Byggahus.se
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min poäng är inte att TS tillgrepp var normalt slitage i en slumpvis hyresrätt utan att verkligheten är den att upplåter man just studentlägenheter så får man i praktiken räkna med stort slitage, skadedjur, hårt festande, skador på byggnaden, osande wokar, stopp i avlopp, höga städkostnader o s v. Man kan på ålderns höst isolera sig och ha svårt att relatera till ungdomens och internationella studenters livsstil men det moraliserandet ändrar inte verkligheten. Vill man inte hantera verkligheten så hyr inte ut just studentlägenheter.
Jag brukar tycka att du har väldigt kloka inlägg, men i den här tråden är du ju helt uppåt väggarna. Att borra hål in i duschen finns det ingen dom tar höjd för att någon gör. De redan orimliga hyrorna hade blivit astronomiska. Folk säger att badrummet ser gammalt ut, jag säger att det ser relativt nytt ut. Alla som säger att det går fint att laga med silikon eller på andra sätt, ni kan ha rätt, men frågan är vad bolagets fastighetsförsäkring säger? Hade jag förvaltat huset, så hade jag sett till vad framtida konsekvenser blir för byggnaden och hyresgäster. En fullagning nu, så har alla jävlar borrat i badrummet om några år. En rejäl smäll nu, så kommer ingen någonsin mer göra en sån tabbe. Alla kommer veta om att en gång fick en kille betala ett nytt badrum.

Fast vore jag TS, så skulle jag ta fakturan till hyresnämnden, de brukar vara hyfsat vettiga i sina bedömningar om skälighet.
 
  • Gilla
Invent
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det tror jag inte? Det mesta är nog olyckor och händelser du själv inte påverkat. Det TS skulle behövt är en Drulleförsäkring. De ingår som bekant inte alltid.
Finns inget som heter "drulleförsäkting". Det var länge sedan den delen försvann i hemförsäkringen.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Skillnaden här är ju då att runt sådana genomföringar sitter det en strumpa av tätskiktet som då anses var helt. I det här fallet är det ett hål i tätskiktet som då inte är helt. Med det sagt är det inte rimligt att riva ett badrum för ett sådant hål. Jag skulle vilja se ett enda fall presenteras där ett hjälpligt lagat hål i den här klassen medfört en vattenskada.
Vid de badrumsrenoveringar som jag varit med på så har rörmokaren kommit efter att allt kakeljobb är färdigt, då bockar de sina rör och borrar en massa hål för att klamra upp dessa rör. I dessa hål trycker de o en plugg sedan sprutar de in en rejäl klick silikon, sedan på med klammer och skruv. Jag har ärligt talat aldrig sett någon använda sig av någon strumpa med tätskikt till detta ändamålet. Och TS borrhål lär ju inte vara mycket större än ett borrhål till rörmokarens klammer. Och att byta ut kakelplattorna som är trasiga är absolut ingen större konst. Men det bör göras i samråd med hyresvärden och självklart bör dem ta in en hantverkare som gör jobbet. Man kommer inte att kunna se någon skillnad på plattorna som är utbytta efter en månad eller två. Detta är inga konstigheter att utföra och denna typen av jobb görs titt som tätt.
 
  • Gilla
Hamstraren och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Inte än normalbefolkningen av samma ålder. Kanske snarare då tvärtom. Men studenter är av naturliga skäl ofta ganska unga, och med ungdom kommer ofta avsaknad av erfarenhet, och med det tyvärr ofta i sin tur dåliga beslut. Vilket TS berättar om. Hen är säkerligen inte 56 år och läser andra terminen teoretisk filosofi toppat med halvfart ostkunskap och slagverksrytmik.
TS har visat gott omdöme och redovisat sitt misstag för hyresvärden, sökt råd i detta forum för att hitta en bra lösning.
Jag är säker på att det goda omdömet håller i sig, oavsett TS ålder, studieinriktning eller studietakt. Jag är därför övertygad om att TS tillsammans med hyresvärden löser detta på ett sätt som är ekonomiskt försvarbart eftersom det fins goda möjligheter att utföra reparation till en bråkdel av den kostnad hyresvrden har indikerat.
Att avstå reparation i nuläget eller göra en undermålig snabbfix är enbart att skjuta problemet på framtiden. Studentlägenhet byter ägare efter avslutade studier. Vid överlåtelsebesiktning är reparationsbehovet ett faktum.
Att hänvisa till försäkringsbolag som många i tråden gjort, kan vara klokt så till vida att det fins en försäkring som tar kostnaden och att reparationskostnaden överstiger självrisken.
Givetvis bör TS undersöka det alternativet.
Det fins goda möjligheter att reparera det skadade området utan allt för höga kostnader.
Hyresvärdens kostnadsindikation är förmodligen ett resultat av dålig kunskap om möjligheterna.
Återigen önskar jag TS lycka till. Uppriktighet och ärlighet varar längst och visar att TS är mogen och har gott omdöme.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hade du nöjt dig med det om du vore hyresvärd? Naturligtvis inte.
utan problem, hela skiten ska upprustas om ex antal år :) kommer säkert ett gäng polacker som inte lämnar någon garanti och hyresvärden drar in av dessa 300.000 runt 250.000.
 
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga vilket typ av tätskikt som sitter, kan gå att byta kaklet och lappa hålet.
Är det ett tätskikt av typen LIP dvs. en slags våtrumstapet är det inga problem alls Man plockar bort den trasiga platta och limmar dit en "laglapp*... är det primer då kan det bli problematiskt.

