D Dub361 skrev:
Ja för grejerna på Ahlsell är ju sååååå mycket bättre och finns inte att köpa på nåt annat ställe än...

Tror dom flesta här är väl medvetna om Ahlsells löjligt höga listpriser med rabattsatser på mellan 50-95% av listpriset.

Jo fast det som är fakturerat i kopplingar till TS är Vatette, inte A-Collection. Jag försvarar varken Ahlsell eller rörmokaren här, och jag håller med om att Ahlsells prisstrategi är helt sjuk ur en slutkonsuments ögon men att snåla på rörkopplingar som ska hålla tätt i 50 år.. Då känns det som man kan snåla någon annanstans.

Återigen, jag står fast vid att jag tycker TS skall ifrågasätta 50m rör, den posten är felaktig.

U UffeH skrev:
Med de där 40 % så kallad rabatt hamnar priserna sådär 30-50 % över vad man själv kan handla för på nätet. Samma kvalitetsvaror, inte ”närmaste lågprishandel”.

Tur att VVS är så enkelt att man kan göra det mesta själv.

Att ”råka” skriva hel tub istället för enstaka rör eller liknande är nog utbrett i byggbranschen. Till mig ”råkade” en firma fakturera bl.a. 4,3 kvm kakel+uppsättning (430 plattor) när det skulle vara 4,3 lpm (43 plattor).
Har du själv kompetensen att du vet exakt mängd rör och hur många kopplingar, förminskningar osv det går åt utan att få massa material över så har du ju redan där svarat på att du själv kan VVS och behöver ingen röris (y) då är det bara att beställa och köra!

A AM86 skrev:
Själv skulle jag inte ens bemöda mig att ifrågasätta rörisens priser då han förmodligen plockar ut kvalitetsgrejer hos grossen jämfört med att åka och köpa grejer från närmaste lågprishandel...
Hur stor är kvalitetsskillnaden på dessa två produkter t ex?

249:- på Byggmax eller 3038:- inklusive moms från Ahlsell? Även om jag fick 40% rabatt skulle jag bli jävligt förbannad om jag blev fakturerad enligt Ahlsells fantasipris.

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/markavlopp/markavloppsrör-p31110

https://www.ahlsell.se/10/va--mark/markavlopp/pvc-ror/pvc-markavloppsror/2350007/

Men, nu ska väl inte det här bli ytterligare en tråd där vi ondgör oss över hantverkarnas ockerpriser på materialet...
I TS fall har man ju uppenbarligen felaktigt fakturerat saker som inte har använts

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
A AM86 skrev:
Återigen, jag står fast vid att jag tycker TS skall ifrågasätta 50m rör, den posten är felaktig.
Men det har vi redan avhandlat i inlägg #24, du har inte kikat på fakturan ordentligt.

Krilleman Krilleman skrev:
Rullen är faktiskt listad som 0,4 alltså 20 meter. Så den är faktiskt ok enligt mig. Det ser ut att vara ca 10meter enkel resa.(y)

Krilleman
Jag väntar på TS tilläggsbilder. Var tog dom vägen?

Och jag tror jag har kommit på användningsområdet dom har använt "RAK INV GG A32XG25 LK SYSTEMS"

Kan det vara så att det är PEM in i huset och dom inte haft något annat? Det är 25-gänga på angiven vattenmätarkonsoll??? :thinking::thinking::thinking:

A32 från LK är 3.0mm
PEM 32 finns i både varianten 2,9 och 3,0mm.

Bästa svaret

M
---> ALLIHOPA <---

Tusen tack för era svar, men precis som en person ovan skrivit så var det priset på tuben rör jag funderade över, egentligen ingenting annat.

Chefen från företaget ringde precis upp mig trots semester och förklarade, och det har blivit en miss. Fakturan kommer att ordna upp sig, så det hela är klart.

Jobbet är ju gjort och vi kan nu bygga igen köket och får en krediterad faktura skickad!

Maja

• Gilla
Herr_JT och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur stor är kvalitetsskillnaden på dessa två produkter t ex?

249:- på Byggmax eller 3038:- inklusive moms från Ahlsell? Även om jag fick 40% rabatt skulle jag bli jävligt förbannad om jag blev fakturerad Ahlsells fantasipris.

[länk]

[länk]

Men, nu ska väl inte det här bli ytterligare en tråd där vi ondgör oss över hantverkarnas ockerpriser på materialet...
Jag vet inte skillnaden. Jobbar ej som röris... Men säg nu att du köper det själv för 249 kr och har själv tiden att utföra det så gör det!

