M
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill se bild på vattenmätarkonsollen!

Se mitt inlägg ovan varför.
Se mina ovanstående inlägg

S
A AM86 skrev:
Det enda TS bör ifrågasätta är ju rullen med 50 m förkromade rör.

Varför skulle en rörfirma bemöda sig att göra en offert för några timmars jobb? Jag skulle faktiskt vara mycket mer skeptisk till den firma som faktiskt har så lite tid att offerera på småjobb!

Priserna från Ahlsell/grossist till hantverkarna är faktiskt ingenting en kund kan kräva.

Ett alternativ är att själva köpa material och snällt fråga om rörmokaren kan skruva in det (vilket fullt förståeligt inte alla gör). Själv skulle jag inte ens bemöda mig att ifrågasätta rörisens priser då han förmodligen plockar ut kvalitetsgrejer hos grossen jämfört med att åka och köpa grejer från närmaste lågprishandel... Man får vad man betalar för och snåla på något som innefattar vatten och de följder som kan bli är bara idiotiskt.
Okej, men om jag hämtat ut Vatett grejer till ett vrakpris mot vad vvs:aren gör, ska då den neka att montera det?

A AM86 skrev:
... jag håller med om att Ahlsells prisstrategi är helt sjuk ur en slutkonsuments ögon men att snåla på rörkopplingar som ska hålla tätt i 50 år.. Då känns det som man kan snåla någon annanstans.
Det handlar ju inte om att snåla på kopplingarna, när SAMMA koppling kostar mindre än hälften hos en annan firma. Man kan ju inte undvika att känna sig lurad. Här måste branschen släppa den helt orimliga ”prislistan” och börja vara transparenta med vad det kostar. En kund som får en faktura på 10000 kr med alla möjliga påhittiga tillägg när han trodde det skulle kosta 5000 blir ju sur och känner sig lurad. Men en kund som blir fakturerad 10000 och visste att det skulle kosta 10000 är nöjd.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Okej, men om jag hämtat ut Vatett grejer till ett vrakpris mot vad vvs:aren gör, ska då den neka att montera det?
Klart han kan tacka nej till jobbet. Det är en idag en bransch där duktiga hantverkare inte behöver springa arslet av sig för jobb, och flera stora rörfirmor åtar sig inte att utföra denna typ av jobb beställda direkt av slutkonsument då de inte orkar med denna typ av prutande. Materialkostnaden är också ofta liten i förhållande till arbetskostnaden. Jag vill absolut inte slå ner på de som själva jagar priser och som köper in material själv. Men talar av erfarenhet när jag rekommenderar att istället lägga tiden på att hitta en duktig hantverkare som är att lita på än jaga 10-or på kopplingar på nätet.

Grundproblemet ligger i grossistens sjuka bruttoprislista mot installatörsledet parallellt med de stora volymer som köps in direkt av leverantörer som görs tillgängliga för slutkonsument via näthandel och lågprisvaruhus

U UffeH skrev:
Det handlar ju inte om att snåla på kopplingarna, när SAMMA koppling kostar mindre än hälften hos en annan firma. Man kan ju inte undvika att känna sig lurad. Här måste branschen släppa den helt orimliga ”prislistan” och börja vara transparenta med vad det kostar. En kund som får en faktura på 10000 kr med alla möjliga påhittiga tillägg när han trodde det skulle kosta 5000 blir ju sur och känner sig lurad. Men en kund som blir fakturerad 10000 och visste att det skulle kosta 10000 är nöjd.
Fast nu har du ju fått kopplingen utvald, hemkörd och monterad samt att du har garanti på montaget det är en annan sak än att köpa den på rinkaby och få den i ett paket på bron eller hur?

Skulle anta att den som själv köper material inte har något problem med att betala hantverkaren för förlorad tid, milersättning och servicebil om delen visar sig vara fel.

Hantverkare är knappast någon guldbransch tex Caverion Sverige gick ju back såpass att VDn fick kicken om jag minns rätt så krasst sett är alla fakturor från dem för låga trots att de bevisligen är svindyra.

