107 645 läst ·
294 svar
108k läst
294 svar
Råkat borra hål kaklet i badrummet
Är det utanför dusch zonen är det bara att byta kakelplattorna.
▪️Nyfiken på redigeringen av moderator. Vad handlade det om?L Lärlingen_101 skrev:Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.
Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.
Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.
Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.
Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.
Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.
Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.
Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?
Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.
Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.
Tacksam för svar !
▪️Att hela badrummet behöver renoveras pga att några felbokade hål i kakel är ju rent nonsens. Tänk alla som monterar olika saker; typ badrumsskåp, krokar för handdukar mm och man vill göra en förändring, skulle då plötsligt hela badrummet behöva renoveras? Självklart inte, men jobbet bör göras av duktiga hantverkare!
▪️Även monteringen av sängen, borde gjorts av hantverkare för att få ett proffesionellt utseende och funktion. Ingen kan ju säga att jobbet som gjorts var det. Troligen kommer TS även att få nedslag på den åverkan som gjorts i rummet, när hen flyttar därifrån. Kanske hade en annan lösning med t ex garderober eller skåp under sängen kunnat stabiliserat sängen utan dessa fula hålband skruvade lite ”hur som helst”. Alla ska och bör inte ge sig i kast med hantverksarbeten. (Funderar nästan på om detta är en ”trolltråd”
▪️Sedan verkar alla tips om olika lagningsmetoder för att dölja hålen, nästan lite komiska. TS har ju REDAN ANMÄLT att hen har gjort hål i väggen. Ska TS plötsligt låtsas som om denna anmälan inte var på riktigt och försöka laga hålen med diverse föreslagna metoder? Hur tänker ni som svarat där? Eftersom fastighetsägaren redan kommit med ett kostnadsförslag på 300 000 kr, så VET de ju redan om skadan. Skillnad är om TS frågat oss i forumet först.
▪️Gjort är gjort, men nu måste TS ta reda på via Hyresgästföreningen, sitt försäkringsbolag, ev jurist vad som kan göras. Självklart handlar det inte om att renovera hela badrummet. Det finns bra metoder att laga tätskikt och byta ut kakelplattorna och då menar jag inte att spruta in silicon och sätta en täckbricka över.
▪️Sedan kvarstår ju problemet med OM fastighetsägaren nöjer sig med en lagning eller om fastighetsägaren kanske står på sig och drar igång en juridisk process.
▪️Till TS: naturligtvis ska du ha en eloge som ville vara ärlig och inte låta någon annan få skulden längre fram. Troligt är dock att detta hade upptäckts vid den slutbesiktning som görs av fastighetsägaren när man flyttar ut. Bättre att laga skadan nu och slippa få problem längre fram.
▪️Viktigt är att du får fastighetsägaren godkännande SKRIFTLIGT angående metod och resultat när skadan är åtgärdad.
▪️För gärna dagboksanteckningar över vad som sagts och gjorts igenom hela processen. Datum, klockslag och vem du pratade med. Jätteviktigt att ha, ifall det dyker upp problem senare. Lycka till, men använd gärna någon kunnig i framtiden. Vi vill ju inte att din säng klappar ihop om du t ex har besök som ska sova över
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Nu ska inte moderering diskuteras i tråden, forumregler §8, kan vara namn/hyresbolag som har raderats.B Byggahus48 skrev:
Finns länk till tidningsartikel, som högst troligt är detta ärende, så TS vill nog ligga lågt angående händelsen.B Byggahus48 skrev:
….och fastighetsägaren ”glömmer bort” det TS redan anmält. Hur tänkte du där?Skumpe skrev:
Sluta nu. Det är helt sjukt att ett litet hål skulle medföra byte av vägg eller rivning av hela badrummet.
In med silikon tills det inte får plats mer så du har silikon i botten. Sen köper du nåt set för kakelreparation och ser till att ytan blir bra. Du hade löst detta för under femhundringen.
Det är klimatsmart också.
När man läser tidningsartikeln så får man en känsla av att man lär komma till en bra lösningDemmpa skrev:
Väl talatB Byggahus48 skrev:▪️Nyfiken på redigeringen av moderator. Vad handlade det om?
▪️Att hela badrummet behöver renoveras pga att några felbokade hål i kakel är ju rent nonsens. Tänk alla som monterar olika saker; typ badrumsskåp, krokar för handdukar mm och man vill göra en förändring, skulle då plötsligt hela badrummet behöva renoveras? Självklart inte, men jobbet bör göras av duktiga hantverkare!
▪️Även monteringen av sängen, borde gjorts av hantverkare för att få ett proffesionellt utseende och funktion. Ingen kan ju säga att jobbet som gjorts var det. Troligen kommer TS även att få nedslag på den åverkan som gjorts i rummet, när hen flyttar därifrån. Kanske hade en annan lösning med t ex garderober eller skåp under sängen kunnat stabiliserat sängen utan dessa fula hålband skruvade lite ”hur som helst”. Alla ska och bör inte ge sig i kast med hantverksarbeten. (Funderar nästan på om detta är en ”trolltråd”) TS är så tyst….
▪️Sedan verkar alla tips om olika lagningsmetoder för att dölja hålen, nästan lite komiska. TS har ju REDAN ANMÄLT att hen har gjort hål i väggen. Ska TS plötsligt låtsas som om denna anmälan inte var på riktigt och försöka laga hålen med diverse föreslagna metoder? Hur tänker ni som svarat där? Eftersom fastighetsägaren redan kommit med ett kostnadsförslag på 300 000 kr, så VET de ju redan om skadan. Skillnad är om TS frågat oss i forumet först.