Hur gammalt är badrummet. Våtrumsskikt av typen LIP är väl det enda som ör godkänt sedan nittiotalet men jan ha fel.

Men är det ett tätskikt av typen LIP dvs. en slags våtrumstapet är det inga problem alls Man plockar bort den trasiga platta och limmar dit en "laglapp*... är det primer då kan det bli problematiskt men som sagt vad jag hört så ör det inte godkänt på senare år, det skall vara limmad "duk" . 300' låter som tidernas blåsning.
 
J
elpaco elpaco skrev:
Det tror jag inte? Det mesta är nog olyckor och händelser du själv inte påverkat. Det TS skulle behövt är en Drulleförsäkring. De ingår som bekant inte alltid.
Drulle är något helt annat. Det är/var när man skadar sina egna prylar. I alla de stora bolagens hemförsäkringar ingår ansvarsförsäkring. Det är denna saken gäller. I dessa brukar ett av kraven för att ej grov aktsamhet ska föreligga att man gjort vad man kan för att inte utöka skadan. Detta har TS också gjort genom att han själv direkt meddelade hyresvärden. Därför är det enormt viktigt att nu inte börja hitta på lösningar för att dölja något. Ni som ger råd får gärna plugga på lite innan ni tvärsäkert lurar i ts felaktigheter som att själv fixa detta. Tror inte det är ts starka sida heller, ähum...
 
Redigerat:
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Bovärden har skickat ett prisförslag på vad det kommer att landa på. Det ligger på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Känner mig väldigt tveksam till själva utförandet. ( stabiliseringen av sängen). Kan inte ha gjort någon större nytta eftersom bandet inte sitter i spänn runt sängstolpen. Undrar om inte hela grejen är ett ”hitte på”. Lärling till vadå?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag vill starkt avråda från att ta bort plattan. Allting som medför större skada kan bara förvärra situationen. Man behöver inte ta bort något för att laga det här. Det kan bli snustorrt och helt tätt utan det.

Börjar man ta bort kakel så skadar man plötsligt tätskiktet mer och så får man ta bort plattan bredvid och sen är man igång.
Skumpe Skumpe skrev:
Jag vill starkt avråda från att ta bort plattan. Allting som medför större skada kan bara förvärra situationen. Man behöver inte ta bort något för att laga det här. Det kan bli snustorrt och helt tätt utan det.

Börjar man ta bort kakel så skadar man plötsligt tätskiktet mer och så får man ta bort plattan bredvid och sen är man igång.
TS har uppgett att det är en pvc tapet som fuktspärr och pvc tapeter är något lättare att laga hål i då de är lite tjockare och hållbarare än vanliga folier.
jag har skrivit i tidigare inlägg här hur man går tillväga med att bla att GVK:are svetsar dit en ny bit pvc tapet efter att platta tagits bort och hålet lagats,
sen är det bra att göra en GVK besiktning på lagningen för att få den godkänd och sen på med en platta...fixat godkänt och klart.
Om det ex är Tarketts tarkodry wall(pvc tapet) som använts som fuktspärr så har tarkett skriftlig info om hur man svetsar deras pvc tapet.
 
Unikt namn
Scouten skrev:
Jag tror inte att fastighetsägaren går plus. De fakturerar troligen bara sina kostnader. Däremot ägnar de sig nog inte åt att jaga kostnader, dels för att de inte pallar, dels för att de tycker att den som borrar in i ett badrum är en idiot och får ta den kostnad som det blir.
Om hyresvärden inre går plus med en budget på 300k för att laga ett enkelt studentbadrum så anstränger han sig åt fel håll.

Poängen är att ersättningskravet inte ska saltas för att användas som ett straff.
 
G gbgustaf skrev:
Jag har bott i en studentlägenhet där det inte ens var tillåtet att hänga upp en tavla på väggen.
Det satt en list uppe vid taket som man skulle använda att hänga saker ifrån.
Olofshöjd.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Var är TS?
 
Ute på nationspub o dränker sina sorger? :thinking:
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var är TS?
Beundrar resultatet av sitt trollande? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 4 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag brukar tycka att du har väldigt kloka inlägg, men i den här tråden är du ju helt uppåt väggarna. Att borra hål in i duschen finns det ingen dom tar höjd för att någon gör. De redan orimliga hyrorna hade blivit astronomiska. Folk säger att badrummet ser gammalt ut, jag säger att det ser relativt nytt ut. Alla som säger att det går fint att laga med silikon eller på andra sätt, ni kan ha rätt, men frågan är vad bolagets fastighetsförsäkring säger? Hade jag förvaltat huset, så hade jag sett till vad framtida konsekvenser blir för byggnaden och hyresgäster. En fullagning nu, så har alla jävlar borrat i badrummet om några år. En rejäl smäll nu, så kommer ingen någonsin mer göra en sån tabbe. Alla kommer veta om att en gång fick en kille betala ett nytt badrum.

Fast vore jag TS, så skulle jag ta fakturan till hyresnämnden, de brukar vara hyfsat vettiga i sina bedömningar om skälighet.
Du anser alltså att en ung student ska få halva sitt liv förstört pågrund av en tabbe som de flesta skulle kunnat gjort.
Du sitter dessutom och försvarar en bedragare till hyresvärd, genom att påstå att 300.000kr är rimligt.
Scouten??? "Alltid redo", vet du vad det ska innebära?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.