Som egen företagare kan man ju avslöja ”hemligheten” att hur det än är så på ett eller annat sätt så måste två gubbar generera grovt sett 800-1000kr vinst /timme bara för sina egna löner därefter tillkommer bil, verktyg semester, sjuklöner, vab, barnledighet osv osv.

Enklast vore ju att alla företag specade en post med vinst så ser man exakt hur mycket man betalte för tjänsten egentligen. :geek:

Kollar man berört bolag på allabolag så ligger vinstmarginalen på 5%, verkar vara en guldbransch! :crysmile:

• Gilla
agsom
  • Laddar…
tommib
Jaha.... ska vi göra det här igen.... Jag som hoppades på att tråden skulle låsas.

v-g v-g skrev:
Fast nu har du ju fått kopplingen utvald, hemkörd och monterad samt att du har garanti på montaget det är en annan sak än att köpa den på rinkaby och få den i ett paket på bron eller hur?
Nja, ofta är det så att VVSaren kommer till kunden, tittar lite och sen åker till grossen och handlar. Detta görs på tid som betalas av kunden. Som vi sagt tidigare, både i denna tråd och andra, så finns då inget som motiverar ett påslag på tjänsten utvald, hemkörd och monterad eftersom kunden betalat hantverkaren för tiden det tog att göra det.

v-g v-g skrev:
Skulle anta att den som själv köper material inte har något problem med att betala hantverkaren för förlorad tid, milersättning och servicebil om delen visar sig vara fel.
Nej, självklart inte.
För övrigt så är det värsta som händer då att hantis åker till grossen ändå. Se ovan.

v-g v-g skrev:
Hantverkare är knappast någon guldbransch tex Caverion Sverige gick ju back såpass att VDn fick kicken om jag minns rätt så krasst sett är alla fakturor från dem för låga trots att de bevisligen är svindyra.
Det kan bero på många faktorer, som t.ex. katastrofala overheadkostnader eller liknande. Jag kan inte uttala mig specifikt om Caverion.

v-g v-g skrev:
Som egen företagare kan man ju avslöja ”hemligheten” att hur det än är så på ett eller annat sätt så måste två gubbar generera grovt sett 800-1000kr vinst /timme bara för sina egna löner därefter tillkommer bil, verktyg semester, sjuklöner, vab, barnledighet osv osv.
Nej, du måste med de två gubbarna dra in 800 - 1000 kr intäkter, vilket inte är samma sak. Exakt hur mycket som går i lönekostnader beror på hur mycket man tjänar. Jag kan personligen tycka att El/VVS-montörer är väldigt välbetalda i jämförelse med andra yrken.

v-g v-g skrev:
Enklast vore ju att alla företag specade en post med vinst så ser man exakt hur mycket man betalte för tjänsten egentligen. :geek:
Nej, det är din ensak. Däremot så vore det trevligt med transparent och ärlig prissättning. Exemplet som ofta tas upp är att jag inte vet hur mycket en liter mjölk kostar för affären. De har ju massa påslag pga lokaler, löner, spill mm. Det skiter jag i, jag vet att mjölken kostar 8:10 när jag kommer till kassan, det dyker inte upp massa avgifter, påslag och annat när jag står med mjölken i kassen. Du får göra hur mycket vinst du vill, jag vill bara ha ett pris jag kan jämföra mellan olika hantverkare. Dessutom är priset inte allenarådande. Andra faktorer, som kvalitet, tidspassining, bemötande och liknande väger också in. Tungt. Dessa kan motivera ett högre pris.

v-g v-g skrev:
Kollar man berört bolag på allabolag så ligger vinstmarginalen på 5%, verkar vara en guldbransch! :crysmile:
Den siffran är meningslös utan att veta omsättningen.

• Gilla
UffeH och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jaha.... ska vi göra det här igen.... Jag som hoppades på att tråden skulle låsas.

1.Nja, ofta är det så att VVSaren kommer till kunden, tittar lite och sen åker till grossen och handlar. Detta görs på tid som betalas av kunden. Som vi sagt tidigare, både i denna tråd och andra, så finns då inget som motiverar ett påslag på tjänsten utvald, hemkörd och monterad eftersom kunden betalat hantverkaren för tiden det tog att göra det.

