P
Intet Intet skrev:
Dessutom är NATO en försvarsallians och så vitt jag vet är inget NATO-land anfallet av Ryssland. Så vad har NATO där att göra?
Var är "där"?
NATO placerar militära styrkor på lämpliga ställen för att förbereda försvar av NATO-länders territorier och för avskräckning. Svensk militär är baserad i Lettland för detta ändamål.
Intet Intet skrev:
Jag menar att länderna i Sydeuropa mer eller mindre ger blanka tusan i de båda kombattanterna.
Det är nog främst de NATO-länder som ingår i JEF som kommer att stå för försvaret av Östersjön.
Intet Intet skrev:
Framförallt om, eller snarare -när bränslelagren börjar sin och det bara kommer ur bottensatsen ur rören. Då kommer tonläget vara ett annat mot de som leker sjörövare i Östersjön.
Vilka leker sjörövare i Östersjön? Mig veterligen har ingen Östersjönation (förutom Ryssland) brutit mot folkrätten i detta sammanhang.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Jag tror nog att de som har intresse i frågan är betydligt mer välinformerade än vi och mycket väl redan vet det de behöver veta 😀. Stig Bergling är väl pensionerad men han har säkert efterträdare som säljer till högstbjudande.
Ja, så den som står på vår sida håller lämpligen tyst om vad den vet.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Den svenska Tigern har nog krympt ihop till en liten kattunge...
Nu mera är det måsfåglar som gäller.
https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2017/11/en_svensk_haller_truten_web.png
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad gäller bevarandet av försvarshemligheter har myndigheterna gjort en del tveksamma rekryteringar för att fylla sin mångfalds och "enfaldskvot", vi kommer ihåg fallet med de iranska bröderna som sålde ut Sverige.
Menar du att därför spelar det ingen roll vad vi andra babblar om?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu mera är det måsfåglar som gäller.
[länk]

Menar du att därför spelar det ingen roll vad vi andra babblar om?
Har jag inte påstått, viss eftertänksamhet kan nog vara av godo men det som här avhandlades var allmänna uppgifter som redan publicerats i media.
När en transport med militär utrustning stod uppställd på centralstationen så var den lokala tidningens reportrar där på nolltid och plåtade tåget ur alla vinklar.

P
Intet Intet skrev:
Men råoljeexporten påverkas inte av att inhemska rafinaderier har en fnurra på tråden utan den kan fortgå som vanligt för att kompensera vår allierades sabotage på världens oljetillgångar.
Därför bombar Ukraina även ryska utskeppningshamnar för olja.

Det här är väl inte för perifert för diskussionen om drivmedelsransonering i Sverige? Minskad oljeexport från Ryssland lär påverka världsmarknaden för olja.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Finns det något som tyder på ransonering av drivmedel i Sverige eller Europa i närtid?
Det är väl bara ett land som har stora problem med bensinvolymer och det skitlandet har sig självt att skylla.

• Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var är "där"?
NATO placerar militära styrkor på lämpliga ställen för att förbereda försvar av NATO-länders territorier och för avskräckning. Svensk militär är baserad i Lettland för detta ändamål.

Det är nog främst de NATO-länder som ingår i JEF som kommer att stå för försvaret av Östersjön.

Vilka leker sjörövare i Östersjön? Mig veterligen har ingen Östersjönation (förutom Ryssland) brutit mot folkrätten i detta sammanhang.
Har inte vårat grannland i öst varit lite bryskare med ryska tankers?

Fairlane Fairlane skrev:
Finns det något som tyder på ransonering av drivmedel i Sverige eller Europa i närtid?
Det är väl bara ett land som har stora problem med bensinvolymer och det skitlandet har sig självt att skylla.
Det är det nog ingen som talar om för dig. Världens största land, klarar sig nog bra i längden. Värre är det med oss skruttländer, helt beroende av inport. Vi kan inte ens föda oss själva
Men vi kan ju som ickesnillen spekulera över vad allt bränsle kommer ifrån. Trots att det är stopp i trafiken från en storsäljare. Och så länge vi förbrukar mer än vi fyller på kommer vi allt närmare en ransonering av drivmedel. Så, ha tålamod Fairlane. Det kommer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det talas om eventuell ransonering av drivmedel framöver.
Sålänge jag ser folk son står med bilen på tomgång utanför Maxi ser jag inget behov för ransonering.
Det som detta lärde oss var att

1. De som har pengar har råd att köpa det drivmedel som finns. Tredje världen blev utan
2. om man hade förmåfga att göra en analys av marknaden och inte citera "experter" så såg man att risken för brist var låg.
3. det var uppenbart att vissa politiker ville köpa röster med hjälp av att säga att det var värsta krisen genom tiderna.

Men det var ingen kris. Aldrig här.

P pmd skrev:
NATO är militärt överlägset Ryssland i Östersjön.
Ryssarna är inte så dumma att de utmanar NATO till sjöss. Om de hittar på något sattyg så blir det snarare.fråga om hybridkrigföring i Baltikum eller på någon av de stora öarna i Östersjön.
Ryssen väntar bara på att zelnsy skall bestyckad sinaegentillverkade ballistska missiler med kärnvapen, sen blir det varmt...

P
Frerider Frerider skrev:
Har inte vårat grannland i öst varit lite bryskare med ryska tankers?
Bryskare på vilket sätt?

P
Intet Intet skrev:
Vi kan inte ens föda oss själva
Jo, det kan vi. När det gäller just livsmedel producerar Sverige mat för 14 miljoner människor.

Gemensam rapport från Livsmedelsverket och Jordbruksverket.
Sammanfattning för journalister, dvs ett "pressmeddelande".

Produktionsapparaten behöver dock trimmas och oljas för att säkerställa att den även fungerar i krig.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
B Bill Algö skrev:
Ryssen väntar bara på att zelnsy skall bestyckad sinaegentillverkade ballistska missiler med kärnvapen, sen blir det varmt...
Ingen kommer att sälja kärnvapen till Ukraina, och det vore korkat att försöka tillverka egna.
Moderatorn har redan klagat på oss en gång så låt oss inte dra på oss mer klagomål om off-topic.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den bortfallna volymen petroleum från världsmarknaden kan (på global nivå, inte nödvändigtvis lokal) hanteras av lager i omkring ett år till.

Under den perioden kommer något eller några av följande ske.

• Exporten genom Hormuz återupptas
• Annan produktion tillförs världsmarknaden
• Höga priser förstör efterfrågan

För svensk del ser jag inte ransonering som rimligt. Högre priser kommer om nödvändigt justera efterfrågan tillräckligt främst på global nivå.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.