Jag vet att man själv kan handla varor billigare på nätet än vad en installatör pröjsar netto hos grossist, och installatören måste gå runt. Vissa hantverkarlöner har skjutit i höjden rejält på många håll och de måste ju ha täckning vilket de tar igen lite på material. Så Återigen, har ni själva tid och vet exakt vad ni ska ha, varför plocka in en hantverkare?

Undrar vad försäkringsbolaget skulle säga om man får ett vattenläckage på en koppling och golvet står under vatten när man kommer hem och det första de frågar är om rördragningen är fackmannamässigt utförd?
"Jaa jag köpte ju en koppling på Biltema för 19 spänn och drog allt jag kunde med skiftnyckeln för jag saknade gradverktyg och fick inte i en sån stödhylsa..." :rofl:

Nej nu ska jag inte dra alla över en kam men den typen av jobb har garanterat ökat sen man själv kan köpa grejer

M majakt skrev:
---> ALLIHOPA <---

Tusen tack för era svar, men precis som en person ovan skrivit så var det priset på tuben rör jag funderade över, egentligen ingenting annat.

Chefen från företaget ringde precis upp mig trots semester och förklarade, och det har blivit en miss. Fakturan kommer att ordna upp sig, så det hela är klart.

Jobbet är ju gjort och vi kan nu bygga igen köket och får en krediterad faktura skickad!

Maja
Bra det löste sig. Då kan ju tråden stängas eftersom rörfirman som blivit lite uthängd är blottad i fakturan ;)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
M
A AM86 skrev:
Bra det löste sig. Då kan ju tråden stängas eftersom rörfirman som blivit lite uthängd är blottad i fakturan ;)
Precis, det var det jag upptäckte. Jag vill att min förklaring ska finnas kvar just för att det löste sig så pass bra trots semester. Annars blir det ju en väldigt felaktig bild av firman, menar jag.
Har kontaktat supporten om hur jag klistrar in mitt sista inlägg i själva huvudinlägget, men har inte fått svar än.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Nej nu ska jag inte dra alla över en kam men den typen av jobb har garanterat ökat sen man själv kan köpa grejer
När kunde man inte köpa grejor själv? Enda skillnaden mot 25 år sedan är att det blivit billigare när nätbutikerna öppnade. Tex rinkaby rör har ju sålt på postorder i nästan 40 år nu....

Krilleman
Jag vill se bild på vattenmätarkonsollen!

Se mitt inlägg ovan varför.

tommib tommib skrev:
...Ahlsells beteende är väldigt nära kriminellt.
Tycker ordet "patetiskt" passar bra på Ahlsells prislista och Kalle-Anka rabatter.

Visst jan man kräva kvitto på vad materalet har faktiskt kostat. Aldrig att jag betalar påhittade priser. Alla stora inköpscentraler idag ställer krav på påslag och inte rabbat. Själv jobbar i en stor kommun och vi måste altid kräva inköpskvitto på material om vi misstänker att påslaget är större än 10 %.
När jag anlitar nån hantverkare hemma frågar jag altid om timpriset och understryker att jag inte kommer acceptera påhittade listpriser och kommer betala max 10% påslag. Ingen hantverkare har ifrågasätt detta hittils. Kanske har jag haft tur att träffa bara på bra och seriösa hantverkare och inte som TS några skojare.

M
S spamb skrev:
Visst jan man kräva kvitto på vad materalet har faktiskt kostat. Aldrig att jag betalar påhittade priser. Alla stora inköpscentraler idag ställer krav på påslag och inte rabbat. Själv jobbar i en stor kommun och vi måste altid kräva inköpskvitto på material om vi misstänker att påslaget är större än 10 %.
När jag anlitar nån hantverkare hemma frågar jag altid om timpriset och understryker att jag inte kommer acceptera påhittade listpriser och kommer betala max 10% påslag. Ingen hantverkare har ifrågasätt detta hittils. Kanske har jag haft tur att träffa bara på bra och seriösa hantverkare och inte som TS några skojare.
Jag har som sagt pratat med chefen på firman och har fått förklaringen till varför det blev med fakturan. Den kommer att krediteras och en ny kommer att komma.

Förklaringen var någoting som också jag skulle kunna lyckas med, så det löser sig.

Har kontaktat admin om att stänga tråden!

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Fast sitter du i en kommun och handlar upp tjänster enligt ABT06 eller AB04 tecknar ni säkerligen ett entrepenörsavtal med installatören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.