4 652 läst ·
91 svar
5k läst
91 svar
Ransonering på drivmedel
Gissningsvis har de U-båtar själva. Samt sjunkbomber och annat som kan sänka våra världsklassflytetyg.D Dilato skrev:
Jag tvivlar inte på att de är bra. Bara på att de är oövervinnerliga. För det är ingen.
Så det är naturligtvis klokt att inte skicka ut dom om det inte är absolut nödvändigt och det kan det knappast vara för att stoppa några civila handelsfartyg som dessutom levererar olja som det redan är stor brist på.
Hur många undervattensbåtar har vi, förresten. Två tre stycken?
Ni är så bajsnödiga för den ryska björnen😂D Dilato skrev:
Edit: det är ju inga hemligheter när varje nyhetssajt talar om alla våra inköp, skulle inte förvåna mig om upphandlingarna är öppna som i all offentlig upphandling.
Jag tror nog att de som har intresse i frågan är betydligt mer välinformerade än vi och mycket väl redan vet det de behöver veta 😀. Stig Bergling är väl pensionerad men han har säkert efterträdare som säljer till högstbjudande.F fribygg skrev:
Jag hade ingen aning om att vi hade så många U-båtar i världklass. Fungerande eller inte.
På tal om krigsmateriel. Vår egen, U-båten Ulven som även den, säkert var i världklass, gick på en mina. Så "världsklass" är ingen skottsäker väst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast inte alltid
En ubåt kan sänka en hel flottilj utan att dom ens sett eller hört ubåten, ytfartyg är sårbara.Intet skrev:
Nato/Sverige har god koll på var den/dom ryska attackubåtar som finns i Östersjön befinner sig och borde kunna bekämpa den om det blir sådant läge.
Östersjön är nog inte den plats Ryssland vill gå i väpnad konflikt med Nato.
Om det kommer till sånt läge blir dom väl instängda, Sverige/Danmark har sina egna "Strait of Öresund" och "Strait of stora Bält".
Men, Ukraina maler sakta men säkert ner Rysslands förmåga att föra krig i nån skala att tala om och förhoppningsvis tröttnar folket på Putins tokigheter nu när det smärtar på allvar och det inte längre är något som bara sker långt bort och nästan ingen plats är utom räckhåll.
Håller med!D Dilato skrev:
Intressant det verkar vara offentliga uppgifter då du vet?D Dilato skrev:
Den svenska Tigern har nog krympt ihop till en liten kattunge...Intet skrev:
Jag tror nog att de som har intresse i frågan är betydligt mer välinformerade än vi och mycket väl redan vet det de behöver veta 😀. Stig Bergling är väl pensionerad men han har säkert efterträdare som säljer till högstbjudande.
Jag hade ingen aning om att vi hade så många U-båtar i världklass. Fungerande eller inte.
På tal om krigsmateriel. Vår egen, U-båten Ulven som även den, säkert var i världklass, gick på en mina. Så "världsklass" är ingen skottsäker väst.
[bild]
Fast inte alltid
Vad gäller bevarandet av försvarshemligheter har myndigheterna gjort en del tveksamma rekryteringar för att fylla sin mångfalds och "enfaldskvot", vi kommer ihåg fallet med de iranska bröderna som sålde ut Sverige.
Nyligen hade vi fallet med den iranske mannen bosatt i Eskilstuna som kontaktade Ryssland och delgav dem uppgifter för att få skydd från inbillad förföljelse.
Det sistnämnda fallet verkar röra sig om en tragisk figur med svåra vanföreställningar och han får nu vård med särskild utskrivningsprövning men det är oklart vilken skada han åsamkat det svenska försvaret.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 240 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 240 inlägg
Det är din syn på USA. Jag har en annan.Intet skrev:
Hur USA hade agerat med Biden, med Obama, med Bush, med Reagan etc som president om Ryssland/Sovjetunionen anfallit ett NATO-land vet ingen. Vi vet inte hur USA skulle reagera med Trump vid makten heller om Ryssland angrep ett NATO-land, så vad kan vi göra annat än gissa?
Absolut. Mer så med korrupta länder och där ligger ju ditt favoritland bland de absolut sämsta, som säkert även du känner till.Intet skrev:
Kanske, kanske inte, men det är ju intressant att höra att du har räknat dem tidigare.Intet skrev:
Säg det till din kompis Putin.Intet skrev:
Ja givetvis kan ingen av oss veta exakt, man kan dra mer eller mindre kunskapsbaserade gissningar. Fint att du känner att du inte är ett snille iallafall.Intet skrev:
Va? Är NATO en försvarsallians? Hur kan de vara det när de för proxykrig och är skyldiga till Rysslands anfallskrig? Är det inte så det brukar låta?Intet skrev:
Om NATO väljer att blockera en passade så är det väl inte samma sak som ett anfall?
Med vi, menar du Sverige eller Ryssland? Svaret är väl att båda länderna har det.Intet skrev:
Brittiska flottan i Östersjön är knappast något nytt. Att de skulle starta ett storkrig genom sin närvaro är väl lite väl galna spekulationer från din sida? Eller tänker du som när EU och NATO startade kriget i Ukraina?Intet skrev:
Nu fantiserar du igen. Menar du att länder som Frankrike, Italien och Spanien ger blanka tusan i Ukraina?Intet skrev:
Jag menar att länderna i Sydeuropa mer eller mindre ger blanka tusan i de båda kombattanterna. Framförallt om, eller snarare -när bränslelagren börjar sin och det bara kommer ur bottensatsen ur rören. Då kommer tonläget vara ett annat mot de som leker sjörövare i Östersjön.
Det är ju trots allt ransonering på drivmedel vi diskuterar här. Och den ransoneringen blir än närmre förestående om vi hjälper till att strypa tillgången ytterligare.
USA var att räkna med mellan 1941 och 1945. Faktiskt var USA att räkna med ända fram till 2016.Intet skrev:
Hur många stridsdugliga örlogsfartyg kan NATO ställa upp med i Östersjön med kort varsel. Hur många kan Ryssland ställa upp med? Med vilka typer av örlogsfartyg?Intet skrev:
Ryssar förstår bara styrka, så vi måste sätta hårt mot hårt. NATO är som sagt militärt överlägset i Östersjön. Det handlar om en faktor tre eller fyra.Intet skrev:
Antagligen inte.Intet skrev:
Ju snabbare övergång till eldrift, desto bättre alltså.Intet skrev:
Jag tror snarare att de allra flesta svenskar hellre vill hålla Ryssland på avstånd än slåss mot ryssar på svenskt territorium. Vi vet ju vad civilbefolkning får utstå där ryssar härjar.
Administrator
· Skåne
· 8 732 inlägg
Det här tråden är väldigt off topic. Vänligen återgå till att diskutera drivmedel, annars stänger jag den.
/Moderator
/Moderator
Man läser hela tiden om det, ett inlägg bland många...Frerider skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Extra lustigt är att Nato har samma bild som jag 😉
Den aktuella ubåten är enligt Försvarsmakten en dieselelektrisk ubåt av ”kilo-klass”. SVT erfar att det handlar om samma ryska ubåt som rapporterats som trasig nere i engelska kanalen och som också kommenterats av Natos generalsekreterare Mark Rutte som skämtade om att ubåten i fråga ”haltade” fram genom haven.
– Vilken förändring från Tom Clancys roman ”Jakten på röd oktober”. I dag liknar det mera en jakt på den närmaste mekanikern, sa Mark Rutte i samband med ett tal i Slovenien i förrgår.