2.Nej, självklart inte.
För övrigt så är det värsta som händer då att hantis åker till grossen ändå. Se ovan.

3.Det kan bero på många faktorer, som t.ex. katastrofala overheadkostnader eller liknande. Jag kan inte uttala mig specifikt om Caverion.

4.Nej, du måste med de två gubbarna dra in 800 - 1000 kr intäkter, vilket inte är samma sak. Exakt hur mycket som går i lönekostnader beror på hur mycket man tjänar. Jag kan personligen tycka att El/VVS-montörer är väldigt välbetalda i jämförelse med andra yrken.

5.Nej, det är din ensak. Däremot så vore det trevligt med transparent och ärlig prissättning. Exemplet som ofta tas upp är att jag inte vet hur mycket en liter mjölk kostar för affären. De har ju massa påslag pga lokaler, löner, spill mm. Det skiter jag i, jag vet att mjölken kostar 8:10 när jag kommer till kassan, det dyker inte upp massa avgifter, påslag och annat när jag står med mjölken i kassen. Du får göra hur mycket vinst du vill, jag vill bara ha ett pris jag kan jämföra mellan olika hantverkare. Dessutom är priset inte allenarådande. Andra faktorer, som kvalitet, tidspassining, bemötande och liknande väger också in. Tungt. Dessa kan motivera ett högre pris.

6.Den siffran är meningslös utan att veta omsättningen.
1. Vem ska betala då? Lönen tickar ju på för ägaren av företaget oavsett vilket. Ska timlönen vara högre eller milersättningen?

2. En bra hantverkare bör ju ha större chans att få det rätt än en privatperson men alla kan ju göra fel också såklart. Frågan är ju vem som ska betala när saker inte faller exakt ut som man planerat tror nog alla säger ”inte jag” eller vad tror du?

3. Jo men som lite intresserad så kollar man på lite bolag och det är inga hantverksföretag jag funnit som drar in så mycket mer än 10% vinst. Finns säkert några men överlag ingen guldgrävarbransch alls.

4. Det är netto intäkter innan lönen ska ut korrekt, men vad ska firman göra åt att facket sätter löner som kräver dessa nivåer. Om du läser tidningen så är det inte överskott på hantverkare direkt och då sätter marknaden priset högre. Sen tycker inte jag hantverkare överlag verkar tjäna nåt bra, visst vissa men långt ifrån alla, snarare rätt medel och det kan man väl vara värd i ett slitsamt jobb eller?

5. Vill man ha pris får man väl begära offert eller en uppskattning. Finns ju tex offerta.se eller dorunner.

6. Kolla allabolag.se. Börsen sägs ge 10% årligen varför satsa på att jobba med hantverk då?

1. Timlönen, för det är i te lika svårt att acceptera för kunden som ett materialpåslag på 3000%.

2. Det beror på avtalet, fast pris eller löpande räkning

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M majakt skrev:
Förklaringen var någoting som också jag skulle kunna lyckas med, så det löser sig.
Ungefär som när Polisen i Hagfors råkade beställa 100 pall toapapper istället för 100 bal?

Fast i slutändan sparade de visst ett par miljoner på det pga mängdrabatten och höjda priser. Även om alla poliser i Värmland som passerade Hagfors fick ta med sig bakluckan full med toapapper i 20 års tid :geek:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Sparade dom ett par miljoner så är det nog dags att dom ser efter ny leverantör och slutar bli blåst med överpriser :surprised:

U UffeH skrev:
det är tyvärr så att med dagens fackförhandlade löner hantverkaren/firmaägaren antingen måste kunna göra allt själv (som är totalt orimligt) eller lägga på materialkostnad så att täcka upp för lönekostnader. Det andra att en hantverkare inte kan ränna runt och kolla inköpspriser hos olika firmor, vem ska betala mil- och tidkostnader?
Dessutom kunden bryr sig inte, uppskattar inte ett dugg att hantverkaren har lagt ner ett par timmar att hitta billigare inköpspriser. Givetvis det finns alltid undantag!
Jag pratar av erfarenhet, gör bokföring/fakturering för småföretag.
Sen när det gäller fakturering: det är inte den som fakturerar som gör jobbet. Det kan finnas missförstånd tex den som fakturera kan läsa något felaktigt, det kan va slarvigt skrivet e.d. :thinking:

tommib
v-g v-g skrev:
1. Vem ska betala då? Lönen tickar ju på för ägaren av företaget oavsett vilket. Ska timlönen vara högre eller milersättningen?

