1 954 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ev. elransonering.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Tänker du vedpannan med cirkpump som går mot acktank när elen bryts?A Alf Gollnert skrev:
Jag vet själv inte. Min gamla vedpanna hade både elcirkpump och elfläktar som sög ut luften. Tyckte också det var lite obehagligt.
Å andra sidan behövs inte nämvärt mycket el. Fläkt och pump drar inte mycket. Bör räcka med 3-5 kwh för en full panna en halv dag.
Någon annan som vet?
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns nödströmsanläggningar med tillslagsautomatik som kan ta hand om cirkulationspump + fläkt. Vanlig UPS fungerar, men är oftast inriktat på hög effekt istället för körtid. Ett eksempel: Nödströmsanläggning 300W - Lindquist Heating AB - men kolla hur mycket effekt du behöver och hur länge, om producent av cirkulationspump och fläkt behöver ren sinus eller modifierat går bra mv.
Laddomaten ska medge viss självcirkulation. Samtidigt medför stoppade fläktar att det snarare kolar än brinner i pannan. Så det ska klara sig utan allvarliga konsekvenser. Öppnar man shunten kan man få ut värme på radiatorerna utan pumpen.
Tack för alla kommentarer.
Jag har insett att man får prova och se hur det går.
Jag har insett att man får prova och se hur det går.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden