41 938 läst ·
83 svar
42k läst
83 svar
Råd från vvs:are ang faktura...
Fick jag en faktura med ETT så grovt fel som detta skule jag be firman peka ut alla kopplingar och rör som monterats och samtidigt bockar man av detta gemensamt på fakturan.
För egen del kan jag göra den analysen själv och behöver ingen demo på plats, men om man inte kan det är det bara för firman att göra ett hembesök. Det kostar att klanta sig.
För egen del kan jag göra den analysen själv och behöver ingen demo på plats, men om man inte kan det är det bara för firman att göra ett hembesök. Det kostar att klanta sig.
Felaktiga fakturor beror i allmänhet på att rörläggaren slarvat med materialuppskrivandet på plats, och i efterhand försöker komma ihåg vad som användes. Då är det lätt att ta i lite extra.
Av egen erfarenhet skrivandes
Staffan
Av egen erfarenhet skrivandes
Staffan
Det kan ju vara vettigt.MathiasS skrev:
Fick jag en faktura med ETT så grovt fel som detta skule jag be firman peka ut alla kopplingar och rör som monterats och samtidigt bockar man av detta gemensamt på fakturan.
Lugn. Nu tog du kanske i?S Stadsfiskalen skrev:
Hej. Jag tycker att du ska överhuvudtaget inte betala för materialkostnad utan original fakturan från Ahlsell, dvs du har betalat för timpriset för gubbar som har handlat och ska inte betala mer påslag än 10 % på material än det har faktisk har kostat att köpa in. Alla vet att Ahlsell tar ockerpriser.
Tyvärr är det ju i materialet de tjänar stora pengar så man måste verkligen be om offerter och själv kolla innan. Firmorna som säljer material till professionella har jättehöga priset som hantverkaren visar för kunden och sedan får hantverkaren rabatter/bonus av butiken i slutet av året.
Tex en hörnroller kostar över 400kr på målarbutik (till hantverkare) men om du köper själv kostar den 130kr på Bauhaus. Ahlsell mfl har sjuk prissättning för att hantverkare ska kunna skörta upp kunderna.
Ring och prata med hantverkarna och prata kring både vilket material som faktiskt behövts och priserna.
Nästa gång så be om skriftlig offert.
Tex en hörnroller kostar över 400kr på målarbutik (till hantverkare) men om du köper själv kostar den 130kr på Bauhaus. Ahlsell mfl har sjuk prissättning för att hantverkare ska kunna skörta upp kunderna.
Ring och prata med hantverkarna och prata kring både vilket material som faktiskt behövts och priserna.
Men självklart är detta ett uppenbart fel som de inte gjort med flit. Om man inte fattar det så måste man ju börja reflektera på sitt tankesätt.L Leif i Skåne skrev:Ja lite konstigt är det!
Jag ser inget 12mm rör så hela den posten är fel!
Dom har debiterat 2 st påbörjade 15 mm längder totalt 5,5 m. Det är kanske så man gör, smådelar blir över.
Lika dant med rör-i-rör , dom debiterat hel rulle =50 m x 0,4= 20 m och lämnat några meter överblivet på gårdsplanen.
Jag ser inget större fel på fakturan i övrigt.
Men nackhåren reser sig på mig om detta är ett typexempel på debitering i VVS, man slänger med en komponent (hel kartong rör) som enkelt krediteras med en ursäkt att fingrarna slant på tangentbordet.
Om det upptäcks.
Det enda TS bör ifrågasätta är ju rullen med 50 m förkromade rör.
Priserna från Ahlsell/grossist till hantverkarna är faktiskt ingenting en kund kan kräva.
Ett alternativ är att själva köpa material och snällt fråga om rörmokaren kan skruva in det (vilket fullt förståeligt inte alla gör). Själv skulle jag inte ens bemöda mig att ifrågasätta rörisens priser då han förmodligen plockar ut kvalitetsgrejer hos grossen jämfört med att åka och köpa grejer från närmaste lågprishandel... Man får vad man betalar för och snåla på något som innefattar vatten och de följder som kan bli är bara idiotiskt.
Varför skulle en rörfirma bemöda sig att göra en offert för några timmars jobb? Jag skulle faktiskt vara mycket mer skeptisk till den firma som faktiskt har så lite tid att offerera på småjobb!B SusanneBF skrev:Tyvärr är det ju i materialet de tjänar stora pengar så man måste verkligen be om offerter och själv kolla innan. Firmorna som säljer material till professionella har jättehöga priset som hantverkaren visar för kunden och sedan får hantverkaren rabatter/bonus av butiken i slutet av året.
Priserna från Ahlsell/grossist till hantverkarna är faktiskt ingenting en kund kan kräva.
Ett alternativ är att själva köpa material och snällt fråga om rörmokaren kan skruva in det (vilket fullt förståeligt inte alla gör). Själv skulle jag inte ens bemöda mig att ifrågasätta rörisens priser då han förmodligen plockar ut kvalitetsgrejer hos grossen jämfört med att åka och köpa grejer från närmaste lågprishandel... Man får vad man betalar för och snåla på något som innefattar vatten och de följder som kan bli är bara idiotiskt.
Med de där 40 % så kallad rabatt hamnar priserna sådär 30-50 % över vad man själv kan handla för på nätet. Samma kvalitetsvaror, inte ”närmaste lågprishandel”.
Tur att VVS är så enkelt att man kan göra det mesta själv.
Att ”råka” skriva hel tub istället för enstaka rör eller liknande är nog utbrett i byggbranschen. Till mig ”råkade” en firma fakturera bl.a. 4,3 kvm kakel+uppsättning (430 plattor) när det skulle vara 4,3 lpm (43 plattor).
Tur att VVS är så enkelt att man kan göra det mesta själv.
Att ”råka” skriva hel tub istället för enstaka rör eller liknande är nog utbrett i byggbranschen. Till mig ”råkade” en firma fakturera bl.a. 4,3 kvm kakel+uppsättning (430 plattor) när det skulle vara 4,3 lpm (43 plattor).
Ja för grejerna på Ahlsell är ju sååååå mycket bättre och finns inte att köpa på nåt annat ställe än...A AM86 skrev:.....
Tror dom flesta här är väl medvetna om Ahlsells löjligt höga listpriser med rabattsatser på mellan 50-95% av listpriset.