2. En bra hantverkare bör ju ha större chans att få det rätt än en privatperson men alla kan ju göra fel också såklart. Frågan är ju vem som ska betala när saker inte faller exakt ut som man planerat tror nog alla säger ”inte jag” eller vad tror du?

3. Jo men som lite intresserad så kollar man på lite bolag och det är inga hantverksföretag jag funnit som drar in så mycket mer än 10% vinst. Finns säkert några men överlag ingen guldgrävarbransch alls.

4. Det är netto intäkter innan lönen ska ut korrekt, men vad ska firman göra åt att facket sätter löner som kräver dessa nivåer. Om du läser tidningen så är det inte överskott på hantverkare direkt och då sätter marknaden priset högre. Sen tycker inte jag hantverkare överlag verkar tjäna nåt bra, visst vissa men långt ifrån alla, snarare rätt medel och det kan man väl vara värd i ett slitsamt jobb eller?

5. Vill man ha pris får man väl begära offert eller en uppskattning. Finns ju tex offerta.se eller dorunner.

6. Kolla allabolag.se. Börsen sägs ge 10% årligen varför satsa på att jobba med hantverk då?
1. Som sagt, timpriset. Om kundtiden tickar på under den tid som hantverkarna är och handlar så har du täckning för lönen.

2. Om jag har köpt grejer och det blev fel så är det väl självklart att jag står för kostnaden.

3. Så du har tittat igenom hantverksbranschen och konstaterat att ingen har mer än ca 10 % vinstmarginal, men du gnäller över 5%? Förstår du att detta är inkonsekvent.

4. Nej, detta är ett problem. Apropå slitsamt så finns det andra som har betydligt mer slitsamma jobb. Ur mitt perspektiv som privatperson så spenderar just El/VVS mer än halva tiden i bilen eller hos grossen. Inte så slitsamt. Givetvis inser jag att detta inte är verkligheten för alla men det sticker lite i ögonen just då när samma personer gnäller över hur slitsamt det är. Facken lever i en värld där alla arbetar på storföretag och samhället har oändliga resurser liksom alla onda kapitalister som bygger hus.

5. Redan besvarat av andra. Man får inga offerter på småjobb, då får man inget svar alls. Detta är relaterat till bristen på hantverkare.

6. Nej, det finns inget som tvingar dig eller någon annan till det. Om du tror att du kan dra in en nettovinst på 10% årligen på börsen, gör det. Jag tror inte att det är så lätt och det kräver också ett kapital som få personer har för att bli tillräckligt med pengar för att leva av.

A agsom skrev:
det är tyvärr så att med dagens fackförhandlade löner hantverkaren/firmaägaren antingen måste kunna göra allt själv (som är totalt orimligt) eller lägga på materialkostnad så att täcka upp för lönekostnader.
Nej, man kan också öka timkostnaden för att reflektera lönekostnaden eftersom dessa två är direkt korrelerade till skillnad från materialkostnaden som bara är extremt svagt korrelerad.

A agsom skrev:
Det andra att en hantverkare inte kan ränna runt och kolla inköpspriser hos olika firmor, vem ska betala mil- och tidkostnader?
Ingen pratar om att ränna runt. Det som sticker i ögonen är att grossarna har prisnivåer som ligger 100-1000% över t.ex. bauhaus och liknande. Även när man faktorerar in bättre lagerhållning och service så är det överpriser. Konstruktionen är avsedd att dölja den verkliga kostnaden för slutkund.

