P
A AG A skrev:
Det där kom ju också från rätt käft. Vad i helvete har det tagit åt DIG, är snarast frågan.
Du anser alltså att en ung student ska få halva sitt liv förstört pågrund av en tabbe som de flesta skulle kunnat gjort.
Du sitter dessutom och försvarar en bedragare till hyresvärd, genom att påstå att 300.000kr är rimligt. Du är ju för faan inte klok.
Scouten??? "Alltid redo", vet du vad det ska innebära?
Ta det nu lite lugnt. Jag rekommenderar honom ju att ta det till hyresnämnden, de kommer att avgöra vad som är skäligt och inte.

Det jag säger är att jag har full förståelse för att priset drar iväg, det är inte billigare för företag att göra om badrum än för privatpersoner, tvärt om.

Om man sen kan laga eller inte bryr jag mig inte om, vi har för lite information om det. Kanske har hyresvärdens försäkringsbolag besiktar skadan och avgjort vad de kräver för att godkänna badrummet och fortsätta försäkra huset? Det vet vi inte. Kanske är det försäkringsbolagets offert som gått till TS?

Jag tror till skillnad från vissa konspirationsteoretiker här inte att fastighetsägaren kommer att göra jättevinst på det här, utan fakturera sina kostnader.

Sen är kanske åtgärden fel, men även om många här kan säga det helt säkert, så kan inte jag det.

Återigen TS, ta det till hyresnämnden. Är du inte med i hyresgästföreningen, gå med fort som bara den, de kommer stötta dig.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om hyresvärden inre går plus med en budget på 300k för att laga ett enkelt studentbadrum så anstränger han sig åt fel håll.

Poängen är att ersättningskravet inte ska saltas för att användas som ett straff.
Jobbar du med kalkylering inom byggbranschen?

Jobbar du med rotprojekt eller försäkringsskador?

Jag har gjort det för fastighetsägare, dock inte bostäder, inget förvånar mig, åtminstone inte när det kommer till försäkringsskador. Att det skulle kosta bortåt 300 000:- att låta de stora el, vvs och byggbolagen riva ut och bygga om ett badrum skulle inte förvåna mig en sekund.

Är studentboenden byggt i modern tid, så är badrummet minst 1,7*1,9 meter, så det är inte pyttelitet i så fall. Även små studentrum måste vara handikappanpassade.

Claes Sörmland
Scouten skrev:
En fullagning nu, så har alla jävlar borrat i badrummet om några år. En rejäl smäll nu, så kommer ingen någonsin mer göra en sån tabbe. Alla kommer veta om att en gång fick en kille betala ett nytt badrum.
Jag förstår inte varför alla skulle göra samma misstag som TS om förvaltare ordnar med en rationell lagning av hålen. Varför en rationell lagning skulle vara en "fullagning" förstår jag inte heller.

Dina tankar av statuerande exempel lär inte fungera i praktiken. De enda som kommer att känna till konflikten är TS och vänner/familj. Ett studentboende är inte en stabil bygemenskap, det rör sig om unga människor som passerar förbi. Det är glömt i huset när TS och eventuella vänner har flyttat vidare inom en snar framtid.

Scouten skrev:
Fast vore jag TS, så skulle jag ta fakturan till hyresnämnden, de brukar vara hyfsat vettiga i sina bedömningar om skälighet.
Hyresnämnden brukar väl oftast gå på hyresvärdens linje i dessa frågor? Det är i alla fall vad som jag har läst i samband med att bostadsrättslagen ändras och styrelsens tillståndsprövning numera kan överklagas dit. D v s att så länge hyresvärden har argument så vinner denne. Och argument för att få en tekniskt okunnig hyresnämnd att acceptera en hög kostnad är ju enkelt här: en inköpt besiktningsman som rekommenderar helrenovering, något om försäkringsvillkor, offert från vanliga dyra underleverantören av badrum rejält kryddat för att arbetet måste ske akut utanför det vanliga ramavtalet, utebliven hyresintäkt och en beräkning för full kostnadstäckning för att projektleda det hela (OH, lön och lokaler).

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som undrar varför TS behövde en loftsäng till att börja med? TS skrev att 18 kvm studentrum var alldeles för litet, men det räcker ju åt hundratusentals studenter varje år. Jag har själv bott i ett sådant i några år. Man vet ju att det är en övergående tid och anpassar sitt liv efter boendet.

B b8q skrev:
Är det bara jag som undrar varför TS behövde en loftsäng till att börja med? TS skrev att 18 kvm studentrum var alldeles för litet, men det räcker ju åt hundratusentals studenter varje år. Jag har själv bott i ett sådant i några år. Man vet ju att det är en övergående tid och anpassar sitt liv efter boendet.
Vad tror du anledningen är på 18 kvm?

• Gilla
grilja och 2 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad tror du anledningen är på 18 kvm?
Det är det jag undrar. Det räcker ju åt alla andra studenter.

Men visst, det hör ju inte direkt till sakfrågan i tråden. Ofta kommer dock studentrummen färdigmöblerade.

Redigerat:
P
B b8q skrev:
Jag tillbringade lite för många år i studentrum, jag hade loftsäng, liksom 10 000-tals andra studenter runtomkring i landet, det är väl inte märkligt att man vill optimera sitt utrymme?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte varför alla skulle göra samma misstag som TS om förvaltare ordnar med en rationell lagning av hålen. Varför en rationell lagning skulle vara en "fullagning" förstår jag inte heller.