▪️Gjort är gjort, men nu måste TS ta reda på via Hyresgästföreningen, sitt försäkringsbolag, ev jurist vad som kan göras. Självklart handlar det inte om att renovera hela badrummet. Det finns bra metoder att laga tätskikt och byta ut kakelplattorna och då menar jag inte att spruta in silicon och sätta en täckbricka över.
▪️Sedan kvarstår ju problemet med OM fastighetsägaren nöjer sig med en lagning eller om fastighetsägaren kanske står på sig och drar igång en juridisk process.
▪️Till TS: naturligtvis ska du ha en eloge som ville vara ärlig och inte låta någon annan få skulden längre fram. Troligt är dock att detta hade upptäckts vid den slutbesiktning som görs av fastighetsägaren när man flyttar ut. Bättre att laga skadan nu och slippa få problem längre fram.
▪️Viktigt är att du får fastighetsägaren godkännande SKRIFTLIGT angående metod och resultat när skadan är åtgärdad.
▪️För gärna dagboksanteckningar över vad som sagts och gjorts igenom hela processen. Datum, klockslag och vem du pratade med. Jätteviktigt att ha, ifall det dyker upp problem senare. Lycka till, men använd gärna någon kunnig i framtiden. Vi vill ju inte att din säng klappar ihop om du t ex har besök som ska sova över
![]()
Amatör som jag är skulle jag göra som så slipa den skadade plattan matt, fylla hålet med bruk, måla på plattan med tätskikt flera lager, sätta om hela väggen med nya plattor, eftersom i stort sätt alla våtrumsskador beror på dåliga rörgenomföringa, Då skulle det nog bli godkänt enligt normer som gäller. Problemet kan nog vara att få tag i kakel med exakt samma nyan. Ta reda på vad det är för kakelfabrikat, åk och prata med en kakelförsäljare, köp några plattor, och jämför nyans , dom bruka ha öppna paket så man kan köpa enstaka plattor, så gjorde jag när jag byggde om mitt kök, Förövrigr blev bra. Fotgrafera hela processen, ta dit någon som kan besikta innan du sätter övre laget. Ta dit en kakelsättare som sätter om väggen, eftersom jag har jobbat massor med år på byggen vet jag hur otroligt snabba kakelsättare är, tror jag att dom sätter väggen på ca en timme
Amatör som jag är skulle jag göra som så slipa den skadade plattan matt, fylla hålet med bruk, måla på plattan med tätskikt flera lager, sätta om hela väggen med nya plattor, eftersom i stort sätt alla våtrumsskador beror på dåliga rörgenomföringa, Då skulle det nog bli godkänt enligt normer som gäller. Problemet kan nog vara att få tag i kakel med exakt samma nyan. Ta reda på vad det är för kakelfabrikat, åk och prata med en kakelförsäljare, köp några plattor, och jämför nyans , dom bruka ha öppna paket så man kan köpa enstaka plattor, så gjorde jag när jag byggde om mitt kök, Förövrigr blev bra. Fotgrafera hela processen, ta dit någon som kan besikta innan du sätter övre laget. Ta dit en kakelsättare som sätter om väggen, eftersom jag har jobbat massor med år på byggen vet jag hur otroligt snabba kakelsättare är, tror jag att dom sätter väggen på ca en timme
I Ingemar D skrev:
Du skulle alltså:
A) inte reparera tätskiktet, utan lämna ett hål bakom plattan?
B) Kakla om en vägg i en hyreslägenhet som du inte har rätt att göra den typen av åverkan på?
Låter som en utmärkt dålig plan... menar du på allvar att du skulle rolla tätskikt utanpå kakelplattan?I Ingemar D skrev:Amatör som jag är skulle jag göra som så slipa den skadade plattan matt, fylla hålet med bruk, måla på plattan med tätskikt flera lager, sätta om hela väggen med nya plattor, eftersom i stort sätt alla våtrumsskador beror på dåliga rörgenomföringa, Då skulle det nog bli godkänt enligt normer som gäller. Problemet kan nog vara att få tag i kakel med exakt samma nyan. Ta reda på vad det är för kakelfabrikat, åk och prata med en kakelförsäljare, köp några plattor, och jämför nyans , dom bruka ha öppna paket så man kan köpa enstaka plattor, så gjorde jag när jag byggde om mitt kök, Förövrigr blev bra. Fotgrafera hela processen, ta dit någon som kan besikta innan du sätter övre laget. Ta dit en kakelsättare som sätter om väggen, eftersom jag har jobbat massor med år på byggen vet jag hur otroligt snabba kakelsättare är, tror jag att dom sätter väggen på ca en timme
Han måste trolla. Mata inte.I Ingemar D skrev:Amatör som jag är skulle jag göra som så slipa den skadade plattan matt, fylla hålet med bruk, måla på plattan med tätskikt flera lager, sätta om hela väggen med nya plattor, eftersom i stort sätt alla våtrumsskador beror på dåliga rörgenomföringa, Då skulle det nog bli godkänt enligt normer som gäller. Problemet kan nog vara att få tag i kakel med exakt samma nyan. Ta reda på vad det är för kakelfabrikat, åk och prata med en kakelförsäljare, köp några plattor, och jämför nyans , dom bruka ha öppna paket så man kan köpa enstaka plattor, så gjorde jag när jag byggde om mitt kök, Förövrigr blev bra. Fotgrafera hela processen, ta dit någon som kan besikta innan du sätter övre laget. Ta dit en kakelsättare som sätter om väggen, eftersom jag har jobbat massor med år på byggen vet jag hur otroligt snabba kakelsättare är, tror jag att dom sätter väggen på ca en timme