• Gilla
Freddedan och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Timlönen, för det är i te lika svårt att acceptera för kunden som ett materialpåslag på 3000%.

2. Det beror på avtalet, fast pris eller löpande räkning
1. 3000% är väl att ta i men skatteverket kräver dels att du ska ha en materialvinst och med kräver menar jag överskott annars kan du ju sälja hur mycket som helst svart och sen är det spill och det som ”hamnar i någon låda”.

Lägger man det på timlönen kommer vissa kunder gynnas medan andra missgynnas. Det är lite som att taxi tar för både kilometer och tid när man rycker en på stan. Kunder med mycket material har ju mer hantering helt klart.

Hur det än är kommer summan i slutändan att vara densamma om inte gubbarna ska ha lägre lön.

Fast jag ser inte så stor svårighet med att begära en lätt prisuppgift innan. Tex bad och värme har ju fast pris för byte av wc eller handfat alternativt begära pristak.

2. Givetvis men nu är ju fallet löpande.

tommib tommib skrev:
1. Som sagt, timpriset. Om kundtiden tickar på under den tid som hantverkarna är och handlar så har du täckning för lönen.

2. Om jag har köpt grejer och det blev fel så är det väl självklart att jag står för kostnaden.

3. Så du har tittat igenom hantverksbranschen och konstaterat att ingen har mer än ca 10 % vinstmarginal, men du gnäller över 5%? Förstår du att detta är inkonsekvent.

4. Nej, detta är ett problem. Apropå slitsamt så finns det andra som har betydligt mer slitsamma jobb. Ur mitt perspektiv som privatperson så spenderar just El/VVS mer än halva tiden i bilen eller hos grossen. Inte så slitsamt. Givetvis inser jag att detta inte är verkligheten för alla men det sticker lite i ögonen just då när samma personer gnäller över hur slitsamt det är. Facken lever i en värld där alla arbetar på storföretag och samhället har oändliga resurser liksom alla onda kapitalister som bygger hus.

5. Redan besvarat av andra. Man får inga offerter på småjobb, då får man inget svar alls. Detta är relaterat till bristen på hantverkare.

6. Nej, det finns inget som tvingar dig eller någon annan till det. Om du tror att du kan dra in en nettovinst på 10% årligen på börsen, gör det. Jag tror inte att det är så lätt och det kräver också ett kapital som få personer har för att bli tillräckligt med pengar för att leva av.

.
1. Se svar till Mathias ovan
2. Då är du nog en i ett fåtal, jag själv skulle ha svårt att acceptera ett par tusen i sjön för en sån grej.
3. Nej jag har tittat på ett fåtal bolag och vänder mig mest mot påståendet att de gräver guld med snöskyffel, vilket inte stämmer. Trots att det var en dyr faktura.
4. Klart det finns det men det gör ju inte slitsamheten mindre för att andra också har det jobbigt på sina jobb. Det är få hantverkare som kan köra 100% även efter 55 ofta far axlar, knän och rygg.
Precis facken tror det de tror men vad ska en firma göra då tycker du? Hur ska problemet lösas? Just nu så är det så att den större delen av marknaden ”vill” ha det såhär och då får man acceptera villkoren eller göra jobbet själv. Hantverkare är heller inga onda kapitalister som gör allt för att suga ut varenda krona. De flesta gör det de måste för att överleva och jag tror ett ytterst fåtal inte vill ha nöjda kunder, Sverige är inget låglöneland där man kan mygla hursomhelst.
5. Varför tror du att det är så då?
6. Jag kan inget om börsen utom att få värdet att minska på insatta pengar men normalt sett vill man ju tjäna pengar på det man gör eller satsar på, få är såpass goda att de går till sina jobb eller chansar med sina pengar utan ersättning. I övrigt kika på svar 3.

Du ser inte andra alternativ v-g? De för mig självklara är att ändra metodik, arbetssätt lite då behöver inte din summa vara så statiskt byggd kan även öka resultatet lite. Dvs hur kan dessa ofta benämnda överbetalda gubbar bättre göra skäl för sitt salt. Hur nå målet med samma eller mindre insats och kortare tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.