Dina tankar av statuerande exempel lär inte fungera i praktiken. De enda som kommer att känna till konflikten är TS och vänner/familj. Ett studentboende är inte en stabil bygemenskap, det rör sig om unga människor som passerar förbi. Det är glömt i huset när TS och eventuella vänner har flyttat vidare inom en snar framtid.

Hyresnämnden brukar väl oftast gå på hyresvärdens linje i dessa frågor? Det är i alla fall vad som jag har läst i samband med att bostadsrättslagen ändras och styrelsens tillståndsprövning numera kan överklagas dit. D v s att så länge hyresvärden har argument så vinner denne. Och argument för att få en tekniskt okunnig hyresnämnd att acceptera en hög kostnad är ju enkelt här: en inköpt besiktningsman som rekommenderar helrenovering, något om försäkringsvillkor, offert från vanliga dyra underleverantören av badrum rejält kryddat för att arbetet måste ske akut utanför det vanliga ramavtalet, utebliven hyresintäkt och en beräkning för full kostnadstäckning för att projektleda det hela (OH, lön och lokaler).
Om de har allt det? Om försäkringsbolaget kräver det? Om besiktningsmannen kräver det?

Ska fastighetsägaren inte följa besiktningsmannens och försäkringsbolagets slutsatser?

Jag tror inte fastighetsbolaget egentligen försöker blåsa TS, eller läxa upp honom, jag tror att de på enklast möjliga sätt överför sina kostnader rakt ner på TS. Alternativet är att övriga hyreskollektivet får ta smällen och det tror jag inte att de föredrar.

Scouten skrev:
Jag tillbringade lite för många år i studentrum, jag hade loftsäng, liksom 10 000-tals andra studenter runtomkring i landet, det är väl inte märkligt att man vill optimera sitt utrymme?
Själv tror jag inte någon av mina studentkamrater skaffade loftsäng. Men det kanske var annat då på 80-talet; studentrummen kom färdigmöblerade, så dels skulle man ha råd med en loftsäng (på den tiden var studenter fattiga), dels skulle man ha någon plats att förvara den ordinarie sängen på tills man flyttade ut. Så det var liksom inget alternativ.

R Rickard.lj skrev:
Tråkigt , men sånt händer ,, det går att fixa med att ta bort dessa 2 plattorna och få bort fix sen komma in å byta tätskikt , sen på med nya plattor så blir de bra ,, kontakta närmaste plattsättare och visa dem å fråga va de kan kosta , detta är ett arbete på kanske max 4-5 timmar,, men sen är det att hyresvärden skall godkänna de.. men är fullt möjligt å fixa detta utan å riva hela badrummet å bygga nytt, sen ett sådant badrum kostar inte 300rusen å göra om , då blåser dem dej
Jag hade inte kunnat svara bättre - men tror jag hade skippat husvärden som inte alltid har rätt kunnande å blir darrig och osäker. Säkert inte ens dubbel gips grundläggande.

B b8q skrev:
Själv tror jag inte någon av mina studentkamrater skaffade loftsäng. Men det kanske var annat då på 80-talet; studentrummen kom färdigmöblerade, så dels skulle man ha råd med en loftsäng (på den tiden var studenter fattiga), dels skulle man ha någon plats att förvara den ordinarie sängen på tills man flyttade ut. Så det var liksom inget alternativ.
Glöm inte allt besvär med att förankra dem

• Gilla
  • Haha
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Scouten skrev:
Jag tror inte fastighetsbolaget egentligen försöker blåsa TS, eller läxa upp honom, jag tror att de på enklast möjliga sätt överför sina kostnader rakt ner på TS. Alternativet är att övriga hyreskollektivet får ta smällen och det tror jag inte att de föredrar.
Vi är helt överens där.

Och bakom rattarna sitter troligen en tekniskt okunnig och ordinärt svennebananlat tjänsteman som inte är ett dugg intresserad av att lösa frågan i sig utan bara vill få bort den från sitt bord. Så jag gissar att hen lämnar lösningen till kostnadsdrivande upphandlade entreprenörer som ser en chans att sko sig på situationen. Så brukar det fungera i halvoffentliga husförvaltningssammanhang.

(Jag saknar de gamla vaktmästarna som löste det med en klick silikon och en utskällning av TS.)

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
P
Vi är helt överens där.

Och bakom rattarna sitter troligen en tekniskt okunnig och ordinärt svennebananlat tjänsteman som inte är ett dugg intresserad av att lösa frågan i sig utan bara vill få bort den från sin bord. Så jag gissar att hen lämnar lösningen till kostnadsdrivande upphandlade entreprenörer som ser en chans att sko sig på situationen. Så brukar det fungera i halvoffentliga husförvaltningssammanhang.

(Jag saknar de gamla vaktmästarna som löste det med en klick silikon och en utskällning av TS.)
Då är vi helt överens även om han inte behöver vara tekniskt okunnig. Han, eller hon kan också ha så pass mycket att göra att hen väljer att bara köra på din beskrivna lösning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Och så hade du ju ingen dator som alla studier skulle bedrivas på och hälften av alla möten går igenom. Man kunde ju gå och studera på biblioteket eller i någon läsesal.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Och så hade du ju ingen dator som alla studier skulle bedrivas på och hälften av alla möten går igenom. Man kunde ju gå och studera på biblioteket eller i någon läsesal.
Exakt så var det. Men det fanns ett skrivbord i studentrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.