el så att sabotage mot elsystemet inte blir nödvändigt, det vore en olycklig utveckling men förståelig om alternativet är att stå utan möjlighet att värma sitt hus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 232 inlägg
Se där. Jag är nästan klärvojant😀.Intet skrev:
Om det stämmer, vill säga. Isåfall kommer understödet till de oljetankers vars innehåll världen längtar efter och som i någon mån kan minska den kommande ransoneringen på drivmedel att få fri passage till mottagaren. En del av oljan Ryssland exporterar, importerar vi antagligen genom några omblandningar och vips har vi istället köpt Kazak blend eller Turkmen blend i våra pumpar. Låter nästan som skottsk whisky.😁 och det kan ju knappast vara fel.
https://t.me/RussianBaZa/65476
Då har du inte förstått syftet med eskorten. Den kunde i praktiken bestått av en roddbåt.P pmd skrev:
Dessutom blir nog mottagaren av den efterlängtade oljan lite sur ifall vi snor deras leverans gång efter annan. Det är ett vågspel 😀att stjäla andras båtar och last och det håller naturligtvis inte i längden. Ägde jag rederiet vars båtar stals och plundrades skulle jag kanske hyrt in några råskinn som skydd nästa gång svensk kustbevakning bordarde min skuta.
Som sagt. Det skulle i alla fall minska den annalkande ransoneringen av drivmedel. Det är ju inte bara olja som stoppas. Även gas som Europa behöver för att klara vintern lär bli en lika stor bristvara som oljan. På det har vi gödningsmedel och flygfotogen.
Klicka här för att svara